Vatten under huset 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vatten under huset 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gör en tillbyggnad på 12 x 4 m till ett fritidshus som ligger 5 m från ett litet kärr på 4x 4 m. När byggaren grävde upp marken i höstas för att gjuta plintarna så var det så mycket sten i marken att han ville fylla med grus istället för att lägga tillbaka gamla jorden. När byggaren kom ut i april så var det plötsligt en bassäng med vatten under tillbyggnaden. Det har aldrig funnits något vatten där förut. Han säger nu att vattnet under huset inte kan vara där då det kan bli fukt och mögel i trossbotten och att plintarna kanske kan frysa sönder på sikt.

Min idé var med att gräva en grop på djupaste stället under huset och lägga dit en dräneringspump men jag inser att denna lösning förr eller senare behöver service och att då krypa under huset i vatten och laga dräneringspump är inte så roligt den dagen den går söner.

Någon som har någon idé?
 
S
leda bort vattnet??
dike.
du verkar ha mycket berg. så har det säkert legat vatten innan också
 
Tyvärr är det berg runtom och huset ligger på en bergknalle men som i en svag gryta med ett berg som mur som hindrar vattnet från att naturligt rinna ut.
Byggaren sa att man skulle kunna borra ett 7-10 m hål genom bergknallen så att vattnet kan rinna ut naturligt men det kostar runt 25 000 kr så frågan är om det finns ett billigare alternativ.
 
Då är pump enklaste lösningen, samt se om du kan hindra/minska tillflödet av vatten dit
 
Det bästa är ju så klart att hindra vattnet från att rinna dit. Går det inte att göra en ränna i berget annars?
 
Kan du inte ta bort vattnet och sen gjuter du en vall runt hela huset på bergsknallen, så inte vattnet rinner under huset igen?
Vet inte hur hög en sån vall borde vara, beror kanske hur mkt snö som kommer där.
 
Måste du ha en sänkpump under huset?
Du kan ju ha en sugande pump som du ställer under vattennivån utanför huset.

En av dränkpumparnas fördel är ju just höjdskillnad, men du kan säkert placera pumpen under vattennivån ändå. Enklare service iaf.
 
Jag hade fyllt betong i gropen och på det sättet skapat en naturlig avrinning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.