Sitter och funderar på vad man ska välja; budget hus eller lite mer kvalitets hus! Om vi väljer budgethus med flera tillval blir det väl nästan lika dyrt som att välja ett hus med lite högre utgångsstandard, eller? Någon som funderat i samma banor och kommit fram till något vettigt svar?
 
Jag kan ju skriva hur vi har tänkt i alla fall....
I början var vi inne på att köpa ett hus med högre standard (behöver INTE betyda bättre kvalitet!) och siktade därför på hus med platta på mark, golvvärme, helkaklade badrum och parkett i alla rum utom våtrum.

Efter att ha fått kalkyler från ett flertal hustillverkare och varit på ett tiotal visningar har vi helt plötsligt gjort en kovändning och tänkt om totalt.

Nu lutar det mest åt ett Älvsbyhus (1½plans Torgrim 121,4kvm + 63,8 framtida övervåning) med begränsat antal tillval, då tillvalen är omotiverat dyra på dessa hus.

Med oinredd övervåning på både Älvsbyhuset och konkurenternas hus så skiljer det ganska precis 500.000:- i pris!

För denna halva miljon kan man exempelvis inreda övervåningen med den exklusivitet man kanske kommer att sakna på bottenvåningen, exempelvis kaklat badrum med bubbelbad och bastu, ryggåstak etcetera.

Som sagt, ett lågt pris betyder INTE att det är dålig kvalitet, för det går att bygga billiga kvalitetshus.
:)
 
Jag talade med en säljare som skulle lämna offert på det hus vi vill bygga, han sa "man får vad man betalar för". Det var väl ett halvbra säljargument men det lät som en vettig sammanfattning.

Som exempel har vi låtit flera tillverkare lämna offert på ett hus vi själva ritat och där vi rätt tydligt angivit vad vi vill ha. Priset på husleveransen har inte diffat med många tusenlappar oavsett tillverkare. Så det blir till att träffa säljare, söka referenser, lusläsa leveransdeklarationer, tynga forumet med frågor och försöka få någon byggtekniskt kunnig kompis att uttala sig om vilken tillverkare som bygger bästa huset (iallafall på pappret).

Jag tycker dock att det är svårt att verkligen veta vad som är bra kvalité. Jag har inte hittat så mycket oberoende (kritiskt granskande) information kring just själva husens kvalité, man är hänvisad till tillverkarnas egen information eller hemsidor som direkt eller indirekt sponsras av tillverkarna. Det finns ju iochförsig detta excellenta forum men det som skrivs i pressen kretsar mest kring planlösning, arkitektur och hur fint inredda husen är. Det finns ingen "vetenskaplig" källa som faktiskt jämför de olika tillverkarna, eller finns det det? Exempelvis som man jämför och betygsätter bilar, kameror, dammsugare osv osv...
 
Jo, denna uppsats har jag läst. Den är bra och det finns mycket bra info i denna.

Men vad jag söker är nog nåt i stil med en sammanställning Aftonbladet gjorde i nån helgbilaga i mars där man lät en arkitekt gå igenom massa olika husleverantörer och deras planlösningar. Skulle de även haft en byggnadsingenjör som skrev lite om konstruktionen så hade det nog motsvarat mina önskemål. Det blir inte så allmännt beskrivet i en artikel som i en uppsats.

Men om jag inte varit så lat så kanske jag hade ägnat mer tid åt analys av uppsatsen...
 
Jesca_j skrev:
Nu lutar det mest åt ett Älvsbyhus (1½plans Torgrim 121,4kvm + 63,8 framtida övervåning) med begränsat antal tillval, då tillvalen är omotiverat dyra på dessa hus.

Med oinredd övervåning på både Älvsbyhuset och konkurenternas hus så skiljer det ganska precis 500.000:- i pris!

För denna halva miljon kan man exempelvis inreda övervåningen med den exklusivitet man kanske kommer att sakna på bottenvåningen, exempelvis kaklat badrum med bubbelbad och bastu, ryggåstak etcetera.

Som sagt, ett lågt pris betyder INTE att det är dålig kvalitet, för det går att bygga billiga kvalitetshus.
:)
När du bygger ett Älvsbyhus får du mycket hus för pengarna. Vi ska göra så som du skriver...
Vi har "låg" standard på bv och kommer att satsa på högre standard på öv. Det är ju faktiskt inget som hindrar att man senare i livet även fixar till bv. ;D

Lycka till med valet av Älvsbyhus!

Ps. Jesca_j du har ett meddelande som väntar... Ds.
 
Hej!

Jag förförs av snygga hus på visningarna, skåpluckor, vackra golv och snygga fönster, men jag vet ju att detta egentligen kan liknas med kosmetika. KVALITET borde vara viktigt i det huset är byggt av, dvs väggar, golv, tak etc. Men jag kan INGENTING om sånt!!! (sen är det klart att det gör inte något om slåpsluckorna är snygga...)

Finns det någon som har skrivit någon bok eller nåt om hur man bygger bra?

/J (ska läsa uppsatsen nu!)
 
Jag undrar om inte de flesta av de mer seriösa hustillverkarna (de STR-anslutna?) bygger absolut fullt tillräckligt bra hus. Jag vet inte särskilt mkt om just Älvsbyhus men de verkar ju billiga så de ger säkert bra valuta för pengarna.

Men om man för enkelhetens skull definierar "standardnivån" som golv, köksluckor, vitvaror mm och definierar "kvalitétsnivån" utifrån hur huset är byggt så går det säkerligen att rätt enkelt "fixa till" nivån på standarden medans det verkar kräva lite mer att höja kvalitén på själva bygget. Eller? Det blir liksom "ny förpackning, samma skit" (det var väl i och för sig lite grovt, men ni fattar vad jag menar...).

Jag tror att man verkligen ska tänka efter före vad gäller husbygge. Inte bara kring vad som finns i väggarna men också vad gäller vitvaror, golv mm. Väljer man exempelvis en viss typ av vitvaror så lär man få leva med detta val åtminstone (förhoppningsvis?) i tio år. Väljer man en viss typ av konstruktion så får man antagligen leva med det tills nästa husbygge...

Men val gör man väl av nån anledning och det viktiga är väl antagligen att nå målet, man vill ju ha ett hus! Själva är vi lite inne på att bl a välja bort centraldammsugare, ett val som kanske kommer visa sig vara helt hjärndött... eller inte...
 
Jag tycker att du ska satsa på kavlitet på de delar som är svåra att ändra i efterhand. Exempelvis grund, värmesystem, golvvärme, mycket isolering i väggar mm.

Ett parkettgolv eller kakel kan du ju enkelt lägga in när som helst i efterhand. I slutändan är det ju ändå pengarna som styr.....
 
Jepp, pengarna styr och det suger.

Vi har fått tipset att satsa på hög kvalité och dra ner på kvadratmeter! (Karlsonhus sa detta) vi är en liten familj så för oss funkar den varianten...
 
IFK skrev:
Jo, denna uppsats har jag läst. Den är bra och det finns mycket bra info i denna.

Men vad jag söker är nog nåt i stil med en sammanställning Aftonbladet gjorde i nån helgbilaga i mars där man lät en arkitekt gå igenom massa olika husleverantörer och deras planlösningar.

Uppsatsen har jag hemma och ska läsa, snart... jag lovar ;).

Det jag undrar är vad de kom fram till i Aftonbladet. Var det några intressanta slutsatser eller var det vanliga slätstrukna kvällstidningsåsikter?

/Håkan
 
Aftonbladets sammanställning var väl i stort sett meningslös då de granskade kataloghusens föreslagna planslösningar. Flertalet av de husleverantörer som presenterades erbjuder dock relativt stor flexibilitet, iallafall vad gäller anpassning av planlösningen. Sen var det bara en person (i och för sig arkitekt) som tittade på planlösningarna och min uppfattning är att vilken typ av planlösning man föredrar är rätt olika från person till person. Men visst nämndes vissa bra grejor såsom att det är bra att placera duschhörna långt in i badrummet så man slipper traska in i en vattenpöl med jämna mellanrum.

Uppsatsen är väl i och för sig bra men det hade varit skönt om någon bara sa till en att "det där är bra, det där är dåligt...".

Sen vad gäller kvalité vs. kvadratmeter så har kommunen gjort det lätt för mig där. Vi får inte ha större byggyta än dryga 60 kvm så om jag ska pumpa in pengar så måste det bli på nåt annat än kvm. Nu har vi dock bestämt oss för en leverantör. Vi valde Trivselhus pga goda referenser, enormt stort förtroende för säljaren samt att de var med "från början". Enligt uppsatsen har de dock en något för hög vinst för att vi ska tycka det är bra, men det kanske vi kan utnyttja vid slutlig prisdiskussion...

Min sambo och jag satte oss ner hemma och gjorde en ordentlig rumsbeskrivning där vi gick igenom rum för rum vad gäller material, belysning, tillval osv osv. Detta var ett suveränt sätt för oss att verkligen få struktur på hur vi vill ha vårt hus. Rekommenderas kraftigt som verktyg om man har ångest inför vilka val man ska göra!
 
Uppgifter har kommit till min kännedom som utvisar att det lär vara vanskligt att bygga Älvsbyhus i Malmöområdet. Ta direktkontakt om ni vill veta mer.
 
isaksson74 skrev:
Jepp, pengarna styr och det suger.

Vi har fått tipset att satsa på hög kvalité och dra ner på kvadratmeter! (Karlsonhus sa detta) vi är en liten familj så för oss funkar den varianten...
Det är klart att de säger det när de har de dyraste husen på marknaden... Men de har ju även sådant som många andra inte har, t ex råspont i innerväggarna...

/M
 
Ja, råspont är typiskt en sådan sak som kan vara skönt att ha, åtminstone i bad och tvättrumsväggar - jag saknar åtminstone det i vårt "budgethus" från'72.
Vi lär inte ändra på det, ingen annan har heller gjort det ... men det är inte särskilt kul att sitta i vardagsrummet och höra torktumlaren dundra på andra sidan väggen ...

KÄNNER NÅGON TILL om det finns något att läsa, om skillnader i "välbyggdhet" ... ?

Jag har kompisar som efter tre år valde att sälja sitt nybygge (pga flytt till annan stad). Besiktningsmannen var hård i sin kritik ... bla av dräneringsrörens placering - för högt upp, för nära grunden ...
Detta hus byggdes av en stor och exklusiv svensk husleverantör ... något jag själv la märke till i deras hus var att man tydligen kan spika upp dörrkarmar med olika kvalitetsresultat ...
MVH Fiddeli
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.