TIPS!!

WG792E.1 för 7992kr på Jem och fix med hjälp av deras prisgaranti då Net on net ligger 5kr under :)
 
För er som har problem med v1.97 till WG790E.1 finns nu 1.98 att ladda hem.
Körde in det i min igår kväll, spännande att se var han är idag när man kommer hem..:rolleyes:
 
  • Gilla
b0dd3
  • Laddar…
Kan man vinterförvara klipparen i ett kallgarage eller måste den förvaras i plusgrader?
Om den måste förvaras i plusgrader räcker det då att ta ur batteriet och förvara det i plusgrader eller måste hela klipparen förvaras i plusgrader?
Hur är det med eventuella inställningar om man tar ur batteriet?
Laddstationen har jag förstått kan tom förvaras utomhus under vintern bara den täck över.
 
Jag plockade ur batteriet och förvarade det varmt inne i huset, klipparen fick stå i kallgarage.
Inga problem, stoppade bara i batteriet och startade för några veckor sen, alla inställningar kvar.
 
Henke2600 skrev:
Jag plockade ur batteriet och förvarade det varmt inne i huset, klipparen fick stå i kallgarage.
Inga problem, stoppade bara i batteriet och startade för några veckor sen, alla inställningar kvar.
Bra det var väl bara o lossa på några skruvar för att kunna ta ut batteriet om jag tolkade manulan rätt.
 
Ganntrader skrev:
Kan man vinterförvara klipparen i ett kallgarage eller måste den förvaras i plusgrader?
Om den måste förvaras i plusgrader räcker det då att ta ur batteriet och förvara det i plusgrader eller måste hela klipparen förvaras i plusgrader?
Hur är det med eventuella inställningar om man tar ur batteriet?
Laddstationen har jag förstått kan tom förvaras utomhus under vintern bara den täck över.
Jag har förvarat min 794E i sitt eget lilla oisolerade hus under vintern med batteriet i. Fungerar fint! Det viktiga är (enligt mig) att batteriet är uppladdat (ca. 80%) innan vinterförvaringen. Sen behövs ingen underhållsladdning.
 
Jag förstår mig inte på hur klipparen "tänker"! Jag har lagt in 2 zoner, den ena inställd på 5m, 70% (största gräsytan) och den andra på 70m, 30%. Jag vill då självklart att den ska klippa mer i zon 1, där jag vill att klipparen ska börja klippa efter 5m men ändå så åker den ut längs slingan upp till zon 2 (70m) och börjar klippa, varje gång! Varför?
 
Som jag fattar logiken så handlar zonstyrningen enbart om hur ofta den ska "släppa" klipparen i respektive zon, i ditt fall 7/10 ggr i zon 1 och 3/10 släpp i zon 2.

Den första zonen ska enligt instruktionerna sättas på 1 meter, då börjar den klippa direkt där laddstationen står. Möjligt att det kan funka bättre efter något annat tex 5 meter men det tror jag inte generellt.

Din andra zon får du experimentera dig fram till vad som ger det utfall du vill ha. Skulle det vara så att den regelmässigt lämnar zon 2 nästan omedelbart och börjar harva i zon 1 utan att besöka zon 2 igen tillräckligt ofta så prova att flytta fram zonens början ett antal meter. Den rör sig ju mer eller mindre slumpmässigt efter att den släppts iväg men man kan behöva styra slumpen litet via släpp-punkten.

__
PS. Faktum är att det oftast funkar bra utan några zonindelningar, vi körde hela förra säsongen utan dylikt och den slumpade sig fram till ett bra utfall där den täckte ca 1000 kvadrat, en litet mindre zon och en större som är förbundna via en 2m bred passage. Den slumpar litet på egen hand också och det räckte bra. Är nog bara om man har vissa delar av området som besöks alltför litet som man behöver fippla med zoner, att medvetet anvisa den dit enligt ett visst schema/sannolikhet.
 
Redigerat:
Men i mitt fall går den ju hela tiden till zon 2 som är inställt på 70m.....
Nu har jag iaf ändrat från 5m till 1m och 70% får se om roboten gillar denna inställning bättre......
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Corpes skrev:
Men i mitt fall går den ju hela tiden till zon 2 som är inställt på 70m.....
Nu har jag iaf ändrat från 5m till 1m och 70% får se om roboten gillar denna inställning bättre......
Ok jag missade den biten i mitt exempel. Nu ska jag ärligen säga att jag inte experimenterat mycket med zoner, anläggningen är min svärmors och jag har bara installerat och kollat upp så det funkat bra för henne. Nu har vi utökat med ett klippområde till och den ligger med en smal passage till detta, här tror jag vi får införa en formell zon så den inte missar detta område.

Sannolikheten att den prickar in denna lilla passage helt slumpmässigt under klippning av det övriga ser jag som alltför låg så jag tror man medvetet får styra in roboten där med den funktionen, kanske att jag lägger 10-20% i den zonen vi får se vad som funkar. Den kommer att ha ganska lätt att hitta ut ur zonen och då är sannolikheten låg att den återvänder.

Man får inte missuppfatta vad som menas med dessa procentsatser, det betyder enbart sannolikhet att roboten släpps i respektive zon sedan gör den ju som den vill tex traskar rakt ur zonen direkt om det är en illa vald släppunkt.

Just det där med 5m vs 1m på första zonen tror jag är betydelsefullt utan att egentligen veta... är det 5m man sätter så måste roboten uppsöka slingan för att därefter "släppas lös" och då är det väl troligt att den typiskt styr iväg i en viss riktning generellt och leder kanske till dina bekymmer. Sätter man det till 1m så betvivlar jag att den alls söker upp slingan när den ska klippa zon 1 enligt zonfördelningsschemat. Hade jag designat algoritmen så skulle den börjat klippa direkt i denna zon precis som i fall där zonprogrammering saknas dvs litet slumpmässigt hur den börjar gå.
 
Sådär, pratat med Hässleholm igen ang att den stannar osv.

Dem ville ha lite bilder och skiss över tomten på hur tråden ligger. Tur att man har samlat "bevis" så dem har underlag att gå på. Får se vad som händer härnäst, uppdaterar så fort jag får feedback.
 
Nu när både WG792E.1(Jem & Fix prisgaranti) och WG791E.1 kostar ungefär lika mycket funderar jag på vilken man ska satsa på?
Är WG792E.1 mycket bättre eller är det bara att den klarar en större yta?
 
Är det någon som har en ovan mark pool tillsamman med en klippare?

La en slinga runt om och det fungerar bra förutom om den får för sig att börja köra hemåt vid denna, fastnar lite vid benen (Har lagt den lite tajt antagligen, men själv klippningen fungerar klockrent, svänger runt med 1-2 cm tillgodo)

Någon som har en annan lösning? Har funderat på brädor fästa i benen, kantsten som jag har liggande som man kan lägga mellan benen.

Tror ni pool-duken går åt h****e om den går in i den för många gånger?
 
Ganntrader skrev:
Nu när både WG792E.1(Jem & Fix prisgaranti) och WG791E.1 kostar ungefär lika mycket funderar jag på vilken man ska satsa på?
Är WG792E.1 mycket bättre eller är det bara att den klarar en större yta?
792 går tystare. Har om jag minns rätt lite mer klippbredd och ett större batteri. 2.9Ah mot 2.0Ah för 791. Längre klipptid per laddning ger mer klippt yta per tidsenhet vill jag påstå.

Karossen är större och den klipper inte lika nära kanter och är allmänt klumpigare.

Smaken är som baken i detta fall
 
Är det ingen här inne som har problem med zonindelning och känner igen sig i mitt probem som jag beskrev för några poster sen?

Supporten är ju omöjlig att komma fram till, totalt värdelöst att dom inte säger i telefon vilken plats i kön man hamnat i....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.