Vi har en tomt på med ungefär 1600m2 gräsmatta, vi sådde för 2 år sedan. I år har vi fått vitgröe precis överallt. Den har tagit över den annars så täta gräsmattan.
Hur ska man göra för att bli av med det, går det överhuvudtaget? Bekämpningsmedel går ju ej eftersom det kommer slå ut hela gräsmattan pga att det är överallt.

Är enda sättat att ta bort allt och börja om?
 
Hej,

Jag är greenkeeper och det enkla svaret är att det inte går att lösa på ett smidigt sätt.
Man får den grässort som man förtjänar brukar man säga. Dvs om du har förhållanden och sköter gräsmattan så att vitgröen trivs. Då kommer den ta över i stort sett hela gräsmattan tillslut.
Kolla hur din grässort ska skötas. Jämför med vitgröe och trygg på skötselåtgärder som passar ditt gräs men inte vitgröe.
Skär/torva bort partierna med vitgröe och börja om på den ytan.

Men har vitgröe vandrat in så fort. Ja då fsnns det sntingen med vid sådd eller så har du förutsättnibgar som gör att vitgröen trivs extremt bra. I så fall blir det svårt för dig.
 
För det första vad är det för fel på vitgröe? Jättefint gräs, härligt grön färg, går att få väldigt tät, riklig blomning. Tycker det är bara att gilla läget. :rolleyes:
 
trähandtag skrev:
För det första vad är det för fel på vitgröe? Jättefint gräs, härligt grön färg, går att få väldigt tät, riklig blomning. Tycker det är bara att gilla läget. :rolleyes:
Det blir ju fula tovor i gräsmattan och så sprider den sig till alla rabatter, stenläggningar och grusgångar också...
På grusgångar och sten bränner jag dem med gasol och sen bara krattar bort när de torkat ut. En snabb bränning så de bli mörkgröna räcker och sen torkar de ut efter ett par dagar.
Kunde kanske vara ett alternativ på gräsmattan om det är stora partier, bränn dem, kratta bort, topdressa och så nya gräsfrön...
 
Hej,

Jag har dessa problem i min gräsmatta också.

Jag fick gräset rullat av en entreprenör som köpte rullarna och utförde jobbet.

Tyvärr var partiet fullt av tuvor av Vitgröe (hade ingen aning om vad det var/innebar vid tidpunkten).

Entreprenören missade även att rullarna krymper vid bevattning och att många av rullarna var utsatta för starkt solsken före utrullningen, varför ytterdelen av flertalet av gräsrullarna dog av uttorkning innan rötterna hann att få fäste.

Överallt på dessa kala fläckar, samt i alla de skarvar som bildades mellan rullarna har vitgröe spridit sig under året som gått. Tuvorna har brett ut sina 15-20 cm långa (och 2-3 mm tjocka) stjälkar så att det upptar kanske 60% av gräsmattan nu.

Väldigt tråkigt. Efter solskenet under den tidiga sommaren har virgröen blivid brun/gul, gräsmattan ser även "nedtrampad" ut eftersom gräset inte växer på höjden utan istället sprider ut sig utefter marken.

Ni med erfarenhet, HUR BLIR MAN AV MED SKITEN?
 
Vi diskuterar ämnet i en annan tråd där flera intressanta slutsatser har konstaterats.

Några förslag på åtgärder vi kommit fram till för att konkurrera ut vitgröen är:
1. Använd gödsel utan fosfor
2. Om ytan är kompakt, vertikalskär
3. Vattna ut järnsulfat varannan vecka
4. Klipp gräsmattan med uppsamlare
5. Skvättvattna inte

Fler tips hittar du i andra tråden.

Jag har några mindre områden med vitgröe i gräsmattan idag, där jag experimenterar med bland annat järnsulfat för att se vilket effekt det får på ett år. Jag återkommer i den andra tråden med resultat.

Enstaka mindre områden är lättast att döda med t.ex ättika, roundup eller blåslampa eller gräva upp och vända upp och ner på jorden. Så sedan i nytt gräs. Fördelaktigen används ett gräsfrö som etablerar sig snabbt så inte vitgröen hinner före. T.ex "Skånefrö Österlen Villa".

Är hela gräsmattan drabbad är nog de fem åtgärderna värda att titta närmare på.
 
Redigerat:
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.