När vi flyttade in i vårt hus hade föregående ägare precis lagt in ett billigt (!) eklaminat i hela huset men behållit parketten i vardagsrumsdelen. Har öppen planlösning och skulle gärna vilja ha ett och samma golv överallt, gärna ett 1-stav vitpigmenterat ekgolv. Problemet är att då pratar vi närmare 800:-/kvm för bara golvet.

Hittade ett väldigt fint golv från Pergo, laminat, 1-stav med struktur och kvistar som känns riktiga. Men det är ju ändå laminat.

Parkett = närmare 100'
Laminat = knappt 40'

Men blir det någonsin riktigt bra med laminatgolv? ALLA avråder oss.
 
Fast, att ekparkett kostar 800/kvm, beror ju en del på vad du köper och var du köper. Bauhaus har ex. enstav för ca 400/kvm. Jag tror att man kan komma ner lite till om man handlar på en nätbutik. Skall du ha så stor yta, så bör du även kunna förhandla ner priset rätt ordentligt om du köper i en lokal butik.
 
Köper jag parkett vill jag ha en bra parkett, förmodligen Kährs. Har tänkt köpa via Stuvbutiken som finns där jag bor men hade inte tänkt i banorna att man kunde förhandla om priset?

Finns ju även mellanting mellan parkett och laminat. Hur är de? Som har en träyta men som inte är slipningsbar.
 
Hej,
Ska du bo i huset eller är det bara för att sälja vidare?
Laminatgolv är kallt att gå på och låter stumt, vilket underlag du än väljer.
Finns många fantastiska trägolv att välja mellan - och till priser som inte är crazybananas.

/r
 
Det beror ju på huset också. Jag funderar på att lägga in laminatgolv åt pappa i kök, hall och gästrum, där är det idag brun plastmatta från 80-talet resp grå linoleum i orginal. Det är då en "snabbfix" för att en köpare inte ska se skavankerna. Matsal och vardagsrum har ju däremot parkett i orginal, det får självklart ligga kvar. Egentligen vill man lägga trägolv eller ny linoleum i de andra rummen. Huset är från slutet av 30-talet eller början av 40-talet.

I mitt eget hus däremot kör jag laminat av bra sort i hela huset. Tycker det stämmer bra med 70-talshusen.
 
FruJosefsson skrev:
Köper jag parkett vill jag ha en bra parkett, förmodligen Kährs. Har tänkt köpa via Stuvbutiken som finns där jag bor men hade inte tänkt i banorna att man kunde förhandla om priset?

Finns ju även mellanting mellan parkett och laminat. Hur är de? Som har en träyta men som inte är slipningsbar.
Jag skulle tro att du bör kunna få 25% rabatt bara genom att nämna "rabatt", och förstärker du argumentationen med lite priser från ex. Bauhaus, så bör de kunna fixa ännu lite mera rabatt.

Butikspriset är satt för en privatkund som handlar parkett för ett rum på 10 - 15kvm.

Sedan är jag inte övertygad om att Bauhaus kvalitet är sämre än Kährs. De har flera olika fabrikat, skippar man deras "egna" och går på deras lite dyrare varianter så tror jag att kvaliten är likvärdig.

På nätet har du:

http://www.bygghemma.se/varumarken/kahrs/?gclid=CIT41cHv78wCFYu6GwodrAYKQg

Rätt mycket billigare än 800. För den ytan du vill ha bör du inte betala mer än så oavsett vilken ÅF du går till.
 
Tack för tipsen!

Vi har bott i huset ett år och har tänkt att vi ska bo här ett tag till :) kanske blir det för evigt, kanske blir det flytt om några år... Men vi är tillräckligt rotade och förtjusta i vårt hus att vi vill satsa på ett bra golv.

Har ju laminat nu och tycker inte det speciellt kallt men det är däremot fult och ser billigt ut :) Vi har en väldigt härlig öppen yta i vinkel där vi har kök, matsal och vardagsrum. Det golvet flyter även ihop med hall och korridor utan avgränsning så det skulle göra så mycket för helheten att få samma golv överallt.
 
  • Gilla
Axra99
  • Laddar…
Du tänker på fanérgolv. Det är det sämsta av två världar så att säga; lite dyrare, ömtåligt som trä och hårt som laminat att gå på.

Själv föredrar jag laminat pga hållbarheten och priset. Estetiskt finns det massor av roligt att välja på. Men har man två barn som slabbat värre än grisar så är trä ganska uteslutet..
 
Laminat får ofta mycket oförtjänt kritik. Det är slitstarkt, förmånligt och underhållsfritt. Inte är det särskilt "kallt" heller, tycker parkettgolv känns precis lika kalla.

Riktiga trägolv är ju fina och känns mjukare och varmare att gå på. Nackdelen är väl att allting syns på ett sånt. Tappar du nått i golvet så kan du räkna med ett stort märke. Sen slits och rispas dom också väldigt snabbt. Har man barn eller hund så får man räkna med att all tid går till att slipa trägolv. Flyttar man en matta på ett trägolv så får man räkna med att det kommer att synas var mattan legat.
 
  • Gilla
Flidberg
  • Laddar…
Vi har två barn (2 och 4) och är hundlösa sedan lite mer än en månad men det dröjer nog inte allt för länge innan en fyrbent flyttar in.

Älskar ju alla fördelar med ett laminatgolv men har problem med att det ser "fejk" ut. Ska jag ha laminat vill jag ha ett som ser så äkta ut att man måste syna det för att avgöra om det är trä eller ej.
 
Åk och kolla. Laminatgolvet vi köpte på Rusta ser riktigt bra ut och känner man på det så känns ådringarna. Vill du spendera pengar så finns det garanterat fyra exklusiva laminatgolv.
 
Skulle jag välja så hellre billigt parkettgolv än dyrt laminatgolv. Men flytande parkett tycker jag personligen även det känns budget mot riktigt fiskben och underligt nog verkar det inte kosta så många hundralappar mer än flytande golv... Kanske 1200 till 1400 per kvm inkl arbete. Och då kan man prata om kvalitetskänsla!
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Har kollat och det ser bra ut på den kvadraten de har i butiken. Men blir en annan grej på 120 kvm :)

Någon som har bild att dela med sig av?
 
I mitt förra hus hade jag päronparkett (?) från -70-talet i alla rum, utom mitt sovrum som jag lagt in heltäckningsmatta (gammalt hus). Inför försäljningen beställde jag laminatgolv. Märkte direkt kvalitetsskillnaden. Hårt. Slamrigt. Kallt. Stumt. Aldrig mer laminatgolv!

I nybygget blev det betonggolv i bottenvåningen. "Mjukt". Behagligt. Varmt o gott om vintern när elvärmen är på. I övervåningen 26 mm granbrädor. Behagligt.[SUB][/SUB]
 
Det här är en tråd som egentligen bara innehåller upplevelser och åsikter baserade på egna preferenser. Liksom fina trägolv utan kvistar är lite finare enligt tillverkaren och många beskådare. För mig är kvistarna halva charmen. Mao kan jag tycka att ekonomigolv ibland är finare :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.