Vi har en gammal trång toalett som jag funderar på att skrota och bygga om till "tvättstuga" (dvs golvbrunn + korrekt golv och så dit med en tvättpelare). Är det möjligt om man skaffar en modern tumlare med värmepumpsteknik? Eller blir det bastu därinne efter en kvart?
Utrymmet är ca 85 x 100 cm (högt i tak, ca 3,20). Det finns förstås ventilation ut (utan fläkt, och eftersom det är en lägenhet så kan jag nog inte räkna med att få sätta dit någon heller).
Vi är inga power users. Det kanske blir 3-4 maskiner i veckan, och inte nödvändigtvis tvätt och tork samtidigt.

Munge
 
Det kommer bli varmt där inne, men inte extremt. Vi hade tvätt och tork i vårt badrum när vi flyttade in i lägenheten (ca 4 m2, 3 m takhöjd, självdrag frånluft). Ska ni dessutom inte använda det som vanligt badrum så gör det inte så mycket om det blir lite varmare där. Det är framför allt torktumlaren som alstrar värme.
 
Grannen har så, det funkar. Själv valde jag att sätta VVB därinne istället och kombinera med städskrubb och kattoalett, jag tyckte det var för trångt att dola med tvätten där inne..
 
Vår senaste torktumlare från Eletrolux var med värmepumpsteknik. Blir inte allas varmt i badrummet längre, vattenbehållaren behöver sällan tömmas och det tar olidligt lång tid (4-5 timmar) för tvätten att bli torr.....
 
A
skall du ha en torktumlare i ett sådant litet utrymme måste du antingen ha dörren på vid gavel när du tumlar eller en tumlare med värmepumpsteknik.
värmen en kondenstumlare alstrar ökar temperaturen till kondenseringen så att den till slut upphör dvs. tvätten blir inte torr och du förbrukar endast energi
 
electroluxaren skrev:
skall du ha en torktumlare i ett sådant litet utrymme måste du antingen ha dörren på vid gavel när du tumlar eller en tumlare med värmepumpsteknik.
värmen en kondenstumlare alstrar ökar temperaturen till kondenseringen så att den till slut upphör dvs. tvätten blir inte torr och du förbrukar endast energi
Att ha dörren öppen ökar inte luftflödet markant. Så länge dörren inte är tätad med gummilister kommer där komma in tillräckligt med luft för att tillgodose det frånluftsflöde som självdragskanalen mäktar med. Det fungerade bra för oss i liknande utrymme. Dock var ju detta en 20 år gammal Miele maskin..
 
A
Va kul då är du den första som lyckats med detta!
 
electroluxaren skrev:
Va kul då är du den första som lyckats med detta!
Ja, antagligen... Undrar hur man gjorde i alla badrum och tvättstugor förr när man hade självdrag... Då fungerade nog inte någon torktumlare.. Hör du själv hur dumt det låter?
 
BirgitS
Under torktumlingen hade vi alltid dörren öppen till tvättstugan i huset för annars var det otrevligt varmt att gå in där för att tömma sen. Tvättstugan hade utsug till frånluftsvärmepump och inte tät dörr.

Beror ju på vad man menar med "Förr", går man 50 år tillbaka i tiden var det då ingen som hade torktumlare utan det var hängtorkning som gällde.
 
A
Troll har ingen tidsuppfattning eller logiskt tänkande
 
Betänk att en majoritet av Sveriges bostäder består av gamla hus och de flesta av dessa har självdragsventilation. Menar du att torktumlare inte fungerar hos någon av dessa?

Jag förstår inte varför du kallar mig troll. Jag skriver att jag själv haft både tvätt och tork i litet utrymme med självdrag och det fungerade bra. Visst blev det varmare i rummet, men tvätten blev definitivt torr. I övrigt har torktumlare funnits på marknaden för konsumenter sedan 50-talet.

I samtliga trådar som handlar om vitvaror så känns det mest som att du läser ur manualen. Ofta handlar det enbart om begränsningar och teoretiska problem. Man blir ju inte direkt sugen på att köpa en Electrolux-produkt..
 
A
Hej svejs
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.