Jag var nyligen på BRF årsstämma. Det inkom en motion om att byta fönster. Det är en mkt stor konstad och det var knapphändigt underlag för att ta beslut i en sådan fråga. Ingen ordentlig besiktning är ens gjort på befintliga fönster. Jag o några andra upplevde att några körde över andra i frågan, genom att höja rösten o köra på. Och folk är generellt okunniga o vet knappt vad de röstar om, o kan inte heller alla gånger förstå konstanterna, eller hur viktigt det är mkt underlag o beräkningar.

Jag skulle vilja att beslutet som medlemmarna röstade om rivs upp och att det görs ett seriöst omtag i frågan. Visst kommer styrelsen inte göra några förhastade besult(hoppas jag) men jag vill att de tar fram alla kort och också lägger fram alla korten på bordet, så att medlemmarna får tillräckligt underlag för att kunna ta ett korrekt beslut.

Kan man stoppa detta vansinne på nått vis? Lobba i föreningen o skriva ett brev till styrelsen med många grannars påskrift?

Jag kan tänka mig nya fönster, men det måste gå rätt till.

Tillägg:
Jag läste just att 1/10 av medlemmarna kan kräva styrelsen utlysa en extrastämma. Man kanske kan hänvisa till aktsamhetsprincipen? ...när stora kostnader är involverade o att beslutets fattades på lösa grunder(?)
 
Redigerat:
Om man nu ska vara petig; ska inte en årsstämma bara välja styrelse, som på ett årsmöte i t ex en idrottsförening? Inga andra ärenden ska väl beslutas då? Och om man ska besluta om åtgärder (oavsett om man får det på årsstämma eller ej) så ska väl styrelsen skicka ut info om åtgärden i kallelsen alt informera vid tidigare möte. Stora frågor och stora pengar ska man inte ta beslut om vid sittande bord(eller hur man säger). Jag kan vara helt ute och cykla här, men om vissa formalia inte är rätt vid ett beslut så kan man kräva att beslutet hävs. Tips: kolla föreningens stadgar.
 
TorOdd skrev:
Om man nu ska vara petig; ska inte en årsstämma bara välja styrelse, som på ett årsmöte i t ex en idrottsförening? Inga andra ärenden ska väl beslutas då? Och om man ska besluta om åtgärder (oavsett om man får det på årsstämma eller ej) så ska väl styrelsen skicka ut info om åtgärden i kallelsen alt informera vid tidigare möte. Stora frågor och stora pengar ska man inte ta beslut om vid sittande bord(eller hur man säger). Jag kan vara helt ute och cykla här, men om vissa formalia inte är rätt vid ett beslut så kan man kräva att beslutet hävs. Tips: kolla föreningens stadgar.
Föreningsstämman ska, förutom att välja styrelse och revisor, behandla bokslutet, besluta om användning av årets resultat, behandla frågan om ansvarsfrihet och behandla i stadgeenlig ordning anmälda ärenden (motioner). Så det är allt en hel del mer än "bara välja styrelse".
 
Jag hade börjat med att göra en egen bedömning av läget och pratat enskilt med styrelseledamöterna. Bara för att något är beslutat så behöver det ju inte genomföras i närtid. Om styrelsen är ovillig kan de nog förhala detta.

En extra stämma är nog vettigt också, men grunden bör vara att bytet starkt kan ifrågasättas.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Motionen var väl med i kallelsen? Som ni fick i god tid, så ni kunde sätta er in i frågan? Varför engagerade ni er inte innan mötet?

Stora beslut som fönsterbyte brukar ta tid från det att man börjar ta fram beslutsunderlag till dess föreningsstämman fattar beslutet. Det känns som att TS nyss flyttat in, alternativt att föreningen är nybildad.
 
fahlis skrev:
Föreningsstämman ska, förutom att välja styrelse och revisor, behandla bokslutet, besluta om användning av årets resultat, behandla frågan om ansvarsfrihet och behandla i stadgeenlig ordning anmälda ärenden (motioner). Så det är allt en hel del mer än "bara välja styrelse".
Bra att du reder ut, var som sagt osäker. Men ska ändå inte medlemmarna få info om anmälda ärenden/motioner innan? Att på sittande möte ta beslut på motioner och ärenden första gången man ser dem är väl inte riktigt förenligt med hur man ska göra i en förening? Årsstämman kan ju t ex besluta om att resultatet ska användas till fönsterbyte men hur, när och vem som ska göra det borde väl vara en fråga för nästa styrelse att jobba vidare med? Eller har jag fått det helt fel för mig?
 
Som styrelse är det här den värsta sortens medlem som finns, som inte är vaken på vad som skall ske förens efter beslut är taget.
Ni borde ha fått ut motionerna i god tid, här hade varit bra att begära ordet innan beslut och då meddelat sin ståndpunkt.
Sen efter det är det upp till medlemmarna att rösta om de ändå vill genomföra eller om det behövs ett omtag.
Vi hade en sån pajas i vår samfällighet som skulle kriga om redan tagna beslut och visa egna kalkyler/offerter m.m. allt för att det inte gjordes på hans sätt. Det kostade oss i styrelsen totalt över 2000 arbetstimmar. tid som vi gärna hade lagt på annat.
 
  • Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
Den specifika frågan är om man kan riva upp årsmötesbeslutet.

Att ordna en extrastämma går alltid.

Men om frågan kom upp på årsmötet så är det viktigt att sätta sig in i hur den kom upp. Den skall ha kommit in som motion i god tid före mötet, styrelsen skall ha behandlat motionen, dvs. styrelsen skall före mötet ha undersökt frågan och ha en åsikt klar.

Den enda punkt på en årsstämma där man kan ta upp "spontana" frågor är under punkten övriga frågor. Där finns lite olika mening om vad som får beslutas under övriga frågor, vissa tolkar lagen så att inga beslut överhuvudtaget får tas under den punkten, andra menar att små "oviktiga" frågor kan beslutas om under övriga frågor.

När jag var ordf. så tog vi i styrelsen för säkerhets skull ett styrelsebeslut på nästa styrelsemöte på sådana mindre frågor som beslutats på stämman. Om frågan är så liten och oviktig, så ligger den med råge inom det som styrelsen kan besluta om utan att blanda in stämman. Därmed kunde vi vara säkra på att beslutet fanns och var giltigt antingen från stämman eller från styrelsemötet.

Frågan om fönsterbyte är en underhållsfråga som egentligen bör beslutas av styrelsen, utan att blanda in en stämma. Men det är samtidigt en så stor ekonomisk fråga att styrelsen lämpligen bör ta upp den på en stämma. Men som jag ser det så skall det i så fall vara att styrelsen har utrett frågan och beslutat att fönsterbyte skall ske, därefter inhämtar man stämmans godkännande, och avgår om stämman röstar ned förslaget. Ev. kan man rösta om detaljer i utförandet, ex. färg, form på lister osv. Det är en så stor fråga att styrelsen kan inte sitta och ta ansvar för ett fönsterbyte man inte själv anser är lämpligt, alternativt så är det nu så viktigt att byta fönster att jag inte kan sitta och ta ansvar för att det inte sker.

Nu kan man ju iofs. tänka sig att förslaget om fönsterbyte inte har med underhåll att göra. man kanske har helt nya fönster men som en majoritet anser är så fula att de måste bytas ut, eller omöjliga att putsa osv. Då blir det en lämplig fråga att hantera på en stämma, tycker en majoritet att de är så fula att det är värt pengarna att byta så...
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
C
Dracula skrev:
Det inkom en motion om att byta fönster. Det är en mkt stor konstad och det var knapphändigt underlag för att ta beslut i en sådan fråga. Ingen ordentlig besiktning är ens gjort på befintliga fönster. Jag o några andra upplevde att några körde över andra i frågan, genom att höja rösten o köra på. Och folk är generellt okunniga o vet knappt vad de röstar om, o kan inte heller alla gånger förstå konstanterna, eller hur viktigt det är mkt underlag o beräkningar.
Som du beskriver det låter det som att motionen var ganska konkret?

Det normala när det motioneras i underhållsfrågor är att stämman beslutar att hänskjuta frågan till styrelsen. Dels eftersom förvaltningen är styrelsens ansvar, men också eftersom, som du skriver, stämman inte kan förväntas ha koll på ekonomiska och tekniska detaljer. Det är då oftast ett brett mandat som t.ex. ger styrelsen möjlighet att besluta att åtgärden inte skall genomföras om man av någon anledning kommer fram till att det är bäst.

Vad säger stadgarna om underhållsansvaret för fönsterna? Ligger det på medlemmarna eller föreningen?
 
Dracula - När inkom motionen? Fanns den med i kallelsen? Hur lång tid innan stämman kom kallelsen?
Utan att veta det kan vi bara spekulera.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
engs
Ursäkta något ot men vi bytte fönster i en tidigare förening. Det var ett enormt lyft, komfortmässigt, mindre varmt på sommaren, mindre kallras på vintern, mycket mindre störande ljud utifrån. Sen inte minst slapp vi underhållet då de nya var i alu. De gamla målades om vartannat år eller nått. (Visserligen delvis för att de troligen mest kladdade på lite färg utan så mycket förarbete, den biten hade kanske kunnat förbättras med bättre inköp av tjänsten).

Husen var byggda på 50-talet någon gång och gamla fönstren sannolikt sen dess. Om det kan ge någon ledtråd till om det ger något hos er.
 
Hubbe2 skrev:
Som styrelse är det här den värsta sortens medlem som finns, som inte är vaken på vad som skall ske förens efter beslut är taget.
Ni borde ha fått ut motionerna i god tid, här hade varit bra att begära ordet innan beslut och då meddelat sin ståndpunkt.
Sen efter det är det upp till medlemmarna att rösta om de ändå vill genomföra eller om det behövs ett omtag.
Vi hade en sån pajas i vår samfällighet som skulle kriga om redan tagna beslut och visa egna kalkyler/offerter m.m. allt för att det inte gjordes på hans sätt. Det kostade oss i styrelsen totalt över 2000 arbetstimmar. tid som vi gärna hade lagt på annat.
Om beslutet redan var taget, o du tyckte att ni redan hade alla underlag, varför la ni då 2000 extra timmar på hans efterkommande uppgifter?

"Som styrelse är det här den värsta sortens medlem som finns" ...det är ännu värre med fula fiskar som håller inne halva sanningen för att få igenom sina alldeles för hastade projekt.

Motionen kom inte med i ordinarie utskick utan mailades ut separat några dagar senare, jag fick den inte eller missade den. Fick nys om det 30 min innan stämman.
 
Redigerat:
men hur hade styrelsen behandlat motionen? Att den skickades ut på det viset innebär att den kanske inte är rätt hanterad, å andra sidan så kan troligen styrelsen ta ett sådant beslut på egen hand.
 
Om jag outar för mycket här kring den frågan så kan det bli mer trassel med den personen så jag undviker det, men i princip detaljgranskades allt i en entreprenad och det störde entreprenörens arbete vilket gav oss massa extra arbeten samt att vi var tvungna att lära oss allt om den här entreprenaden för att se om den utfördes korrekt eller ej.

Men i ditt fall så kunde ni ju röstat ner stämman i sin helhet när frågan om kallelsen och dokumentationen har skett i enlighet med stadgarna. Om det nu inte var så att det faktiskt följde stadgarna?
 
Till att börja med är det viktigt att motionen har hanterats och informerats om på rätt sätt. Det ska ha skett i enlighet med stadgarna. Om det inte är korrekt gjort, så kan du kräva att beslutet hävs. Det kan till och med vara så att styrelsens rekommendation ska skickas ut tillsammans med motionen, då en motion ska behandlas av styrelsen innan stämman.

Det rimliga i ett sådant här fall, är inte att stämman beslutar om byte rakt av, utan att stämman uppdrar åt styrelsen, eller en arbetsgrupp, att arbeta fram ett förslag och underlag med offerter tidplaner etc, på hur det hela skall gå till, som stämman sedan har att ta beslut om. Något sådan här påverkar som regel även budgeten för föreningen samt eventuella lån och kanske avgiften. Så det är viktigt att det blir både bra och rätt.

Innebär beslutet att den budget som röstades igenom på årsmötet innefattar kostnaden för det fönsterbyte som beslutats? Annars kan ju några fönsterbyten inte genomföras.

Det enklaste i detta läget kanske är att börja med att prata lite med ordförande och kassör och höra sig för hur de har tänkt gå vidare med ärendet, och fråga om det inte kan vara lämpligt med ett informationsmöte så snart det finns lite offerter och information kring kostnad, tidplaner, påverkan osv framme, innan man tar ett slutgiltigt beslut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.