pacman42 skrev:
OM han har en fastighet med tillbyggt garage så är det inte säkert att han får bygga till 15m2 attefall på garaget. Garaget kan nämligen vara klassat som inte bostadshus i det läget. Skall han bygga ut En bygglovad inglasning med ytterligare 20m2 så skulle det kunna vara likadant. Det är bara att fråga kommunens handläggare, de har rätt svar i detta läget.
Nu hade väl inget med TS frågeställning nått med garaget att göra, eller har jag missat nått?
 
Nej, det hade inte med garaget att göra, men det var ett exempel på där man inte får bygga till med attefall enligt regelverket. TS inglasning skulle i teorin kunna vara klassad som icke bostadsyta och då får man inte heller bygga ut med Attefall.
 
Tack för alla svar!

Jag har kontaktat boverket. Dom säger att det är OK att göra en attefallsutbyggnad på ett uterum som sitter ihop med huskroppen.

Hoppas att allt kommer lösa sig med kommunen!
 
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
sysmali
Fredrik_Johansson skrev:
Jag har kontaktat boverket. Dom säger att det är OK att göra en attefallsutbyggnad på ett uterum som sitter ihop med huskroppen.

Hoppas att allt kommer lösa sig med kommunen!
Har du fått besked från kommunen? Om detta är möjligt skulle jag bli glad.

Jag har tidigare fått avslag på att bygga attefall 15kvm mot garage, då attefall endast får ansluta mot huvudbyggnad.

Men om uterum anses som huvudbyggnad skulle jag kanske kunna lösa mina problem genom att bygga uterum istället för garage och sen bygga attefall mot uterummet.
 
sysmali skrev:
Har du fått besked från kommunen? Om detta är möjligt skulle jag bli glad.

Jag har tidigare fått avslag på att bygga attefall 15kvm mot garage, då attefall endast får ansluta mot huvudbyggnad.

Men om uterum anses som huvudbyggnad skulle jag kanske kunna lösa mina problem genom att bygga uterum istället för garage och sen bygga attefall mot uterummet.
Frågan är väl om du har utrymme i din byggrätt för utökad huvudbyggnad i form av uterum eller om du bara har komplementbyggnadsyta kvar
 
Kommer att följa detta med stort intresse, bara för att i bästa fall se att jag hade helt fel.
Lycka till!
Hoppas att ni får rätt i samtliga "instanser", jag var en av dem som hävdade att detta inte går att göra, hoppas för eran skull att jag har fel!
Mvh P-A
 
sysmali
Karl_Pedal skrev:
Frågan är väl om du har utrymme i din byggrätt för utökad huvudbyggnad i form av uterum eller om du bara har komplementbyggnadsyta kvar
Du har så rätt. Jag blev aningen ivrig. Jag har ingen byggrätt kvar, förutom komplementyta (garage).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.