General Failure skrev:
Den kan komma in genom ventilationen också.
Att en grund blir fuktig pga. ventilations luftuktighet tror jag mindre på eftersom den inte är i närheten av jordens avdunstning.
 
fooney skrev:
Att en grund blir fuktig pga. ventilations luftuktighet tror jag mindre på eftersom den inte är i närheten av jordens avdunstning.
Det kan finnas tillräckligt mycket fukt i ventilationsluften för att det ska kunna bli fuktskador i grunden. Förhållandena kan skilja sig så mycket mellan olika hus att det går inte att säga generellt vad som ger mest fukt.

Det som jag tycker är viktigt är att ta reda på källan till fukten innan man väljer åtgärd. Eller välja en åtgärd som funkar oavsett var fukten kommer ifrån.
 
General Failure skrev:
Det kan finnas tillräckligt mycket fukt i ventilationsluften för att det ska kunna bli fuktskador i grunden. Förhållandena kan skilja sig så mycket mellan olika hus att det går inte att säga generellt vad som ger mest fukt.
Skulle ventilation orsaka fukt så är det på sommaren när varm luft kondenserar emot den kalla krypgrunden även här hjälper isoleringen på mark.
 
fooney skrev:
Skulle ventilation orsaka fukt så är det på sommaren när varm luft kondenserar emot den kalla krypgrunden även här hjälper isoleringen på mark.
Kan inte fukten kondenseras mot bottenbjälklaget då?
 
Joukko skrev:
Vad fick ni ge för Lecakulorna?

Jocke
Jag gjorde detta som anställd på ett grundföretag, så några siffror vet jag inte. Man köper i alla fall kulorna i säckar om 1,7 kubikmeter som levereras med lastbil. Vi bar in kulorna i två vanliga murarhinkar.

Glöm inte att spara lite, eller ta grus elelr sten, och lägg ovanpå plasten sedan så att den fixeras.
 
Hej. Jag har inga problem med fukt i grunden. Men jag har däremot kalla golv som beror på att huset är byggt -43 och har bara lite spån i bjälklaget. Jag kröp in i utrymmet som är 10 m långt och drygt 30cm högt!. Isolerade grunden med 15 cm cellplast och la 15 cm markisolering på marken. Sen stängde jag alla ventiler. Monterade en fläkt i varje lucka som stänger ingångarna som jag kröp in genom. Sen startade jag fläktarna som då skapar ett undertryck. På så vis får jag ner varm rumsluft från huset via springor som altid finns i gamla hus. Nu har jag 15 grader i grunden och varma golv. En "enkel" och ganska billig metod. Men som sagt jag har inga fuktproblem.

Janne
 
Jag har tänkt att placera ett vattenburet element i min torpargrund för att öka temeraturen där.
Detta element kommer att gå på en egen krets, så husets andra element behöver ej gå under sommartid. Pannan kommer att gå, då jag har en plattvärmeväxlare i den och då har jag redan panntemperaturen.

Kan detta vara en ide´?
 
Jag har samma problem som dig Jocke. Har bestämt mig för att göra sålunda: (1) Singel (2) frigolit (3) plast (4) sand. Sanden för att hålla plasten på plats, och för att bädda in en slinga pexrör i. I den slingan kör jag solvärmeöverskottet under sommaren - alltså under den tid då man riskerar kondens i krypgrunden. Tanken är att temperaturen i krypgrunden ska höjas tillräckligt för att eliminera kondens. (Det här förutsätter ju förstås att man har ett vattenburet system med solvärmeslinga. Men om har man det så borde det väl funka?) Vintern är inget problem eftersom luften under huset då är varmare än den utanför och kondens därför inte uppstår (?). Väggarna i krypgrunden är av leca, putsade på bägge sidorna men ingen isolering i övrigt. (Borde jag kanske ha det?)

(Det här med solvärmeöverskott till krypgrunden föreslog jag i en annan forum-tråd för några månader sedan men då var det semestertider och inte så många aktiva på forumet.)

Jag vet om det funkar om ett år eller så..

Ulf
 
Detta med solvärmeöverskott måste juh vara en strålande ide för en krypgrund!

Att ingen tänkt på det förut
 
Ni som inte tror att fukten kan komma från något annat än marken bor knappast kustnära. Mitt hus står på berg (inte ett uns matjord i grunden). Ändå har jag 85-90% RF i grunden. Självklart kommer den in genom ventilationen. Sommartid blir fuktigheten hög beroende på att varm luft utifrån kyls av i grunden och därför för högre fuktighet. På vintern kyls kanske inte luften av men på exempelvis västkusten är 100% luftfuktighet mer regel än undantag på vintern.
 
Självklart kommer fukt ÄVEN från luften. Vem har inte fått skrapa vatten på bilrutan en morgon i slutet av augusti?
Varm luft binder mycket fukt. Denna fukt fälls ut när luften kyls ner. I torpargrunden ventilera man in varm luft under sommaren. På natten kyls denna luft ner av den svala marken och kondenseringen uppstår. Genom att isolera marken så motverkar man denna kyleffekt, så är tanken. Plasten är för att förhindra markfukt att tränga upp.
Men bygger man nytt väljer man betongplatta med golvvärme.....:)
/Experten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.