Har kollat på överhandsfräs och Jula har en billig för 600 nersatt från 1200 enligt dem.

sökte lite och hittade den för runt 800 på cdon så tänkte det är ju kanske billigt, undrar om erfarenheter
då jag tycker att specen är i underkant:

1200 W motor för lång livslängd och hög prestanda
har watt med lång livslängd?

3 spännhylsor medföljer, för alla dimensioner under 12 mm
får man hylsor från 0.1mm till 12mm?

Säkerhetsbrytare för ökad säkerhet
trodde det var lagkrav

Produktegenskaper

1200 W motor för lång livslängd och hög prestanda
3 spännhylsor medföljer, för alla dimensioner under 12 mm
Säkerhetsbrytare för ökad säkerhet
Spindellås för enklare frässtålsbyte
krävs fast nyckel enkelt?
Variabel hastighet ger ökad kontroll och minskar risken för att bränna materialet
Stora sidohandtag för stabilt och säkert grepp
Går att ställa upp och ner, för enklare frässtålsbyten
hoppas en fräs går att ställa upp och ner det är syftet
Includes
Engelska?

6mm, 6.35mm och 8mm spännhylsor
Andra mått på spännhylsor än tidigare?
Schablonplatta
Parallellanslag
Kopieringsföljare
Omlimningsplatta för fräsning av kantlist
Fast nyckel
Specs
engelska?

Effekt: 1200 W
Spänning: 230 V
Hastighet: Variabel
Obelastad hastighet: 8,000 - 28,000 v/min
Dykdjup: 55 mm
kan man dyka med den?
Storlek spännhylsa: 6, 6.35, 8 mm
Maximal skärdiameter: 38 mm
Spindellås: Ja
Dammutsug: Ja
Sladdlängd: 3 m
Mjuk strömbrytare: Nej
Mjukt handtag: Nej
Väska: Nej
varför ens tala om saker den saknar?

skämt och sido jag är fortfarande intresserad av att köpa en, någon borde har lite mer info än deras specifikation
 
1200W räcker nog en bit, långt ifrån kraftfullast men.. vad planerar du att använda den till?
Spännhylsan är alltså det som låser fast stålet i fräsen, 6, 6,35 (1/4") ingår samt 12mm.
Säkerhetsbrytare bör väl innebära att den inte startar om den står i till-läge då du sätter i sladden, eller går igång om strömmen av någon anledning skulle försvinna och komma tillbaka
Att fräsen går att ställa upp och ner, betyder förmodligen att den balanserar upp och ner för att lättare kunna byta stål.
Dykdjupet är alltså hur många mm man kan sänka ner den.

Black&Decker gör förmodligen inte saker av toppkvalitet, 600:- är å andra sidan inte mycket att bråka om.
Gröna Bosch fräsar brukar få bra kritik med avseende på priset, har dock ingen koll vad du får ge för en sådan.
 
Jag har använt en sån i rätt många år lite till och från. Jag har dock inte jättemycket att jämföra med ännu... lite pilligt att komma trycka in spindellåset samtidigt som man vrider med nyckeln åt rätt håll, dammsugargrejen är två genomskinliga plastbitar som sitter ihop rätt dåligt efter en tid, men en liten tejpbit där löser alla problem. säkert snyggare med superlim. Paralellanslaget saknar finjustering men det kan man nog inte räkna med i denna prisklass...

Jag har framförallt fräst MDF, spån, teak, teakplywood och vanlig björkplywood och inte stött på några problem.

Säg till om du har några konkreta frågor så kan jag försöka komma ihåg eller kolla hur det ligger till, kan iof ha skett justeringar på maskinen sen jag köpte den för typ 10 år sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.