Finndjävel skrev:
Det här är problemet när man köper grejer ur affären som går i bitar när man kommer hem. Nån ingenjör som aldrig lämnat sitt skrivbord har suttit och räknat och utgått ifrån att teorin ska stämma med verkligheten.

Trä är levande och hållfastheten varierar beroende på kvaliteten. Glest mellan årsringarna betyder att virket har växt snabbt, är klent och ruttnar snabbt. Vet du ens hur hållfastheten bestäms vid nästan varenda såg? Man har en gubbe som går genom plankorna och sorterar dem i olika hållfasthetsklasser enligt hans egen bedömning som han gör med ögonen.
Jämför du en i-balk med virke så är det ingen idé att ens försöka argumentera med dig.
Tänkte bara flika in att dom flesta sågverk nu kör med en slagtestare för sortering av kvalité, men är nog vanligt med optisk bedömning än.

Nu ska jag inte störa mer
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
larsbj skrev:
Hållfastheten bestäms idag med maskiner inte gubbar.

Och spänningsfördelningen i en träregel är precis lika dant som i en i-balk.

Gissningar hör hemma i kyrkan.
Jag antar att din erfarenhet av en riktig såg är en utflykt ifrån skolan. Det är fint väder åtminstone här, ta på skorna och gå ut i naturen, det finns sånt som man inte lär sig i skolan där.
 
Lutte skrev:
Tänkte bara flika in att dom flesta sågverk nu kör med en slagtestare för sortering av kvalité, men är nog vanligt med optisk bedömning än.

Nu ska jag inte störa mer
Ungefär vart tionde sågverk gör det, resten står nog och bedömer optiskt fortfarande.
 
Finndjävel skrev:
Jag antar att din erfarenhet av en riktig såg är en utflykt ifrån skolan. Det är fint väder åtminstone här, ta på skorna och gå ut i naturen, det finns sånt som man inte lär sig i skolan där.
Efter 27 år som snickare, arbetsledare och månskensbonde har jag nu utbildat mig till byggingenjör så jag har en del praktisk erfarenhet innan plugget.
 
Finndjävel skrev:
Ungefär vart tionde sågverk gör det, resten står nog och bedömer optiskt fortfarande.
kanske var tionde sågverk men troligen 90% av virket iaf allt på Beijer och XL är maskinsorterat.

Det är anledningen till att man nu kan få en regel med barkdragande kvist / sprötkvist , vilket nästan inte hände när det var optiskt sorterat
 
larsbj skrev:
Har räknat enligt eurokod 0, 1 och 5

Har räknat med att följande belastar en stolpe
0,6x3 m av mellanbjälklaget . egentyngd 0,3 kN/m2 och nyttiglast 2,0 kN/m2
Och 0,6x4m takyta egentyngd 0,9 kN/m2 och snölast 2,0 kN/m2
Samt 0,6x 5,7m yttervägg. egentyngd 0,2 kN/m2

psinoll 0,7 och gamma d 0,91

Kontroll har gjorts med både snö som huvudlast och snö som bilast.

Ovanstående har satts in i lastkombinationer för brottgräns, enligt den svenska tolkningen av eurokod

Tack för infon larsbj. Hade missat några egentyngder som gjorde att jag hamnade lägre värden.
Är vindlasten försummbar när man räknar på ett 2-våningshus?
 
Redigerat:
henkeson skrev:
Tack för infon larsbj. Hade missat några egentyngder som gjorde att jag hamnade lägre värden.
Är vindlasten försummbar när man räknar på ett 2-våningshus?
Man kan nog säga att vindlasten är försumbar när det gäller knäckning av stolparna, även om den egentligen ska räknas med.
För byggnadens stabilitet är vindlasten inte försummbar, men det stabiliseras av skruvade skivor eller snedsteg.
 
larsbj skrev:
Dimensionerande tryckkraft / stolpe blir 17,7 KN och en 45x95 klarar 12,5 KN i styv riktning.
Jag hamnar på 13,1 kN per stolpe när jag räknar. Fortfarande över gränsen, men relativt nära ändå.
Vet inte exakt var det skiljer i våra uträkningar.
Formel 6.10b med snön som huvudlast gav högst dimensioneringslast. Hade en formfaktor på 0,8 på snölasten.
 
Mikael_L
henkeson skrev:
Jag hamnar på 13,1 kN per stolpe när jag räknar. Fortfarande över gränsen, men relativt nära ändå.
Vet inte exakt var det skiljer i våra uträkningar.
Formel 6.10b med snön som huvudlast gav högst dimensioneringslast. Hade en formfaktor på 0,8 på snölasten.
Lite instinktivt tycker jag du borde ha rätt.
Det finns ju många bredare 1,5plans-hus och säkert 2plans-hus också som är byggda med 50x100mm i väggarna och som inte rasat än.

Men jag tror det är bättre att du och larsbj kontrollerar era beräkningar istället, än att mina, säkert felaktiga, aningar hit och dit ska ges någon vikt.



Annars är ett stort problem med denna övervåning att klara kravet på svikt i golvet på övervåningen.
Det går i alla fall inte med vanligt regelvirke och utan hjärtvägg.
Men det hade ju redan avhandlats, läste jag.
 
Tänk på att även grunden måste klara den extra vikten
 
Mikael_L skrev:
Lite instinktivt tycker jag du borde ha rätt.
Det finns ju många bredare 1,5plans-hus och säkert 2plans-hus också som är byggda med 50x100mm i väggarna och som inte rasat än.
Jo, samtidigt är det ofta dom har en hjärtvägg eller lite modernare hus avlastning med en limträbalk mitt i.

Mikael_L skrev:
Annars är ett stort problem med denna övervåning att klara kravet på svikt i golvet på övervåningen.
Det går i alla fall inte med vanligt regelvirke och utan hjärtvägg.
Men det hade ju redan avhandlats, läste jag.
Ja, tyvärr får jag nog räkna med kerto-balkar på minst 400mm.
 
pjkw skrev:
Tänk på att även grunden måste klara den extra vikten
Ja, jag har funderat lite på det men har ingen koll på hur man ska kolla upp det.
Vi har källare och källarväggarna består av hålbetong-block som är 25cm breda. Sulan är gjuten, 50cm bred och 20cm hög.

Spontant känns det som att det ska hålla, men det kanske behövs kollas upp ordentligt
 
Hur stort är rummet på andra hållet?
Kanske lägga mellanbjälklaget åt det hållet så skulle stolparna hålla.
 
larsbj skrev:
Hur stort är rummet på andra hållet?
Kanske lägga mellanbjälklaget åt det hållet så skulle stolparna hålla.
Som längst är det nästan 8m åt andra hållet :)
 
Mikael_L skrev:
Lite instinktivt tycker jag du borde ha rätt.
Det finns ju många bredare 1,5plans-hus och säkert 2plans-hus också som är byggda med 50x100mm i väggarna och som inte rasat än.

Men jag tror det är bättre att du och larsbj kontrollerar era beräkningar istället, än att mina, säkert felaktiga, aningar hit och dit ska ges någon vikt.
Egentligen tror jag också att väggarna kommer hålla utan problem, men för att ha ryggen fri i framtiden vill jag uppfylla gällande byggnormer.

Har hittat en konstruktör nu, vi får se vad han kommer fram till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.