Ska byta fönster i vårt gamla hus från 1904. Idag kopplade fönster i s.k. flagg modell. Ett flaggfönster har två högre lufter nedtill och två mindre upptill. Tyvärr har någon tidigare ägare tagit bort nedre mittstolpen och satt in en enda stor fönsterbåge i kass 70-80 tals kvalitet. Original fönstren däruppe har glasdelaýnde smala spröjs som delar in luften i fyra smårutor. Jag söker nu modernt fönster tvåglas alt tvåglas. Gärna med aluutsida. Den svåra biten är spröjsen. Jag vill ha kvar känslan av glasdelande spröjs. Elit retro har detta men de är mycket dyra. Har hittat liknande spröjs hos sparfönster och tanumsfönster (NorDan). Är det någon därute som har erfarenhet av dessa leverantörers fönster eller tips på andra leverantörer med spröjs som ger känsla av glasdelning? Utanpåliggande löstagbara spröjs ger inte rätta känslan tyvärr. Tacksam för alla svar.
 
Varför inte börja med att kolla med en snickare vad det skulle kosta att få kopior gjorda av de gamla fönstrena? Och gärna återanvända de blåsta glasen. Som du själv är inne på betyder fönstren enormt mycket för husets utseende.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Köpte mina från http://www.allmoge.se inte aluminium men varför sätta in det om du verkligen vill ha känslan?

För att det ska se ut som förr så bör du ju ha spröjs även i innerbågen. Håller annars med om att rm fönstren ser bra ut som kompromiss.
 
Redigerat:
Ska man köra spröjs på riktigt blir det nog svårt att kombinera med aluminium och som leby säger så ska det ju vara både inner/ytterfönster med spröjs annars kommer det alltid att se halvmesyr ut i mitt tycke...
 
Håller med leby. Allmogefönster har det du behöver, men det blir inte billigt. Har köpt en pardörr för balkong av dem. Är nöjd med kvalitet. Men priset....

Men du får 100%T rätt känsla.Skit i ALU. Inte rätt känsla.
 
Håller också med om Alu i princip. Välgjorda allmogefönster i trä håller i evigheter och ser mer levande ut.
Nu kan jag inte uttala mig om RM:s aluvariant (har själv deras 2+1 i huset), men de verkar ha samma mått och proportioner som trävarianten, så det är nog bara den döda, kliniska alu-ytan, som ev. stör.
 
Ni har alla rätt i era påpekanden. Tills slut måste man ändå landa i en kompromiss mellan pris, funktion och utseende/känsla. Vi är på väg in i pensionsåldern och kan nog tänka oss en del kompromisser. T.ex. vore det skönt att bara behöva putsa 2 ytor istället för 4 som man åker på med kopplat fönster. Huset är högt och karmmåtten ca 110x170 cdm (bxh) vilket blir gymnastisk övning varje gång det är dags. Dagens idiotiska enkelluft gör dessutom att stegen måste fram för att putsa utsidan. Vore också skönt att slippa bry sig om yttre underhåll inom överskådlig framtid. Kommer man några meter från huset är det ändå svårt att se skillnad på alu/trä om mått och proportioner är lika för övrigt. Insidan däremot är svårare att komromissa med. Fönstren är del av interiören och då duger inte platta profiler och lösa spröjs.
 
  • Gilla
Bönhus
  • Laddar…
Microkatten
Är fönstrena såpass i skick att ni endast skulle kunna lägga in ny mittpost och nya bågar nedtill? Hör med en duktig lokal finsnickare, kan kanske bli betydligt billigare?

Annars har ni ju ståtliga fönster, vore synd att kompromissa med en sådan viktig byggnadsdel, beroende förstås på hur övriga huset har stått sig genom åren. Aluminium och 1904 går inte riktigt ihop, och "underhållsfria" material är ofta inte alls det.

Gör ni ofta underhåll på era nuvarande fönster? Vilken typ av färg är de målade med?

Det låter som era fönster är utåtgående? I början av förra seklet använde man gärna inåtgående kopplade fönster på större byggnader för att förenkla putsning och underhåll. Skulle det kunna hjälpa?
 
Det är utåtgående flaggfönster med spröjs i yttre rutan uppe. Nedre karmstycket är angriper på en del fönster. Har övergett det där med aluminiumutsida. Bifogar foto på hur det ser ut idag. Går jag på trä/trä finns det nya fönster med samma utseende. Tyvärr har underhållet varit eftersatt av tidigare ägare. Tror att en mindre renovering gjordes för 20-25 år sedan (syns bl.a. på att en del spröjs bytts ut) 20160522_212710.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
...håller med om som några skrivit, byt inte dessa om de inte är tvärslut, att byta karmarna gör åverkan både ute och inne, det ser dessutom ut som det är mycket tilläggsisolerat på utsidan, vilket troligen kan innebära att fasaden är intrikat konstruerad kring fönstren (jag har bytt 2st 3glas till gamla fönster på mitt hus, ska försöka byta så många jag kan till gamla fönster) - en icke standardlösning på karmen gör att arbetet med byte kan vara jättestort. Att låta en snickare sätta i en mittpost och beställa nya bågar till de nedre delen känns som den mest ekonomiska lösningen, skulle dessutom bli mycket snyggare än moderna fönster. Det ni sparar kan ni lägga på att hyra in fönsterputs framöver... ;) Ska ni ändå byta, se till att någon annan kan få köpa era gamla fönster...

Måtten är nog ungefär som mina, nu vet jag inte var ni bor, men ska fönstren ut, se som sagt till att de kommer till nytta någon annanstans...
 
Jag ville ha tvåluftsfönster utåtgående vilket är svårförenligt med putsbarheten. Vippfönster är NOGO för mig. Jag hittade en fönstertyp som kan svänga kring en vertikal axel, heter side-swing och erbjuds ofta bara för hyresobjekt som inte få ha utåtgående fönster av säkerhetsskäl. Inte alla tillverkare har det.
Jag köpte dessa av Norlux som dessutom hade glasdelande mittspröjsar. Med eller utan Alu. Jag är mycket nöjd.
 
Nog har jag funderat på det där med snickare och renovering, men ser framför mig en lång process där varje fönster gås igenom ett och ett. Bågar som tas ut och lämnas på renovering. Återställning med mittpost och lagning av ev röta i karmstycken har jag svårt att se att get går att ordna med fönstren på plats. Är det så illa att karmarna måste ut så blir det en hiskelig procedur för att rädda det gamla. Jag har 12 stora flaggfönster + ett stort antal mindre fönster och en altandörr som är helt slut. Nån därute som genomgått dylik renoveringssnurra?
 
Jo, är det helruttet kanske det inte går att laga på plats, men är fönstren väl inbyggda och fodren satta på gammalt vis brukar det ju bli rätt stor åverkan på tapeter etc när man tar bort fönstret. Kanske kan en snickare bara byta en del med allt på plats. Det är nog värt att kolla upp iallafall. Ett annat sätt är ju att beställa ETT nytt fönster och sen låta en snickare byta det och reparera det första, sen ta ut nästa och där montera in det nyreparerade och fortsätta så. Om alla fönster är lika stora vill säga.

Ska du kasta ut de gamla, hör av dig, det låter som storleken är ungefär som mina, jag vill hellre sätta in gamla än nytillverkade och har ett antal fönster som jag vill byta (där tidigare ägare satt in 3-glas).

När man tittar på din bild tycker jag det ser ut som man kapat bort hela den nedre delen av karm, inte bara mittposten. Kanske är det en halvbra lösning, att bara byta den nedre delen och behålla överfönster?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.