Hej,

Jag behöver hjälp, tips och tricks för en köksrenovering. Vårt hus har en kökskåpa som är uppstöttad av två stycken kopparstänger (se bild). Dessa stänger har tidigare varit inbyggda i träskåp, som ni kan se på bilderna.

File 2016-05-22 21 01 44.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

File 2016-05-22 21 02 08.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det vi vill göra nu är att mura upp och lägga puts runt spisen, som det har varit innan. En spis och häll skall in, samt en vedeldad ugn. I samband med detta kommer vi också kakla och puts nytt under kåpan.

Problemet:
1) Jag behöver hjälp med murningen kring kopparstängerna, Hur skall jag bära mig åt, tycker ni? Kan jag dela lecablock med hålighet för att ha runt stängerna? Vi vill uppnå ett resultat som liknar detta (se länk1, länk2)

2) Är det rekommenderat att sätta in en inbyggd ugn och häll i ett putsat fundament. Behöver man ha en bänkskiva?
 
Åsa Lund
Stämpa upp kåpan
Ta bort rören
Mura som du vill ha det
Kapa rören i rätt längd och sätt tillbaka
Ta bort stämpen, klart
 
  • Gilla
heffaklumparna
  • Laddar…
God idé, tack. Om jag väljer att göra på det här sättet är risken för sprickbildningar i kåpan stor antar jag. Jag måste också försäkra mig om att muren jag murar på båda sidorna kommer att kunna hålla kåpans tyngd och att rören står stabilt. Om jag gör en sådan här smal murning, tror du att det blir tillräckligt stabilt?
Jag antar också att svaret på allt detta får man när man tar bort stämparna.

Om jag inte använder stämp och skulle vilja få till en mur som täcker upp kanterna och ca 5cm innanför rören. Har du andra förslag?
 
Åsa Lund
Du har ingen bild på kåpan eller gissning vad den väger?
Om den är tung kanske du ska låta pelaren stå kvar
 
Absolut har jag en bild på den, och inuti. Jag är medveten om att jag kommer behöva restaurera den också förövrigt men vill verkligen inte riva ner och bygga upp den på nytt. Den har stått sig för en hel rivning och uppbyggning utav murstock iallafall, så den är stabil.

kåpa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Foto 2016-04-23 15 23 04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Foto 2016-04-23 15 23 07.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.