OK tack. Den tanken är ju betydligt billigare än Separetts egen. Vi har eget vatten i koloniområdet från en insjö, tror du det normalt borde vara 250kPA tryck då?
 
Det sägs att separetter med kokosspån där man blandar ner fekalierna med en liten vev efter varje besök fungerar bra och nästan inte luktar alls, en liten fläkt som ventilerar torrdelen behövs också. Det har börjat säljas sådana till båtar. Vi har tänkt testa det i vår båt i sommar.
 
yuphin skrev:
OK tack. Den tanken är ju betydligt billigare än Separetts egen. Vi har eget vatten i koloniområdet från en insjö, tror du det normalt borde vara 250kPA tryck då?
Beror på pump/hydrofor/hydropress men 250kPA är inte så högt hydrodynamiskt tryck.
Tror även att det kan fungera med lite lägre tryck.
 
Redigerat:
123abc skrev:
Tror det är kommunala regler så fråga din kommun.
Annars kanske ejektortanken är ett alternativ så kan du vattna blommorna om du har tillgång till vatten med 250 kPa tryck.
[länk]
Finns även denna.
[länk]

När det gäller Mulltoa ejektortanken, vet du om det behövs en speciell slang för att leda urinet ner i tanken?
Jag kommer ju ha Separett http://separett.se/toaletter/torrdass-501 och frågan är om den slangen passar i Mulltoa's ejektortank.
 
Claes Sörmland
yuphin skrev:
Vilka regler gäller för om man kan släppa urinen rakt ut i naturen? Eller måste man ha en egen tunna för urinen?
Släpper du urinen via ett rörsystem rakt ut i naturen så är det av avloppsanläggning. Och avloppsanläggningar kräver tillstånd från kommunen. Troligen kommer inte en avloppsanläggning där urin släpps ut i marken utan vidare rening att godkännas.

Samlar du in urin och fekalier för kompostering så krävs ett annat tillstånd från kommunen. Insamlat urin kan t ex ofta spridas över gräsmattan.
 
Claes Sörmland skrev:
Insamlat urin kan t ex ofta spridas över gräsmattan.
Men bara under säsongen då växterna tar hand om det, så det funkar som godkänd lösning för ett sommar hus men inte året runt.
Man kan också ha en tank för lagring som man sedan sprider på gröda under sommaren, vet dock inte hur stor yta som krävs för årsproduktionen från ett hushåll.
 
Räknenisse skrev:
Men bara under säsongen då växterna tar hand om det, så det funkar som godkänd lösning för ett sommar hus men inte året runt.
Man kan också ha en tank för lagring som man sedan sprider på gröda under sommaren, vet dock inte hur stor yta som krävs för årsproduktionen från ett hushåll.
Det är olika för olika kommuner. De kommuner som tillåter urinspridning vintertid brukar dock ställa krav på större spridningsyta än vad som behövs sommartid.


Mulltoas ejektortank ser ju ut som en vanlig plastdunk med en ventil ovantill. Jag var för snål och köpte en lös venturiventil för ca 50 kr på ebay och satte på en plastdunk, funkar bra även om valvet inte sitter på ett gängat lock.

Fö är urinseparering det bästa som hänt min stuga. Luktar mindre och tunnan fylls inte alls lika snabbt. Lite bök med att sprida urinen, men överlever det.
 
  • Gilla
MikaelJacob
  • Laddar…
Mengman, intressant att göra sin egna ejektortank!

Jag har ikväll beställt en venturiventil (med "flow control" samt slang för att vara i dunken) från eBay. Har du lust att ladda upp bild på din? Har du haft några problem med din under tiden?
 
Varför inte bara dra slangen till en nedgrävd stenkista. Du kissar väl ca 3-5dl. Vad skulle det kunna göra?
 
Claes Sörmland
Urin är ju sterilt så potentiella problem med stenkistan handlar främst om spridning av kväve och fosfor till grundvatten, sjöar, vattendrag och hav. En stenkista leder urinet till grundvattnet och risken finns att det inte renas i marklager innan det når dit. Bor man nära öppet vatten så lär det också ta sig dit.
 
Men vi pratar om så enormt små mängder tänker jag.

Men ja, okej.. diesel är väl ett bra exempel på att små mängder är farligt.

1 dl förorenar 10'000 kbm vatten.


Men kiss? Som man dessutom spär ut med lite vatten efter för att hålla separetten lite ren.
 
Claes Sörmland
Nja, ungefär 80% av kvävet och 50% av fosforn som släpps ut från ett hushåll kommer från urinen. Så vattenvolymen är låg men närsalterna finns just i urinen.
 
Y yuphin skrev:
När det gäller Mulltoa ejektortanken, vet du om det behövs en speciell slang för att leda urinet ner i tanken?
Jag kommer ju ha Separett [länk] och frågan är om den slangen passar i Mulltoa's ejektortank.
Jag hade samma fråga men hittade inget svar så jag testade. Separetten (jag har villa 9000) kommer med 35mm slang men hålet i Mulltoas ejektordunk är något mindre, kanske 32mm eller så. Jag förstorade hålet lite så funkar det jättebra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.