Vi har länge funderat på att göra ett taklyft på ca 100 kvm men har nu ransakat oss själva och insett att det blir för dyrt samt att det egentligen är onödigt stort. Istället har vi svängt mot att göra en "L-utbyggnad" på ca 25 kvm i enplan. Har börjat fundera lite på konstruktionen och skulle gärna få synpunkter från forumets expertis.

Nuvarande hus är i lättbetong (från 1963) med tunn cellplast på utsidan och sen träfasad. Grunden är en krypgrund med stomme i betonghålsten och golvbjälklag (alltså taket i krypgrunden) i lättbetong. Huset står direkt på berg.

1. Konstruktion - Bygga i trä eller lättbetong? Är det klokast att fortsätta med samma konstruktion på tillbyggnaden eller kan jag lika gärna köra på trä då jag antar det blir billigare? Är medveten om att trä mot betong nog innebär en skarv som kommer spricka. Bör nog nämnas att det inte går att komma åt med några jättestora fordon (måste igenom mellan hus och garage som är en öppning på ca 2 m) så prefab av hela väggar får nog räknas bort.

2. Grund? Grunden blir lite bökig då det sluttar nedåt på denna sida. Sockeln kommer vid yttre väggen bli ca 1,8 m hög. Det blir således mycket luft i "krypgrunden" och jag antar att detta inte är optimalt ur temperatur och fukt-synpunkt? Vad finns för alternativ? Göra denna uppvärmd och ha som förråd eller något annat "smart"?

Denna del sluttar dessutom utanför berget så ena änden av tillbyggnaden ligger direkt på berg (här är berget ca 1 m) och andra änden blir på mark som består av jord/småsten/lättare lera. Hur löser man detta? Måste det sprängas så att det blir samma nivå överallt eller kan man gjuta längs berget och sen ha en makadambädd där marken tar vid.
 
Jag gissar att du kan ha vilken väggkonstruktion du vill eftersom tillbyggnaden ändå bör byggas fritt med en rörelsefog mellan. Grunden har jag inget tips på förutom att det låter smart att ha någon form av förrådsutrymme där om du har hela 1,8 m ytterst.
 
Vi är i nästan precis samma läge och jag undrar om du fått någon klarhet kring dina frågor?

Mvh Johan
 
Vad det gäller väggkonstruktion säger de flesta jag pratat med att det inte har någon större betydelse vad man gäller och då rekommenderar de flesta att bygga i trä då det är mer kostnadseffektivt. Kommer behövas en dilatationsfog mellan delarna så att det kan röra sig men det brukar gå att dölja ganska bra med lister eller liknande.

Vad det gäller grunden så ställer berget till problem och olika personer förespråkar väldigt olika lösningar. Vissa påstår att man kan göra en platta på den lägsta delen och sen gjuta sockel där berget sticker upp. Vissa andra säger dock att en sån lösning är helt förkastlig då marken längst ner kan röra sig och det då kommer spricka mot sockeln som står på berget. Den lösning vi är mest inne på är att gjuta sockel på berg hela vägen men då gäller det att berget inte sluttar alltför brant ner. Ska inom ett par veckor försöka göra en manuell sondering för att se avstånd till berg. Ifall det är alltför stort lutar det åt att göra någon form av enklare pålning där man sätter ner stöttor som vilar mot berget. Dock risk att kostnaden börjar sticka iväg då...

Det stora utrymmet under tillbyggnaden ska jag ha frostvakt i och använda som förvaring.
 
Tack för din input.

För egen del så ska vi bygga ut och jag vet ännu inte om huset står på berget eller ej. Jag har dock en bergkulle som jag nu måste bygga på. ska försöka bygga en torpargrund och vet ej om jag ska mura direkt på berget eller om man ska som du säger gjuta en platta. Är ju inte så intresserad av att spränga bort berget för att sedan lägga makadam att gjuta på. Ett problem som jag har förstått det så är det inte bra med berg under en torpargrund då den kyler luften och skapar kondens. Är det något som du stött på?

När du säger pålning menar du att du ska borra hål i berget som du sedan fäster armeringsjärn i som använd när du ska gjuta?

Ja för att inte få fuktproblem så hade jag tänkt isolera torpargrunden(isolerade väggar) och fylla botten med grus (eventuellt isolering i botten under gruset) för att få bort det nakna berget. och slutligen en frostvakt. är det för mycket eller?
 
Det finns flera nackdelar med krypgrund på berg som man får leva med om det inte går (blir för dyrt) att spränga och lägga ett dränerande bärlager. Det största problemet är problem att dränera. Vattnet kommer ju följa berget och om inte huset står längst upp på toppen kommer man kunna få ett flöde mot huset. Finns olika sätt att motverkar detta men är oftast bökigt. Dessutom kan vatten tränga upp genom sprickor i berget.

Den andra stora nackdelen du nämner är att berget kommer vara kallare än luften på sommaren och kommer därmed kyla ner luften i krypgrunden med risk för kondens. Har läst om vissa som isolerar mot berget men är ju oftast knöligt då berget sällan är rakt. Finns en metod där man har någon gummiliknande täckning som isolering (tror det var någon firma i Gbg) men har inte läst mer noga om hur effektivt det är.

Du verkar ju vilja bygga en varmgrund om jag tolkar dig rätt vilket väl är bland det säkrare man kan bygga. Dessutom kan de ge lite behagligare golvvärme i ytan ovanför. Är ingen fackman eller expert men personligen skulle jag säga att det är lite overkill om det inte är särskilt svåra omständigheter. Om man ser till att det inte blir något vatten som går in i grunden och ser till att den är bra ventilerad (som kallgrunder ska vara) så borde det fungera bra. Bra att kolla till då och då och kanske ha en fuktmätare för att övervaka.

Har inte läst på om pålningsalternativet än. Var en konstruktör jag pratade med som tog upp det. Vad jag förstod trycker man bara ner pålar i jorden ner tills berget där det sen "vilar fritt" mot berget. D.v.s. ingen fast förankring mot berget men berget kommer ge ett lodrätt stöd. Jordmassorna runt om kommer se till att stöttorna inte tiltar i sidled (kräver förstås ett visst djup för att ge stabilitet).
 
tack för bra inspel

Jag tror det blir en varmgrund, det blir ett ganska stort utrymme under, ca 1,5-1,75 så det blir ett bra lagringsutrymme. tänkte isolera under och fylla upp boten med grus.

Gällande pålningsalternativ så pratade jag med två olika byggare och de såg inget problem med att gjuta direkt på berget (utan pålning gissar jag) för att sedan bura upp grunden. hoppas de vet vad de talar om.
 
Klokt att strunta i en ny övervåning. Då kan du i lugn och ro bygga din tillbyggnad utan att övriga huset påverkas (vatten, avlopp, trappa osv. Håller också med om att det i allmänhet blir onödigt stor yta (ska ju trots allt värmas upp). Snedtak är faktiskt ingen höjdare. En hel övervåning i fullhöjd kommer kanske se konstigt ut (samt ännu dyrare). En tillbyggnad blir inte billigare, men kan göras helt optimal utifrån dina behov. Tyvärr för dig men en komplicerad grundläggning. Men det är inget som inte går att lösa.

Man brukar lägga en cellplats matta på berget som isolering (även på insidan av källarväggarna. Sätt in en avfuktningsanläggning (sorptions typ), kostar 20-30 tusen, men efter det kan du lugnt glömma alla fuktproblem. Dock måste ju ev tillrinning av markvatten dräneras, det kan man inte avfukta bort.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.