Hej!
Idag vid 17-tiden när vi skulle grilla på altan märkte vi hur det krylla av kryp på altan. Mest på räcket, några få på golvet, men går med räcket och sen upp på husväggen och vidare på taket(taket som sticker ut över väggarna på huset).
Googlade snabbt och hittade bara en tråd om detta, där dom rekommenderade såpa och vatten. Körde en flaska och sprayade på, visst dog dom, men efter 15minuter var det fullt igen. Då körde jag extra mycket även på områden där jag inte såg några, och slängde bort en kruka med en jordgubbsplanta som hade mycket kryp mest på krukan, inte på plantan.
Men samma grej igen efter en stund. Körde totalt fyra gånger, och sopade av allt. Nu har det gått ca 1,5h och nu när jag var ute så var det ganska mycket igen, inte som första gången, men det finns tillräckligt.
Två stora björkar finns inom 20meter.

Vad kan jag göra mer? Bladlöss skadar väl inte direkt, men känns lite tråkigt att ha de kryp där...

Hoppas jag är på rätt forum nu...
DSC_3453.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Så här på våren ska man inte oroa sig för mycket när man plötsligt får mängder av insekter på ett ställe, det kan helt enkelt bara vara att de vaknat/kläckts precis vid din altan och solar en stund. Kvarstår problemet efter några dagar, så ska man ta sig en funderare kring vilka växter där som är stressade (står i fel jord/ står med för mycket eller för lite sol osv) och flytta dom till ett bättre läge.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kan inte ha med att göra att vi har mycket myror? Finns under allt i trädgården. Läste något om de igår. Var ganska mycket löss idag också. Men får avvakta och se
 
Vi har exakt samma problem. Får panik på alla kryp snart. Va gör man?!?!?
 
Nina Blomberg skrev:
Vi har exakt samma problem. Får panik på alla kryp snart. Va gör man?!?!?
Flyttar till lägenhet. ;) Vi behöver alla krypen för att ha en välmående natur i balans.
 
BirgitS
Nina Blomberg skrev:
Vi har exakt samma problem. Får panik på alla kryp snart. Va gör man?!?!?
Bladlöss kan inte leva på trä, så antingen flyttar de på sig till ett träd eller annat grönt i närheten eller så dör de.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.