Hej,

Jag går min sista termin på byggingenjörsprogrammet och ska skriva mitt examensarbete nu till hösten. Problemet är att jag har idé-torka just nu då jag har kontaktat flera olika företag men har inte fått någon respons direkt. Jag har kollat runt på nätet, läst på lite för inspiration men vet inte vad exakt jag kan skriva om. Det var så att jag först hade någon tanke om att skriva om vilka byggnadstekniska åtgärdet det finns för att renovera lägenheter byggda under miljonprogrammet med avseende på hållbar utveckling. Dock blev inte ämnet accepterat av min examinatör. Känner mig så vilse just nu och hoppas på att någon kunnig kan ge mig någon idé.

Jag kan säga att jag har stort intresse för:

1. Hållbart byggande
2. Miljöcertifiering
3. Projekledning inom byggprojekt
4. Miljövänligare alternativ av byggnadsmaterial
 
Hej!

Tack så mycket för ditt förslag :) Jag ska kolla upp det!
 
Nya förslag är alltid välkomna! ;)
 
Nu vet jag inte riktigt vad du är ute efter, men jag är ett stort fan av "Tiny houses". Det är vad jag tror något fler skulle ha då energiåtgången för att värma upp dom är minimal.
 
tommib skrev:
Hej och välkommen till forumet!

Gör ett examensarbete om elektroosmos :)
[länk]
Det är ett bra och intressant förslag. Tekniken är miljövänligare än andra metoder.
Hälften av jobbet är redan gjort här. Hurmånga poäng handlar det om ?
 
Jag skrev själv förra året, inom hållbart byggande, mitt arbete handlade om fukt i välisolerade träbyggnader typ passivhus. Inom det området finns det mycket kvar att göra.
 
  • Gilla
Fahmy
  • Laddar…
Det bästa är att göra det på ett företag men goda anställningsmöjligheter.
 
Microkatten
Fönster och dess infästning, isoleringsteknik och dess påverkan på är ett intressant område. T.ex. I Tomas Gustavssons bok "Moderna tegeldetaljer : med teglets materialitet som utgångspunkt" refererar man till en del studier hur fönstermontering påverkar värmeegenskaperna för tegelhus, och även estetiska aspekter tas upp. Det vore intressant att studera motsvarande för trähus och andra varianter. Speciellt också med fokus på hus som andas v.s. diffusionstäta konstruktioner. Är treglas, eller t.o.m fyrglas, vägen framåt, eller kan man återupptäcka den gamla tidens lösa innerbågar med bred luftspalt?
 
  • Gilla
Zushaa och 1 till
  • Laddar…
Matstj skrev:
Det är ett bra och intressant förslag. Tekniken är miljövänligare än andra metoder.
Hälften av jobbet är redan gjort här. Hurmånga poäng handlar det om ?
Ja, det tyckte jag med :)
Men frågan är hur man då skulle kunna lägga upp frågeställningarna :)
Omfattningen av exjobbet är på 15 hp.
 
larsbj skrev:
Jag skrev själv förra året, inom hållbart byggande, mitt arbete handlade om fukt i välisolerade träbyggnader typ passivhus. Inom det området finns det mycket kvar att göra.
Tack för ditt förslag :)
Det verkar vara ett bra ämne..
Om jag får ställa en fråga; kontaktade du ett företag eller gjorde du det själv?
 
Matstj skrev:
Det bästa är att göra det på ett företag men goda anställningsmöjligheter.
Det är precis det jag försöker göra men vet inte hur jag ska gå tillväga. Jag har kontaktat flera företag via mail och ansökan om exjobb men fick ingen respons. Tycker ni det blir bättre om man ringer istället för att maila?
 
Zushaa skrev:
Tack för ditt förslag :)
Det verkar vara ett bra ämne..
Om jag får ställa en fråga; kontaktade du ett företag eller gjorde du det själv?
Jag gjorde det i samarbete med universitet, så inget företag
 
  • Gilla
Zushaa
  • Laddar…
tommib
Jag skulle prova att ringa dem jag mailade och höra hur det går (för att visa intresse) men att ringa rakt upp och ner till ett företag är inte nödvändigvis bra. Personen du pratar med kan uppleva sig pressad.

Det där om elektroosmos var för övrigt ett skämt..... läs tråden så förstår du.

Vilken region/stad är det frågan om?
 
tommib skrev:
Jag skulle prova att ringa dem jag mailade och höra hur det går (för att visa intresse) men att ringa rakt upp och ner till ett företag är inte nödvändigvis bra. Personen du pratar med kan uppleva sig pressad.

Det där om elektroosmos var för övrigt ett skämt..... läs tråden så förstår du.

Vilken region/stad är det frågan om?
Ja, det kan vara en bra idé! Jag har som sagt mailat och då kan jag köra på att ringa och fråga om hur det går :)

Oj, jag hade inte läst trådet tidigare utan googlade bara då jag inte visste vad det var egentligen :D men nu förstår jag!

Det är i Malmö.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.