För lite skarvar på din slinga
 
nissenhj skrev:
Modell och de första sex siffrorna i serienumret?
301544 är de sex första och modell WG793E.1
 
Sett många bekymmer i tex denna tråd. Men jag får säga att jag haft en helt bekymmersfri upplevelse.

Skaffade en WG 796E till svärmor (inte helt hundra på modellbeteckningen) sommaren 2015, modellen med wifi. Inte pysslat något med att ladda ner annan programvara utan bara plug & play.

Fungerat klockrent från start. I första läget ca 1000 kvadrat i två zoner som körts till nyligen när vi utökade till en zon ytterligare via en korridor någon meter bred. Summa ca 1200 kvadrat idag. Alla skarvar gjorda via lödning och dubbel krympslang, totalt problemfritt. Slingan är förlagd ca 3-5 cm ner i marken typiskt men det blev litet ytligare på sista tillskottet vilket kompenserades med fler "plastspik". Det lär arbeta sig ner i gräsmattan mycket snart, har sagt till henne att göda rejält med typ Algomin så det blir litet fart på tillväxten :)

Visst, något hörn har fått läggas om för säkrare spårning på tillbakaväg till laddning men det är ytterst litet av bekymmer vi haft. Kört fast litet i buskage men bara att sätta barriärer så fixar det sig.

Smart liten klippare och fantastiskt att se hur den sköter en såpass stor gräsmatta med flera zoner! Ser ut som en välskött park, klipper mycket snyggt kring träd och andra hinder utan speciella "öar" i slingläggning etc.

Det händer att den kommer på litet väl sent att den behöver ladda, hamnar för långt ifrån laddstationen för att orka hela vägen ibland. Har "rymt" en gång vid ett besvärligt hörn men stannade direkt när den hamnade utanför slingan, var litet lurig lutning där också så den är förlåten (slingan justerad en smula efter det).

Den sköter sitt mer eller mindre helt autonomt nu efter en tids inkörning, den utökade zonen tog den utan att protestera det minsta. Har ett körschema på ca 3 h per dag fem dagar i veckan, räcker fint.

Enda man kan bli en smula irriterad på är att den inte inhämtar datum/tid via nätverket om man bryter strömmen men det är ju snabbt gjort att ställa in det för hand. Obegripligt att man inte nyttjar timeservers för den biten i och med att den är wifi-ansluten men sånt är livet.

Så där fick ni litet positiva erfarenheter hur det kan funka för vissa.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mickebus och 3 till
  • Laddar…
b0dd3 skrev:
301544 är de sex första och modell WG793E.1
Då har de gått ifrån tillverknings år och månad i serienumret. Tänkte mer på när din var tillverkad om det kunde ha betydelse.
 
Harald Blåtumme skrev:
Sett många bekymmer i tex denna tråd. Men jag får säga att jag haft en helt bekymmersfri upplevelse.
Roligt att höra!

Det finns gott om många som är nöjda. Jag har själv installerat en WG791E.1 hos min syster och den har funkat problemfritt i två veckor nu.
 
Hej

Är kanttrimmer ett måste för att klipparen ska kunna ta sig tillbaka till laddstationen eftersom den kör mitt på tråden på väg tillbaka till laddstationen vilket väl medför att högerhjulen går på en oklippt yta, vilket skulle kunna vara högt gräs?
 
Ganntrader skrev:
Hej

Är kanttrimmer ett måste för att klipparen ska kunna ta sig tillbaka till laddstationen eftersom den kör mitt på tråden på väg tillbaka till laddstationen vilket väl medför att högerhjulen går på en oklippt yta, vilket skulle kunna vara högt gräs?
Det finns inga "måsten" men varannan vecka så kan det vara lämpligt att gå runt tomten men en trimmer i handen.
Det finns ju ändå lite hörn m.m. som bör fixas.
 
evesve skrev:
Det finns inga "måsten" men varannan vecka så kan det vara lämpligt att gå runt tomten men en trimmer i handen.
Det finns ju ändå lite hörn m.m. som bör fixas.
Den ska klippa vid en sommarstuga så om det blir lite gräs kvar i hörnen kan kvitta men det intressanta är om klipparen tar sig tillbaka till laddaren utan att man behöver trimma lite då o då.
 
Ganntrader skrev:
Den ska klippa vid en sommarstuga så om det blir lite gräs kvar i hörnen kan kvitta men det intressanta är om klipparen tar sig tillbaka till laddaren utan att man behöver trimma lite då o då.
Trimma inte får du se hur mycket den klarar
 
peternicklas
Ganntrader skrev:
Den ska klippa vid en sommarstuga så om det blir lite gräs kvar i hörnen kan kvitta men det intressanta är om klipparen tar sig tillbaka till laddaren utan att man behöver trimma lite då o då.
Kan ju klara sig en hel sommar om det är torrt och varm. Kommer det mycket regn så kanske 3-4 veckor. Jag tar det lilla som blir över c:a varannan vecka men det hade räckt med 1 gång i månaden, nu använder jag kantklippning.
 
peternicklas skrev:
Kan ju klara sig en hel sommar om det är torrt och varm. Kommer det mycket regn så kanske 3-4 veckor. Jag tar det lilla som blir över c:a varannan vecka men det hade räckt med 1 gång i månaden, nu använder jag kantklippning.

Även om man kör med kantklippning så kommer väl högerhjulen att gå i oklippt gräs på väg tillbaka till laddstationen?
 
peternicklas
Ganntrader skrev:
Även om man kör med kantklippning så kommer väl högerhjulen att gå i oklippt gräs på väg tillbaka till laddstationen?
Stämmer men det blir lite lättare för den då gräset lägger sig lättare.
Kanske även ska tillägga att högerhjulet går i stort sett på kantsten hela varvet. Tillsammans med kantklippning så blir det nästan rent.
 
Tack för svar men jag är fortfarande inte helt klar över om man behöver/måste kantrimma för att klipparen ska kunna ta sig tillbaka till laddstationen.
 
Svärmors robot har aldrig kört fast på tillbakavägen pga högt gräs så vitt jag vet, hon kantklipper bara sporadiskt manuellt. Gräset lägger sig och slits även litet där den kör. Det är väl det enda man kan anmärka på ur estetisk synvinkel, att det blir ett spår där den kör längs begränsningsslingan.
 
Harald Blåtumme skrev:
Svärmors robot har aldrig kört fast på tillbakavägen pga högt gräs så vitt jag vet, hon kantklipper bara sporadiskt manuellt. Gräset lägger sig och slits även litet där den kör. Det är väl det enda man kan anmärka på ur estetisk synvinkel, att det blir ett spår där den kör längs begränsningsslingan.
Låter bra :)
Då räcker det att man eventuellt kantklipper någon gång per år om man skulle råka känna för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.