Hej på er,

jag undrar hur ni skulle göra för att få till räcket som i bilden? Det är ribbor som är snedställda och
helst skulle man vilja försänka dem men det blir ett himla fräsande med någon form av jigg.
Vad tror ni om att köra med Domino-fräsen eller har ni någon annan idé?

/Claes

Räcke.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
sparcraft73 skrev:
Hej på er,

jag undrar hur ni skulle göra för att få till räcket som i bilden? Det är ribbor som är snedställda och
helst skulle man vilja försänka dem men det blir ett himla fräsande med någon form av jigg.
Vad tror ni om att köra med Domino-fräsen eller har ni någon annan idé?

/Claes

[bild]
Det finns många varianter,mvaf har du för maskiner? Tunn domino är en variant. Fräsa en tapp i varje ände och fräsa eller stämma tapphål är en annan.
 
Microkatten
Om du kör domino så måste du väl montera/limma alla 30-50(?) brädorna i ett fack i ett moment, vilket känns sådär...men du kanske inte kommer ha så många brädor?

Känns naturligt med nedsänkning, då får du även mekaniskt skydd mot vridning, och en enklare montering. Med en jigg borde det gå ganska snabbt att fräsa ur?
 
Ser ut som om det är ramar som är insatta mellan stolparna och de sneda lamellerna/brädorna är då skruvade från sidan.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Off-topic fråga,
Räknas detta som spalje?

Har själv funderat på just en sån här lösning istället för plank som behöver bygglov....
 
Tapphålen gör du i borrstämmen, sätt hylsan lite på sniskan, den vinkel du vill ha på ribborna.
Ribborna:
Gör i ordning en riktigt bred limfog, tjock som ribbornas bredd.
Såga eller fräs ändarna så du får en tunga tjock som tapphålet.
Klyv limfogen och planhyvla till tjocklek som tapphålet.

Protte
 
Hej Prototypen, jag har dålig koll på hur man jobbar med en stämborr. Tänker du dig att man borrar flera fyrkantiga hål
bredvid varandra för att på så sätt få ett rektangulärt hål? Det är ju rätt många hål som behörver göras om man vill göra ett räcke på detta vis så man skulle behöva få till en process som är effektiv.
 
roli skrev:
Ser ut som om det är ramar som är insatta mellan stolparna och de sneda lamellerna/brädorna är då skruvade från sidan.
Håller med och detta skulle göra det ganska enkelt att tillverka, förutom att varje ribba måste hållas i rätt position medan man drar skruvarna vilket kan vara en utmaning.

Ska det köras med domino hade jag satt brickorna i ribborna eller sidostycken först och låtit limmet torka (se till att torka bort överflödigt lim och ha lite känsla på limmängden så det blir minimalt med överflöd) och sen limmat andra rundan, dvs ribborna mot sidorna. Då skapar man sig dubbelt så mycket tid att få ihop det.

Alternativt om man kör med lös "ram" så kan man köra genomgående domino, då blir det också enkelt att limma, då kan man i princip limma en bricka åt gången. Eller bara använda dominobrickorna för att styra ribborna och sen komplettera med skruv.
 
Redigerat:
sparcraft73 skrev:
Hej Prototypen, jag har dålig koll på hur man jobbar med en stämborr. Tänker du dig att man borrar flera fyrkantiga hål
bredvid varandra för att på så sätt få ett rektangulärt hål? Det är ju rätt många hål som behörver göras om man vill göra ett räcke på detta vis så man skulle behöva få till en process som är effektiv.
Blev lite fel, trodde det var Daniel som var TS och han har nog en borrstäm, det är inget gemene man har.
Nej det behövs inte rektangulära hål så man gör bara ett hål, kanske 15 mm och gör tappen på ribban 15 i fyrkant. ribborna blir då med automatik 15 tjocka men med valfri bredd.

Protte
 
Jag är helt övertygad om att man inte använt någon som helst typ av stämborr, långhålsborr, fräs etc för att göra tapphål som passar dom liggande ribborna. Det är ingen möbel vi pratar om eller möbelsnickeri (det kan jag i och för sig inte veta) som tillverkat utomhus spaljé. Utan jag tror att det är som Roli redan sagt... skruvat.
Vilket egentligen tar en himlans tid kontra det som redan nämnts.
 
OK, då drar jag slutsatsen att det smidigaste sättet att få till detta är att bygga ramar med ribbor i. Vi kommer att ha Kiraitrall på altanen och funderar då på om det skulle vara snyggt att göra detta räcke i Cederträ. Jag tänker då att man kan fräsa spår i stolparna i vilka man kan skjuta ner ramarna ovanifrån och sedan fixera dessa med en överliggare. Vad tror ni om detta?
Cederträ med frästa spår? Det finns väl risker med att ha ett räcke sammansatt med så många delar utomhus. Det bör ju gå in fukt lite här och var....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.