Aha! Smart, hade plywood liggande därav materialvalet ;)
 
Självklart så måste man slipa mallen gör en långkloss. Man kan även spackla om det hjälper. Ta ett tunt material masonit tex vad som helst som kan böjas i den radie du har. Kapa av säg 20-30 cm limma fast två klossar i vardera ände som handtag dubbelhäftande tejp eller spray-limma fast sandpapper. Att slipa med pappret i handen ger bara en gropig,vågig yta. Använder man en hård kloss blir anliggningsytan för liten och svårjobbat för att få en jämn yta.

Välkommen föresten. Du har satt din ribba högt inför fortsättningen av nya inlägg :)
 
Redigerat:
Smart med lång slipkloss med rätt radie. Får vi styra upp. Det är lite kul att göra ett projekt ihop med frugan och samtidigt få köpa lite nya verktyg och sådär ;)

Ska åka och köpa en längre fräs så jag når ner till fullt djup även med kopierringen. Kan vara bra att ha till annat sedan också.
 
Det är inte så att klossen skall tillverkas med samma radie som bordet då det inte går efter som bordets radie ändrar sig. Så klossen skall tillverkas av ett böjbart material. Som följer radien när du slipar.
 
Aha, läste inte tillräckligt noga! Tack! Ska kika på det nästa gång vi är där.
 
Här beställt frässtål från axminster nu. Ska bli spännande att testa.

Var förbi verkstaden nu och slipade på mallen (som jag spacklade sist jag var där) och sågade ut en grov form av den ena skivan. Mest för att få några spillbitar att testa olja/fräsning på.

Vad hade ni kört för olja på ett soffbord i ek?
Och vad ska man ändra för att inte få brännmärken av fräsen? Högre hastighet? Lägre?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade kört Osmo hårdvaxolja top oil. Hade det själv på vår bänkskiva i ek tidigare och det är väldigt bra när man spiller och dylikt.
 
Frässtål bränner mindre om du sänker hastigheten något. Speciellt vid stor verktygsdiameter. Motträ kan det vara vettigt att köra med medmatning först och sedan tillbaka igen åt rätt håll. Smyg inte för långsamt när du fräser. Bättre att ta mindre i taget istället.
mvh Findus
 
  • Gilla
Springare
  • Laddar…
Soffbordet har fått pausa då vi helt plötsligt bestämde oss för att flytta. En lägenhet i ett hus byggt 1923 och orenoverad sedan 1963 så vi har en del att göra ;) först ut så byter vi kök. Har rivit masonit i mängder och hittat fina brädgolv och fin pärlspont. Så soffbordet får vänta lite.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.