D
När jag har renoverat hemma så har jag gjort som man vill ha det.
Sedan så har jag både tänkte man ska trivas i det i flera år men även också lite hus det skulle bli om man säljer.
Tapeter och färg på väggarna är helt i egen stil och på de mesta ställena lite mörkare så vist tror många hade gillat och fått beröm för det men där går emot att man ska ha ljusa färger för tilltala köpare.

Sedan köket har man valt hur man gillar det men även lite tänkt det ska loka köpare och inte bli omodernt om något år. Men även där är ju även hur man själv vill ha det vill ha ett kök som jag trivs med år efter år och inte behöver ändra om lite då och då.
 
I vårat förra hus så struntade vi att göra köket, flytta elskåp och lite annat, även om vi ville det.
Detta enbart för att vi inte skull få igen pengarna vid en försäljning.
Planen var från början att inte bo där i evighet.
Det blev 6 år i det huset och det blev en kompromiss vid val av vad som skulle göras.

Där vi bor nu bygger vi bara för oss själva, men då finns det inga flytt-/försäljnings-planer.
Min far gnäller på mig för att vi sänker husets värde när vi gjort vissa saker, men för mig spelar det ingen som helst roll.
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi byggde helt för oss själva. Ett litet arkitektritade hus med två sovrum, det ena med plats bara för en säng. Vansinnigt dyrt hus på en fantastisk sjötomt ca 35 minuter norr om Sthlm. Men, vi byggde också en gäststuga med bastu nere vid sjön med sängplatser för fyra, totalt har vi sex riktiga sängplatser vilket behövs för barn och barnbarn. Dock inser vi att det ur försäljningssynpukt hade varit bättre att bygga större (kostnaden hade bara marginellt högre).
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
För dom som har sett min projekttråd här vet att jag byggt för min egen skull inte för vad andra tycker...det kan ifs vara en chansning om man måste sälja och slutpriset är viktigast.
 
Helt klart bygger vi för oss själva då vi planerar att bo i huset under en längre tid. Förra huset som vi renoverade var nog mer en renovering för "någon annan" då vi köpte huset för att renovera och sedan sälja. Då blev fokus mer att maximera försäljningspriset än att exakt utforma huset som vi själva hade valt som vi skulle bo kvar längre.

Nu bygger vi ett nytt och relativt stort hus och jag blir lika förvånad över de som tycker att vi bygger "för stort" eftersom huset kommer att bli "för stort" för oss när barnen flyttar hemifrån. Saken är den att vi än så länge bara har en dotter som är under ett år..... För mig känns som en dålig planering att vi bo "trångt" i 20 (?) år bara för att huset ska vara lagom stort när barnen flyttar hemifrån.

/Krille
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 2 till
  • Laddar…
Jag har inga planer på att flytta, har nog tänkt leva här så länge det går. Det är ju förstås omöjligt att säga hur det blir i framtiden men vi byggde huset för oss själva, huset må va värt det är värt sen, det har nog mera med läget att göra än något annat och det kan jag inte sia om hur det ser ut om 50 år. Det kan ha blivit bättre, det kan ha blivit oförändrat, det kan ha blivit sämre. Vem vet kanske om 50 år så är alla människor i Finland tvångsrelokaliserade till Megacity Ring-3 och alla svenskar i Megacity Nollåtta.
 
Intressanta funderingar!
Vi hade lite liknande tankar när barnen var utflugna och vi skulle bygga nytt.

Hur stort är rimligt för en vanlig svensson?
Vi byggde ett hus med vardagsrum, matplats, kök, tvättstuga, badrum, extra dusch/toa och tre sovrum, ett som gästrum.
Det blev 108 kvm, och jag tyckte det var lite onödigt stort, ca 80 - 90 kvm borde ha räckt till.
Men det kostar ju inte så mycket att lägga till några kvm så...

Men vad är egentligen rimlig storlek för ett par gamlingar?
Hur tänker ni andra?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det blev 108 kvm, och jag tyckte det var lite onödigt stort, ca 80 - 90 kvm borde ha räckt till.
Men det kostar ju inte så mycket att lägga till några kvm så... Men vad är egentligen rimlig storlek för ett par gamlingar? Hur tänker ni andra?
Mitt drygt 100 kvm skulle mycket väl kunna minskas med 30 kvm såvida jag slopar ateljen och datorutrymmet (har inte längre behov av fast dator - idag kör man ju med portabelt). Men så har man ju barn och barnbarn ... som man gärna vill ha besök av. Det är egentligen en onödig lyx att bygga större än man dagligen behöver.

I mitt nästa liv blir det alltså ännu mer compact living - men med tillägg typ attefallshus där man kan hålla låg driftskostnad då det inte används.

Sååå nyttigt det är att "flytta ner sig" och slippa prylsamlandet!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Med facit i hand då jag ser bakåt så var det en fantastisk tur att vi renoverade huset efter eget huvud och inte byggde till det då föräldrarna var i 40-50-årsåldern och jag var tonåring.
Med tanka på vilka vändningar livet och ekonomin och arbetsmarknaden har tagit efter det så kan man säga att det var räddningen.
Bostadsytan är 90 kvadratmeter och i nuläget är vi tre vuxna som delar på den av ekonomiska skäl. Det går bra. Litet trångt men inte så det skulle vara något problem.
Största problemet är mitt bohag som inte riktigt gick att packa in någonstans.

-Jag tror att man mår bäst och får ut mest av livet om man bygger så att man själv trivs.
-Samtidigt tycker jag att man skall bygga in omställbarhet i systemet. Inkomsterna varierar och antalet personer i huset varierar. Typen av anställning och eventuella extraknäck varierar.
Till exempel så ser vi att det är viktigt att kunna ställa om uppvärmningen mellan ved och köpevärme beroende på hälsa och arbetssituation.
Till exempel så ser vi att det lönar sig att ha nödvändiga utrymmen för arbetskläder för plötsligt står man där i snöslasket och kröker armeringsjärn åt någon firma fastän man inte hade tänkt sin framtid så.
Till exempel ser vi att det är klokt att amortera mycket då pengar finns så man kan amortera mindre eller rentav vara skuldfri då det finns mindre pengar.
Omställbarheten behöver inte se ut som vår omställbarhet men jag tror att man får ut mera av sitt liv om man inte behöver skrota hela sitt liv för att någon faktor förändras.
-Samtidigt så tycker jag att man skall ta en viss hänsyn till kulturarvet om huset är äldre än 80-90 år.

Bara mina funderingar.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Intressanta funderingar!
Vi hade lite liknande tankar när barnen var utflugna och vi skulle bygga nytt.

Hur stort är rimligt för en vanlig svensson?
Vi byggde ett hus med vardagsrum, matplats, kök, tvättstuga, badrum, extra dusch/toa och tre sovrum, ett som gästrum.
Det blev 108 kvm, och jag tyckte det var lite onödigt stort, ca 80 - 90 kvm borde ha räckt till.
Men det kostar ju inte så mycket att lägga till några kvm så...

Men vad är egentligen rimlig storlek för ett par gamlingar?
Hur tänker ni andra?
Egentligen borde små hus vara attraktiva för just "gamlingar". Mina föräldrar bor alldeles för stort och opraktiskt, men samtidigt är de inte redo att flytta till lägenhet pga hund och två bilar. Ett enplanshus på 90 kvm med liten lättskött tomt skulle vara perfekt för dem ... och då skulle också ett stort hus bli ledigt för en barnfamilj.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.