Köpte en gammal Comet S med knivtallrik och flera småknivar.
Klippte i helgen och det gräset hade nog inte klippts sen augusti förra året (vi köpte stugan då men fick tillträde först under hösten så vi har aldrig klippt).
Fick köra två vändor då det var högt och blött så jag gick över mattan en gång till andra dagen.
Blev överlag rätt bra men givetvis då det var så mycket gräs fick jag kratta bort en del. På några ställen blev det några få strängar som blev kvar längre än resten vilket säkert är för att klipparen tryckte ner gräset när den rullade över då det var så långt.

Oklart när knivarna senaste byttes / slipades och vad jag läst verkar det finnas lite olika åsikter om hur mycket bättre det är att byta till en rak kniv och även att de äldre klipparna inte har så stor höjd i kåpan så den raka kniven funkar inte alltid så bra.
Det finns en del sten och annat som sticker upp så knivtallriken kanske inte är så dum men jag tänkte att i alla fall är det ingen nackdel att försöka slipa knivarna lite.

Nu vet jag dock inte riktigt hur jag ska göra, har aldrig gjort det. Har sett vinkelslip nämnas men har ingen sådan (än), däremot en Dremel. Är det lämpligt att göra med Dremeln och i såna fall vad ska jag använda för trissa och hur ska jag hålla den emot kniven? Eller kan man ta en handfil eller dylikt?

Tusen tack!

/C
 
Skaffa en slipskiva till din dremel så borde det gå utmärkt, annars kostar en billigare vinkelslip som duger för ändamålet inte mer än några hundralappar. Du kan köra med en flat handfil också, det tar bara lite längre tid.
 
mexitegel skrev:
Skaffa en slipskiva till din dremel så borde det gå utmärkt, annars kostar en billigare vinkelslip som duger för ändamålet inte mer än några hundralappar. Du kan köra med en flat handfil också, det tar bara lite längre tid.
Har typ ett sånt här slipstift funkar det?
slipstift.PNG

Hur ska man hålla slipskiva / stiftet ?
 
Nej, nej - en sån här:
1fff8952bba8e81eeb03a18edc92a491.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du slipar genom att slipa med slipskivan parallellt med klipparbladet. Avsluta med att fila och sist skärpa med bryne om du ska ha det riktigt vasst.

Om du är noggrann ska du också balansera kniven efteråt, men det räknar jag till överkurs :)

Använder du ett slipstipft kommer det bli vågigt och du får inget bra resultat.
 
Om man är ok med att slipa med vinkelharry är man säkert ok med att inte balansera kniven också.....:)
 
Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Typ så här då? :D
 
  • klippskärpa.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad ska det vara för eggvinkel på en gräsklippares kniv?
 
Jag räknar inte gräsklipparen till något precisionsverktyg, faktum är ju att den i huvudsak slår av gräset och inte klipper det. Slipar man med samma vinkel som kan skönjas på kniven sedan tidigare så blir det säkert bra nog :).

Men det går säkert att göra en hel vetenskap av gräsklipparknivsslipning också :).
 
Man brukar inte kunna skönja nån tidigare vinkel på knivarna om dom gått ett tag, men på nya blad är det en väldigt brant vinkel, jag gissar att den är 45 grader. Det kan t.o.m vara svårt att se vilket håll man ska slipa åt, men dom 4 vanliga knivarna säger sig självt att dom ska vara vassa neråt, överknivarna ska vara vassa uppåt.

På våren tar jag bort hela plattan och riktar upp den, det är ingen raketforskning, bara bryta, bända o hamra tills den är skapligt platt, knivarna som är vinklade får man också rikta, skruvstäd och polygrip är bra redskap, och sen slipar jag dom på bänkslipmaskinen, vart 3e år brukar jag köpa nya, kostar inte många spänn.

Sen slipar jag knivarna på plats minst varannan klippning. Kör fram klipparen över min garagemur så bakhjulen hamnar på muren, och fäller ner handtaget mot marken och lägger en sten på det så man kommer åt under klipparen. Tar bort tändhatten från tändstiftet OBS Mycket viktigt.
Sen är det bara att slipa av dom med vad man har, fil, vinkelharry, Dermel el liknande.

När man är klar och klipparen inte startar har man glömt att sätta tillbaka tändhatten, det händer mig minst varannan gång :surprised:

PS: min klippare har tändstiftet framåt, har man en motor med stiftet åt sidan, ska man välta den åt motsatt håll.
Välter man klipparen åt fel håll brukar den bli jäkligt svårstartad, och man lägger grannskapet i en fet oljedimma när den väl går igång.
 
Ja håll ungefär 45 grader/samma vinkel blir det bra. Är knivarna risiga duger inte en dremel. Då får du stå länge och gnida.:) bänkslip eller vinkelharry så är du hemma. För kör du på sten odyl måste man nästan bygga upp en ny egg. Och slipa bara översidan.
 
M
Jag slipar bara med platt fil i damma vinkel som befintlig egg. Tar kanske 10 drag per knivblad för att få det vasst.
Siktar man på rakbladsvasst så kommer eggen att bli för klen och skadas så fort du råkar träffa första lilla gren.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Då har du inte slipat knivar som varit på sten.och som ser ut som sju sorger och åtta bedrövelser.
 
Finns ju lösa knivar att köpa, helt klart värt att ha bra knivar och dom är lätta att byta med.
 
M
mekar-anders skrev:
Då har du inte slipat knivar som varit på sten.och som ser ut som sju sorger och åtta bedrövelser.
Om du menar mig så nej, jag undviker stenarna och ser knivarna ut som sju sorger och åtta bedrövelser så skickar jag dem hellre på tippen. Men visst, vill man fixa till sånna knivar så förenklar det ju att ha något mekaniskt :)
 
Vet man med sig att det är lite rötter och sten där man klipper är det nog ingen dum ide att ha en reservkniv.:) Fil och Dremel funkar om man bara vill skärpa upp lite. Men är kniven risig så kräver det mer avverkning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.