I vårt nya kök så kommer vi ha överskåp som sitter 57,5 cm ovan bänkskiva.
Har totalt fastnat för köksblandare av typen som jag länkar nedan.
Dessa är vad jag förstår främst avsedda att sitta i köksöar eller i kök utan överskåp.
Många av dessa är runt 60cm höga och skulle alltså absolut inte funka hos oss.

Har hittat en modell nu som är 48,5cm hög.
Det är alltså 9cm att spela på mellan mellan blandarens ovansida och överskåpen.

Räcker detta för att nyttja blandaren, kommer det se dumt ut?
Tacksam för tips.

http://www.buildor.se/intra-koksblandare-ares-k-ark-957
 
BirgitS
En risk är väl att den löstagbara delen slår i överskåpet eller eventuell belysning när man använder den eller ska försöka sätta tillbaks den på plats.
 
Ja precis det är ju risken.
Därav frågan, hur stort utrymme man behöver och vad folk har för erfarenheter.
 
BirgitS
Om barn ska använda kranen så är det väldigt stor risk för att de försöker sätta in den löstagbara delen på fel sätt, t ex uppifrån. Men man kan ju också planera för den ökade risken genom att inte sätta någon belysning i framkanten av överskåpet utan längst bak just ovanför diskhon och vara beredd på att måla i eventuella skador på undersidan av skåpen, om man tycker det är viktigt att ha just den kranen.

Men om du är orolig köp en blandare med separat dusch som denna: http://www.pricerunner.se/cl/1386/B...ct&search=fm+mattsson+9000e+ii+handdusch&sp=1
 
Vi hade en liknande tidigare och 9 cm räcker bra för att ta ur och sätta i den igen!
När du spolar med den så drar man den ändå alltid neråt (om man inte vill blöta hela köket)
 
Vid närmare efterforskning så verkar det som att blandaren länkad i första inlägget inte är godkänd enligt "säkert vatten".

Tips på liknande blandare som är Max 50cm hög?
Hittar massor av liknande som är 55-65 höga men det funkar inte hos oss.
 
Nu kanske jag är ute och cyklar, men behandlar säkert vatten kök? Jag trodde säkert vatten bara handlade om badrum?
 
Smaken är som baken men jag förstår inte vitsen med denna typ av blandare. I storkök kanske man vill spola bort mängder av matrester men hemma kan man väl sätta allt i diskmaskinen?
Man kommer att spola massvis med varmvatten så det kommer att synas i elräkningen. Och rengöringen är svårare.
Jag avråder.
 
A
Jumos skrev:
Nu kanske jag är ute och cyklar, men behandlar säkert vatten kök? Jag trodde säkert vatten bara handlade om badrum?
Säkert vatten gäller kök i allra högsta grad, inte minst vid inkoppling av disk, kaffemaskiner, kylar o frysar med inbyggd vatten/is.

Men de som har behörigheten säkert vatten är snabba att skriva avvikelser som kunden måste skriva under så att inte installatören får något ansvar.
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Säkert vatten gäller kök i allra högsta grad, inte minst vid inkoppling av disk, kaffemaskiner, kylar o frysar med inbyggd vatten/is.

Men de som har behörigheten säkert vatten är snabba att skriva avvikelser som kunden måste skriva under så att inte installatören får något ansvar.
Tackar, nu fick jag lära mig nåt nytt 👍🏼
 
J
Jag gjorde misstaget att låta rörmokaren beställa en blandare jag bara sett på nätet, och han påbörjade ihopmonteringen av kranen på sin arbetsplats innan det var mätt etc, och sedan blev det lite dyrt att ändra sig. Min slang går hela vägen upp till skåpen, med nån millimeters marginal, och det blev inte så vackert, jag vet :)
Dock vänjer man sig, och det är lätt den bästa kran jag använt, och det är väldigt bra när man har stora grytor etc, och när man sköljer i vasken och liknande. Får du 9 cm kommer det räcka och se snyggt ut. Min fjädrar iofs bara nedåt, men jag tror knappast att din ens kommer nudda taket i släppt läge. Varsågod att skratta åt min bild nu :) Kök med industriell blandare nära skåpen och dubbla diskhoar, renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kul med fler svar.
Jag tror baserat på de svar jag fått att det funkar med 10 cm mellan blandaren och köksskåp.
Så nu letar jag bara efter en bra modell som alltså är max 50cm hög.

Formen på blandaren ska vara likt den i första inlägget.
Tacksam för alla tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.