Självklart finns det inga regler, men ett kök som det i sista bilden med långa handtag och laminatskiva eller komposit ser fruktansvärt billigt ut. Även handtagen i första bilden är inget vidare då de är spraymålade för att se gamla ut. Köp hellre i mässing, antingen lackerat eller obehandlat så får de en mer äkta patina med tiden.
 
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Om du ska ha häll över ugn behöver skivan vara minst 30mm, med hällar från Ikea/Elektrolux ännu tjockare.
Bra input, kände inte till att det faktiskt kunde vara ett problem, då är det minst 30 mm som gäller!
 
falkn skrev:
Självklart finns det inga regler, men ett kök som det i sista bilden med långa handtag och laminatskiva eller komposit ser fruktansvärt billigt ut. Även handtagen i första bilden är inget vidare då de är spraymålade för att se gamla ut. Köp hellre i mässing, antingen lackerat eller obehandlat så får de en mer äkta patina med tiden.
Eh, nu är du inne på ren smak som du försöker vända till någon form av norm. Andra bilden är kvarts och både på foto och i verkligheten så uppfattar vi det köket som klart mer exklusivt men det är åter igen en smaksak. Vissa skulle säkert tycka att den gamla klassiska stilen med väl skött ek skiva är mer exklusivt och riktigt. Angående handtagen så kan olika material och behandlingar ge olika exklusiva känslor men jag skulle inte få för mig att sätta de korta runda handtagen på ett kök om jag inte siktar på gammal stil.
 
snowjim skrev:
Eh, nu är du inne på ren smak som du försöker vända till någon form av norm. Andra bilden är kvarts och både på foto och i verkligheten så uppfattar vi det köket som klart mer exklusivt men det är åter igen en smaksak. Vissa skulle säkert tycka att den gamla klassiska stilen med väl skött ek skiva är mer exklusivt och riktigt. Angående handtagen så kan olika material och behandlingar ge olika exklusiva känslor men jag skulle inte få för mig att sätta de korta runda handtagen på ett kök om jag inte siktar på gammal stil.
Jag är nog inte ensam om att tycka så, ta gärna en titt på Hemnet. Ni får såklart göra hur ni vill, det bryr jag mig inte alls om, jag vill bara ge lite tips vad jag jag själv hade gjort. Just att blanda stilar på kök tror jag inte alls på. Vill ni ha mörkgrå kvartsskiva och långa handtag kanske det är bättre att välja en modernare lucka.

Om ni inte siktar på gammal stil, varför vill du då ha Bodbyn luckan? Jag hade självklart inte heller satt den typen av handtag på ett modernt kök. Sen är det inte säkert att man hade valt just den typen av handtag ändå, men jag hade valt något som fungerar med köket stilmässigt.
 
falkn skrev:
Jag är nog inte ensam om att tycka så, ta gärna en titt på Hemnet. Ni får såklart göra hur ni vill, det bryr jag mig inte alls om, jag vill bara ge lite tips vad jag jag själv hade gjort. Just att blanda stilar på kök tror jag inte alls på. Vill ni ha mörkgrå kvartsskiva och långa handtag kanske det är bättre att välja en modernare lucka.

Om ni inte siktar på gammal stil, varför vill du då ha Bodbyn luckan? Jag hade självklart inte heller satt den typen av handtag på ett modernt kök. Sen är det inte säkert att man hade valt just den typen av handtag ändå, men jag hade valt något som fungerar med köket stilmässigt.
Anledningen till att folk väljer liknande uppsättningar för olika typer av kök beror främst på att de valt kök utifrån befintliga utställningar eller kataloger, d.v.s givna kombinationer. När jag ser såna kök kan jag visst tycka att de ser bra ut men samtidigt finner jag dem opersonliga och tråkiga.

mS4afAE.jpg

Visst kan man tycka att man blandar stil genom att sätta långa handtag men fungerar det så fungerar det.

Detta är ett av få kök som faktiskt tilltalat oss direkt när vi såg det i utställningen. Vår tanke var dock aldrig att kopiera uppsättningen rakt av men av någon anledning blev det så när vi matchade i planeringsverktyget(åter igen visas det hur lätt man påverkas).

Vi är ganska överens om att vi inte vill ha platta anonyma frontar men samtidigt vill vi inte ha ett gammalmodigt kök och därför kombinerar vi något som passar.

Jag är personligen petig med design(jobbat en del inom ämnet) men det kommer alltid finnas folk som tycker något annat, det handlar trotts allt om en smaksak(inom rimliga gränser).

Med det sagt tycker jag att vi nu återgår till vad tråden handlar om.
 
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Om du ska ha häll över ugn behöver skivan vara minst 30mm, med hällar från Ikea/Elektrolux ännu tjockare.
snowjim skrev:
Bra input, kände inte till att det faktiskt kunde vara ett problem, då är det minst 30 mm som gäller!
Sedan i höstas, har jag för mig, så har IKEA en list att lägga under tunnare skivor av den anledningen. (Det går ju säkert med egna distanser också)
38 mm säger de krävs som tjocklek för deras hällar om ugn ska vara under, 28 mm annars. Har iof för mig att man kan sätta ugnen något längre ner också om man vill. Det diskuterades när vi skulle bygga kök, kommer dock inte ihåg hur det skulle bli med ev glipa ovanför och låda under.

Personligen hade jag nog stört mig mer på en skarv mitt mellan ho och häll än en lite tjockare skiva.

PS. Som jag tolkar det är deras "tunna" kvartskivor också 39 mm, men med en " rostfritt stålmönstrad kant som gör att bänkskivan ser tunnare ut". Det går ändå inte ha skarven närmare hällen?
 
Hmm låter krångligt detta, jag får ta o höra mig för vad IKEA säger men det är säkert som du säger. Såfall lutar det åt att jag måste beställa en tjockare skiva men det lär också kosta en hel del extra.

Ikeas Kvarts är 10 mm och de får inte skarvas närmare än 15 cm från utsågningar. De bygger sedan upp dessa med spånskiva och en dit limmad sida.

Märkligt att inte ens IKEA har sagt något när vi hade genomgång med dem.

Tack för informationen, saker som detta är väldigt viktigt att reda ut på förhand.
 
I realiteten är det sällan ett problem med tjockleken på bänkskivan kontra häll. Ugnarna har ofta en ursparning i ovankant jämfört med ugnens front. Jag misstänker att detta krav är mer än sorts friskrivning från vitvarutillverkare. Det syftar väl främst på värmeutvecklingen, men jag har aldrig upplevt något problem med detta vare sig privat eller i mitt yrke.
 
Är det inte ganska dumt att tänka mode på ett kök? Välj något du kommer att gilla och som fungerar/håller i många år. Ett kök ska inte vara slit och släng som en tröja på H&M, tycker jag.
 
  • Gilla
Maracuja och 1 till
  • Laddar…
Hej, anledningen att man inte kan ha en skarv mitt i ett Ikea skåp är att stommen inte klarar vikten. I framkant är det bara en tunn metal skena, skarvar man kommer skivorna hamna i olika höjder efter ett tag. Jag har två förslag om du vill köra med Ikeas 3meters skivor. Antingen kortar du skivan som i ena förslaget, här blir det då ett öppet skåp intill vägg då man inte kan öppna utan passbit. Eller i det andra förslaget skarvar du vid 20skåpet.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hälsningar en Ikea Kökssäljare!
 
Ikeas kvartsskiva är 3.8 Men det är inte kvarts rakt igenom utan träreglar som fyller ut. Därav det bra priset!
Hantag som jag tycker passar bäst till av Ikeas är fåglavik eller varnhem! Den senare har ju lite längre som ger det en mer modern/klassisk stil och inte så lantlig!
 
Har varit i kontakt med en del stenhuggare nu och priset för en solid kvarts eller granit skiva på 30 mm är faktiskt inte merän någon 1000 lapp dyrare än IKEAs kvarts som förövrigt stenhuggare inte kan modifiera om det skulle behövas.

Så vi kommer köra på en Steel Gray 30 mm granitskiva för ca 19 000 kr. Kvarts av liknande typ som IKEA kör med men 30 mm kostade 1000 lapp mindre.
 
  • Gilla
Johnsa och 1 till
  • Laddar…
Är inte helt med på dina ritningar Ögonfröjd, första bilden får vi väldigt liten arbetsyta, det ser ut som 60+40 d.v.s 1 meter. I andra exemplet så kommer skivan hänga fritt på vänstersida och ugn saknas helt.

Vi har efter mycket övervägande valt följande
pTAeM6k.png

Skarven för bänkskivan kommer läggas vid hällen och det blir då 2 infällda armar här.
 
Jag förstår ditt val. Alternativen gjordes för att du skulle kunna skarva på ett bättre ställe. Låt mig förklara, som du räknade ut så är det 100cm mellan ho och häll. Rekommendationen är 80-120cm de flesta lägenheter får klara sig med 60-80cm...... Det är ett öppet 20skåp längst till vänster då det inte räckte till med en passbit som behövs för att öppna luckan. I alternativ 2 glömde jag lägga till ugnen under hällen.....
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
F falkn skrev:
Anledningen att jag var specifik är för att 33 mm är en standardtjocklek på mycket sten som bryts. De som anger tjockleken till 30 mm är ofta 33 i verkligheten.

Jo, visst är tunnare skiva mode, men inte till ett sådant kök som ni planerar att sätta in.
Natursten brukar vara sågad i övermått, dvs mer än 30 mm. Stenskivorna levereras till stenhuggerier med en slipad/plan sida och en sågad sida. Den sågade sidan är inte alltid lika plan, som den fina sidan.
Man får oftast planfräsa, eller "kalibrera" den sidan av skivan. Slutresultatet blir en skiva med en tjocklek runt 30 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.