Hej!

Ska installera en sprinkleranläggning i min gräsmatta. Rainbird eller Hunter sprinklers står på agendan i nuläget. Är det någon som på rak arm vet ställen som säljer detta till privatpersoner via webbutiker, både i Sverige & ute i Europa? Vill så klart innan inköp kunna jämföra lite prisläge.

PEM-slang behövs också endel av. Där tar jag tacksamt emot prisvärda leverantörer inom Sveriges gränser. För jag antar att det kostar plenty i frakt att ta sådant skrymmande gods utrikes ifrån?

Tack på förhand.
 
Tjenare,

Sitter själv i tankarna om att installera bevattningssystem. Jag sneglar dock mer åt Claber då en polare har Hunter och han är inte riktigt nöjd med deras grejer. Gardena är på tok för dyrt.
Kan rekommendera Rinkaby Rör. Dem säljer Hunters grejer och vad jag vet är dem en av de billigare på marknaden.
 
Sedär ja, här hade jag ju skrivit för snart två år sedan.

Det blev Hunter produkter för min del. ca 60 Hunter Pro Spray PRS40 bodies & MP-Rotator spray heads. Samt self clamping saddle clamp & swing/funny-pipe, m.m. mindre kopplingsdetaljer. Detta inhandlades av http://www.sprinkler-irrigation.co.uk/

PE slang 200m 32mm & 400m 25mm samt massvis med PE kopplingar, kranar, m.m. "grövre rörkrök" från http://www.roykon.se/

Mina teoretiska beräkningar & ritningar matchade ganska väl hur det blev när jag lekt mullvad & grävt ner det. Jag kan säga att jag kollade på ett antal olika konfigurationer. Men för min del blev Hunters MP-Rotator bästa valet då dessa är "vattensnåla" & gör att man kan få in fler spridare i samma sektion. Pro Spray PRS40 är det matchande spridarkroppen då den har en inbyggd tryckreglering på 40PSI, vilket är anpassat för MP-Rotator, då den jobbar bäst med 40PSI. Finns ju även PRS30 för att minska kastlängden om man har korta avstånd. Nu finns ju även MP-Rotator i en SR version (Short Range).

Hur som, det fungerar kalas bra. :)

Nu vet jag inte vad din polare har för Hunter prylar, eller förutsättningar på hur ytorna ser ut eller tillgång till vatten. Men Hunter, Rainbird, Claber, Gardena, m.fl. har ju olika produktserier. Dimensionerar man fel eller väljer fel produkter, så kan slutresultatet såklart bli dåligt. Det är många faktorer som spelar in för att få ett bra slutresultat: vattentryck, vattenflöde, rör/slang-längder, rör/slang-diameter, vilka spridarkroppar man väljer & inte minst vilka spridarhuvud. För flödet & kastlängderna i huvudena kan göra enorm skillnad på placering samt förbrukning & hur många spridare en sektion kan innehålla. Gör man rätt blir det success. Tummar man för mycket på marginalerna så kan det bli kasst. Tänk på att fabriksuppgifterna oftast är från labbmiljö & inte real life scenario.


Rinkabys sortiment är ganska magert http://www.rinkabyror.se/artiklar/tradgardsbevattning-2/hoppuppspridare-pop-up-/ och inget som passade mitt ändamål.

Att köpa Hunter m.fl. i Sverige var ruggigt mycket dyrare än i UK. Men då 2014 var ju pundet lite lägre än idag. Hur som så designade jag anläggningen själv & grävde även ner den själv. Kollade med en professionell grönyte firma i sydvästra Sverige som håller på med detta. Bara materialet skulle då vara ca 3ggr dyrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.