Japp. Den sedan ett par år tillbaka perfekta gräsmattan (utrullad Turfman) drabbades i år av vitgröeinvasion. Nu har det blivit så kraftig tillväxt de senaste veckorna att Automowern inte klarar av att kapa axen som ibland är upp till 5-6 mm tjocka. De lägger sig längs marken och bildar en tjock vitgrön matta. Ängsgröen som vanligtvis är aggresiv i positiv bemärkelse (målet är mycket ängsgröe) har inte en chans.
Jag har testat att handplocka bort axen i och med att deras rotsystem är väldigt grunt. Funkar fint, men efter en halvtimma inser jag att ett par dm2 är avklarade och funderar på att ge upp. Visst; vitgröe är också gräs, med det blir hårt och otrevligt att gå på och det är ettårigt. Helt otroligt att allt kom denna vår. Fanns inte ett spår av vitgröe förra hösten.

"Experterna" säger att kalaverkning och nysådd är enda metoden. Känns inte direkt motiverat efter att ha rullat ut nytt gräs för 3 år sedan. Alternativt gynna ängsgröen med punktsådd som hetsas upp med gödsel. Ser inte fram emot en gräsmatta med enbart död vitgröe till hösten. Det verkar dessutom har drabbat fler i grannskapet. Naturligvis bara dem som bryr sig om gräsmattan. :(

Några idéer? Har läst mycket gräsodlarinfo och olleberg.se och är inte pigg på att kemikaliebomba.
 
Det är alltså de ljusa fläckarna man ser här?

Jag har ingen egen erfarenhet av vitgröebekämpning men jag kan ju spåna lite :) Känns som att du ska hindra dem från att gå i frö, annars har du problemet nästa år igen. Gå med ogräsbrännare på alla fläckarna kanske? Det blir en hel del att reparera men kala fläckar får du väl hur du än vänder dig. Vitgröe är tramptålig så jag skulle tro att klippningen inte tröttar ut den, men klipper du kort, ofta och med uppsamlare kanske du kan hindra fröspridningen ytterligare.
 
svartöra skrev:
Det är alltså de ljusa fläckarna man ser här?

Jag har ingen egen erfarenhet av vitgröebekämpning men jag kan ju spåna lite :) Känns som att du ska hindra dem från att gå i frö, annars har du problemet nästa år igen. Gå med ogräsbrännare på alla fläckarna kanske? Det blir en hel del att reparera men kala fläckar får du väl hur du än vänder dig. Vitgröe är tramptålig så jag skulle tro att klippningen inte tröttar ut den, men klipper du kort, ofta och med uppsamlare kanske du kan hindra fröspridningen ytterligare.
Det är fläckarna på bilden och det har blivit värre på bara några dagar. Vitgröen är 15-20 cm lång i horisontellt läge och helt ihoptrasslat som en vit matta under det ljusgröna. Ängsgröens underjordiska skott får ingen chans att komma upp.
Jag har låtit robotklipparen köra över allt på 3 cm och kompletteringsklippt manuellt.på fläckarna. Rent teoretiskt borde det hindra större delen av blomningen. Dags för uppruggning medelst kratta av de nu halvkala, bruna fläckarna och ängsgröeinjektion. Vi får se hur det funkar.

En tanke vore att svälta ut vitgröen med torka och utebliven kvävegödsling, men det blir nog svårt med den pågående vätan och ängsgröens lika stora känslighet för torka.
 
Johan Gunverth skrev:
Jag har låtit robotklipparen köra över allt på 3 cm och kompletteringsklippt manuellt.på fläckarna. Rent teoretiskt borde det hindra större delen av blomningen. Dags för uppruggning medelst kratta av de nu halvkala, bruna fläckarna och ängsgröeinjektion. Vi får se hur det funkar.
Nu har det gått några säsonger. Hur har det gått med taktikten att matta ut vitgröen och stödsådd?
Jag har konstaterat att jag har en del områden i gräsmattan där vitgröen nu börjat dominera.
 
Av och till. En del områden var 95% vitgröe för en vecka sedan. Dessa är nerklippta och bättre gräs är sått. Andra områden (skugga under träd) är fria från vitgröe. Ny taktik är att sänka pH och byta till fosforfattig gödsel.
 
Det finns en annan aktiv tråd om detta just nu men jag har bränt mina med gasol som kommer i kanterna och på grusgångar. De torkar sen helt ut och blir bruna på ett par dagar och bara att kratta bort.
Min tank var om man skulle bränna partierna i gräsmattan och sen toppdressa med lite jord och så gräs på igen.
 
anders07 skrev:
Det finns en annan aktiv tråd om detta just nu men jag har bränt mina med gasol som kommer i kanterna och på grusgångar. De torkar sen helt ut och blir bruna på ett par dagar och bara att kratta bort.
Min tank var om man skulle bränna partierna i gräsmattan och sen toppdressa med lite jord och så gräs på igen.
Inte bränna, va? Det räcker att sveda. Bränner du sätts "plan b" igång av naturen och all möjligt skit börjar växa. :D
 
Johan Gunverth skrev:
Inte bränna, va? Det räcker att sveda. Bränner du sätts "plan b" igång av naturen och all möjligt skit börjar växa. :D
Ja, alltså, gasolbrännare på dem så att de skiftar till mörkgrönt bara, inte så de brinner upp!
Efter två-tre dagar har de torkat ut helt och är bara torra bruna blad.
 
anders07 skrev:
Ja, alltså, gasolbrännare på dem så att de skiftar till mörkgrönt bara, inte så de brinner upp!
Efter två-tre dagar har de torkat ut helt och är bara torra bruna blad.
Japp. Har kört med detta också. Det gäller att snabbt som attan så nytt och gärna lite dress ovanpå.

...däremot tycker jag att färgen växlar till illgrönt när man sveder. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.