Hej,

Vi håller på att sätta upp hur vårt kök ska se ut men har lite problem med bänkskivan. Vi siktar på kvarts(IKEA) eller granit. Problemet är dock att deras(IKEA) skiva är endast 10 mm tjock vilket medför att skarven på skivan måste inträffa mellan 2 bärande golvskåp och får vara minst 15 cm från utsågningar.

Såhär ser vår planering ut :

65yMZrS.png

7rx1aSi.png

IKEA menar på att enda stället som skarven kan placeras på är i mitten på 3de skåpet från höger(sidan om ugn och diskmaskin). Det är inte en perfekt lösning men det är vad deras skiva kan klara. Det innebär dock en skarv i den del av bänken där man kommer jobba vilket känns mindre optimalt.

Vi skulle själva vilja se att skarven finns mitt i hällen(ugnsskåpet) alternativt hoen men det verkar endast vara möjligt med massiv sten som är 2-4 cm tjock?

Förslag?
 
Redigerat:
Jag har inget förslag på din egentliga fråga.

Men då ni vill ha en stenskiva, så se till att skaffa en riktig, 3-4 cm, istället.
 
Jag håller med ovan. Köp en riktigt stenskiva istället, så mycket dyrare blir det inte. Skarven läggs då med fördel på vänster sida om hällen. Högra biten gör man då med 2 stavar i ett stycke så blir det bara en skarv.
 
Håller med föregående, köp en riktig granitskiva/betongskiva. Du får mer för pengarna och man luras på Ikeas kvarts, det är inte så billigt som man först tror bara för att det är Ikea.
 
Instämmer med övriga. Med alla tillägg för kanter, skarvar mm landar IKEA på runt 3000 kr/meter för 39 mm-skivan. Vi kom undan bra mycket billigare med 20 mm kvarts från Silestone hos den lokala stenhuggaren. 3-4 cm granit gick ungefär jämnt upp med IKEA.
 
Håller med alla ovan. Ser inte en bänkskiva på 10 mm väldigt mesigt ut? Kommer ihåg när jag köpte min silestone 30 att jag kollade på 20 men tyckte det såg underdimensionerat ut.
 
I ett kök likt bodbyn ovan tycker jag det ska vara en 33 mm skiva. Allt tunnare ser bara mesigt ut.
 
falkn skrev:
I ett kök likt bodbyn ovan tycker jag det ska vara en 33 mm skiva. Allt tunnare ser bara mesigt ut.
Hahaha, just 33 mm känns lite väl specifikt, är det möjligen en sådan skiva du har? Säker på att 30 mm går minst lika bra.

De flesta säljare trycker på att tunnare skiva är på mode nu, tycker detta ser ganska bra ut faktiskt

ikea_personlig_alukantkvarts_PH127827_520x262.jpg

Tror det hade passat bra även till bodbyn om man vill göra ett annars gammalmodig stil lite mer modern.

För oss blir det dock minst 30 mm eftersom vi måste kunna lägga skarven var vi vill.
 
Tack för inputen!

Jag har fått in lite fler prisförslag.

Grå marmorkomposit 20mm för 6230 kr / kvm, med kant för att det ska se ut som 30mm så blir det 8 789 kr / kvm.

Bohus Grå granit 30mm för 6500 kr / kvm, Svart diabas för 7500 kr / kvm.

Enligt säljaren så är marmorkomposit nästan lika tåligt som vanlig kvart, annars har man hört att marmor är väldigt känslig för olika syror.
 
En tunn skiva kan absolut vara snyggt i ett modernare kök men med allmogeluckor tycker jag det ska vara en rejäl skiva. Det finns ju olika standarder men minst 28 mm och helst 40 mm ger ett gediget och "starkt" uttryck.
Diapol har jag köpt på tidigare och en annan firma som heter Lapital.
 
snowjim skrev:
Hahaha, just 33 mm känns lite väl specifikt, är det möjligen en sådan skiva du har? Säker på att 30 mm går minst lika bra.

De flesta säljare trycker på att tunnare skiva är på mode nu, tycker detta ser ganska bra ut faktiskt

[bild]

Tror det hade passat bra även till bodbyn om man vill göra ett annars gammalmodig stil lite mer modern.

För oss blir det dock minst 30 mm eftersom vi måste kunna lägga skarven var vi vill.
Anledningen att jag var specifik är för att 33 mm är en standardtjocklek på mycket sten som bryts. De som anger tjockleken till 30 mm är ofta 33 i verkligheten.

Jo, visst är tunnare skiva mode, men inte till ett sådant kök som ni planerar att sätta in.
 
falkn skrev:
Anledningen att jag var specifik är för att 33 mm är en standardtjocklek på mycket sten som bryts. De som anger tjockleken till 30 mm är ofta 33 i verkligheten.

Jo, visst är tunnare skiva mode, men inte till ett sådant kök som ni planerar att sätta in.
Hmm säg inte så, nu börjar man fundera på om man verkligen valt rätt kök, man vill ju välja ett modeinriktat kök :)
 
snowjim skrev:
Hmm säg inte så, nu börjar man fundera på om man verkligen valt rätt kök, man vill ju välja ett modeinriktat kök :)
Tänk inte så. Den typen av kök ni sätter in är populärt hos många nu, men man ska inte hålla på och blanda stilar. Snyggast till ett sådant kök med mörka luckor tycker jag är antingen ljus marmor typ Carrara eller massiv ek. En mörk granit kan givetvis också fungera, men betänkt att det kräver mycket belysning då en mörk skiva stjäl mycket ljus.

En sak att betänka med tunna skivor är att det blir rätt känsligt för stötar. Min stenleverantör ville t.ex. inte leverera 20 mm marmor, även om man ser många som lägger in detta. Han menar att det är väldigt lätt att skivan knäcks runt häll och liknande. Det har även rapporterats fall med corian-skivor och andra kompositer om att hällens fläktvibrationer sätter skivan i svängning vilket skapar ett jobbigt resonansljud.
 
Förstår vad du säger men samtidigt verkar det inne att köra långa handtag på dessa kök vilket egentligen mer tillhör ett modernt kök. Ska man köra ett klassiskt hergårdskök så ska väl handtagen se ut såhär egentligen :

572325-matta.jpg

Istället för

mS4afAE.jpg

Så vad jag menar är att det egentligen inte finns några regler på hur kombinationer ska se ut om man inte absolut söker efter ex ett klassiskt herrgårdskök eller ett hypermodernt "business" kök. Förövrigt är det troligen bara den personliga faktorn som avgör :)
 
Om du ska ha häll över ugn behöver skivan vara minst 30mm, med hällar från Ikea/Elektrolux ännu tjockare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.