Bytt kol i hjulmotorerna senaste åren? Det låter nämligen som om att kolen behöver bytas. Om du provar att lyfta upp maskinen något i baken när det går och klipper, går hjulen lika fort då? Alternativt använd "test motors" i servicemenyn.
 
Nej det högra däcket sett bakifrån rör ej på sig. Går extremt trögt.

Hur kommer jag åt servicemenyn? Har en 523a. Du är guld värd boltis, har ej bytt kol haft maskinen 3 år snart.
 
I Pausläge trycker du "Charge, +, - .

Tryck på knapparna i följd, inte samtidigt.

Var noga med vad du ändrar så att du kan återställa.

Du återgår genom att trycka "Paus"."

//AXO
 
Tack sa ut å prova :)
 
Tog test motors. Ökade till olika %. Blev 32 i mittersta värdet dom andra 2 visade 0%. Så vet hur jag ska läsa av det där riktigt.

Höger hjul är kärvt så ska kolla om förtar o byn har kol som jag kan byta om det kan vara problemet.
 
Tack för snabbt svar! Ja den har stannat några ggr på samma sträcka, men kabeln ligger helt rak. Ingen signal har vi aldrig fått efter start och synk. Kan det bero på att kabeln ligger för djupt ner i jorden? Kan det bero på radioskugga till sändare? Vad utlöser ingen signal: kabelsignal eller sändarsignal?
 
Hej
Mina grannar har en stiga robot vid uppstart i går visade det sig att vänstra hjulet kärvar ordentligt hur går jag tillväga med det (grannarna är åttio år så de hoppas på min hjälp o jag hoppas på er)
Mvh Tille
 
Om du läser några inlägg högre upp så har du ungefär samma fenomen där... ;)
 
Ja samma fenomen men vet ej hur det ska lösas så lämnar nog in maskinen idag. Kan se ska byta kol före ska kika med dom där borta
 
Har en wiper runner idag skulle stigas borstlösa klippmotor passa eller kräver den ett annat drivkort? Är det någon som provat detta?
 
Om du inte har borstlösa motorer idag så passar dom inte. Kräver ett annat moderkort och annan programvara.
 
Fick min 523 installerad i måndags! Funkade klockrent. I tisdags kom grannen över å sa att hans viking inte startade på grund av sladdbrott! D visade sig att min installatör hade fräst av hans kabel! Han kom tillbaka på tisdagkvällen å skarvade ihop granens kabel! Så allt va frid å fröjd igen! Men sen på onsdagen kom min stiga å klippte så fint, å hack i häl kom grannens viking på min tomt! Vi provade några gånger till, å den fortsatte att komma in till mig! Den började funka som den ska först när jag drog ut sladden till min! Förmodligen ligger min kabel för nära på ett ställe, ska testa å flytta imorgon! Men nu ikväll skulle jag starta min (har varit strömlös sen i lördag fm) då vill den inte starta, den vrider sig typ ett kvarts varv å displayen visar "utanför gräns"!!!! Va e d för fel??
Och om d nu inte är kabeln som ligger för nära hans, å d e min maskin som stör hans, va gör man då??
 
Någon av klipparna kanske kan byta frekvens på slingan och förhoppningsvis då inte längre störa varandra.
Det var (i alla fall förr) lite småbesvärligt på Stigan, kanske är det lättare nu? Eller ännu lättare på Vikingen?
 
fick svar att modekortet på min Stiga Autoclip 523 är kasst, lämnade in den för att det stog att det var problem med hjulen mm.

kostnad runt 6000:- för modekortet sa han, ej pratat om eventuella kringkostnader. Har du någon koll på om detta är rimligt pris? Funderar på att byta det själv då garantin ändå har gått ut, men låter saftigt med 6000:-, köpte precis batteri för 3000:- så känns sådär motiverande att lägga 9000:- totalt.

vad hade ni gjort i detta läget? :(
 
Var det inte att ena hjulet gick tungt? Det har ju inget med moderkortet att göra. Hade han en motivering som lät vettig eller chansade han bara på moderkortet?
Det som möjligen kan hända med moderkortet är att en säkring går på grund av hjulmotorns överbelastning.
Om klipparen fungerar som den skall fast drar iväg snett i stället för att gå rakt så är det hjulmotorn man skall titta på.

Jag skulle plockat ur hjulmotorn för att kolla kolen och gjort rent i fösta hand. Kolen skitar ned inuti motorn så en rengöring är ett måste. Märk upp kablarna så att de hamnar på rätt plats sedan. annars går klipparen baklänges.

Kolla sen om motorn fortfarande går trögt innan du skruvar ihop allt. Kanske var det gräs mellan hjul och chassie som gjorde att det gick tyngt. Finns det tecken på att vatten kommit in i motorn?

Skall bli intressant att höra vad våra duktiga "experter" här på forumet har att säga.

Edit:
Jag läste nu ditt tidigare inlägg om att ett hjul inte snurrade. Att det går tungt är är ju en relativ känsla. Visst går det tungt att dra runt hjulet med den stora utväxlingen till motorn. Men var det extremt tungt?
Att ett hjul inte snurrar kan också bero på dålig kontakt (flatstiften) eller möjligen kabelbrott. Koppla ur kablarna och resistans-mät mellan kabeländarna.
Dålig kontakt och stillastående motor var precis vad jag själv råkade ut för efter "vinterservicen". Det var bara en kabel till motorn som hade lossnat.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.