Är det någon som har i huvudet,ca watt per m2 tak,vägg
energiåtgång alltså per grad?
 
Det där har jag oxå letat efter...schablonen är 50w/m2 totalt för energikonsumptionen - men nybyggda, välisolerade hus är tydligen mycket bättre än så.

Nån som vet hur man gör en transmissionsberäkning?
 
Det skulle innebära ca 12500 W för min del tycker det låter lite mycket?
 
Japp. Det är därför jag undrar hur man gör en riktig beräkning....
 
Hmpf. Jag har räknat kvadratmeter glas, väggar, golv och tak nu och stoppat in i en formel med yta, U-värde och watt per timme. Det är nog några parametrar som saknas är jag rädd för; 500 watt i timmen cirka verkar inte helt realistiskt. Man måste ju kompensera för diffen mellan inne- och utetemperatur t.ex...

Nån som har lyckats?
 
AHA! Det där var nog vad jag saknade...jag ska räkna en gång till. :p
 
Träffade både Nibe och IVT på Villa mässan för några veckor sedan, enligt båda så har man en schablonberäkning på 40W per kvm på dagens nybyggda och välisolerade hus, hushållsel standardberäkas till 5000W per år.
Men detta med värme är en hel vetenskap, ju flera s.k. experter man frågar, ju mer förvirrad blir man.
Funderar på att flytta till Söderhavet istället, men där kan det visst vara problem att få tag på is! Till drinken!
 
Såja. Nu har jag räknat klart.

Efter lite pillande i Excel har jag ett kul ark där jag kan se effektbehov beroende på yttertemperatur, vilken del av huset som släpper ut mest värme m.m.

Sen är det ju en helt annan sak om det stämmer :)

Jag fick iallafall en siffra på 36w/m2 om det är 21 grader i huset och -25 grader ute. Snittbehov över året, med en medeltemperatur på 7 grader i Stockholm (tack SMHI)blir 11w/m2.

Totalt effektbehov 14347 kwh/år i uppvärmning.
I mitt förträffliga Excelark ser jag att effekten i min bergvärmepump räcker till husets värmebehov ner till en temperatur som ligger till ca. 30 grader under inomhustemperaturen. Alltså -9 grader. Under det kommer elpatronen att gå in med sina 6 kw..

Hade jag bara kört bergvärme kunde jag helt fräckt dela den siffran med tre och hamna på 4782kwh/år.
Nu blir siffran naturligtvis högre beroende på hur många timmar per år som det är kallare än nio minusgrader.

Det kan vara kul att göra en sån här beräkning redan på planeringsstadiet. Man kan lätt se hur länge det tar innan den där tjockare isoleringen lönar sig eller hur mycket extra i uppvärmning per år det där stora fönsterpartiet kostar. T.ex kan jag se att mina takfönster släpper ut lika mycket värme som resten av taket i övrigt. Det hade å andra sidan en kupa också gjort....

Kul grej!


 
Intressant!!
 
Tack för hjälpen JC!
Det var den sista pusselbiten.

Nu uppstår ju frågor kring luftväxling och uppvärmning av den, kompensation för ugn och andra varma maskiner i hemmet, människor, solvärme genom fönstren, osv osv. Jag antar att det kanske tar ut sig.
När man lagar mat har man spisfläkten på, är det fler i huset kanske ytterdörren öppnas oftare.
Man kan aldrig få en sån här kalkyl att prognosticera sin exakta förbrukning. Men den visar, ganska väl, inverkan av förändringar i dimension/kvalitet på byggmaterial och påverkan av ytter- och innertemperatur och sånt.

Fakturan kan du debitera blåskontot ;)

Ni andra, som inte vill uppfinna hjulet fler gånger än nödvändigt och har MS Excel installerat, kan msg:a mig så mailar jag över arket så kan ni testa runt lite också.
 
Om man utgår från att 100 m2 vägg förlorar bara 200 w
i timmen,då förstår man vikten av att isolera rätt för det
behövs rent logiskt inte mycket fel för att ett enda hörn
själv ska förbruka lika mycket som resten av väggytan!!
På grundval av detta kan man undra över de tekniska
framsteg som gjorts inom detta område?? :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.