I sommarstugan sover vi i en friggebod som byggdes på 80-talet som helt saknar ventilation. Nu funderar jag om jag själv kan ta upp ett ventilationshål där så att vi sover bättre.

Klarar en lekman som jag något sådant? Om ja, vad behöver jag för verktyg och material?
 
S
ja. du fixar det. vad för ventillation har du tänkt att sätta?

hålsåg. multisåg, sticksåg. beroende på vad du vill sätta
 
Per Eskilsson skrev:
I sommarstugan sover vi i en friggebod som byggdes på 80-talet som helt saknar ventilation. Nu funderar jag om jag själv kan ta upp ett ventilationshål där så att vi sover bättre.

Klarar en lekman som jag något sådant? Om ja, vad behöver jag för verktyg och material?
Ja, det fixar du. Köp en borr som är lika lång som huset är tjockt (6-8 mm), markera ut var ventilen ska sitta och borra igenom med borren. Nu har du ett bra centrum, ta då en hålsåg och borra det större hålet, montera sedan in ventilen. Lite fog kan du behöva också. Alla grejerna, inklusive tilluftsdonen köper du på exempelvis Bauhaus eller liknande. Svårighetsgrad 1 av 10, tid 15 minuter.
 
  • Gilla
Jonas1130
  • Laddar…
S
Robert63 skrev:
Ja, det fixar du. Köp en borr som är lika lång som huset är tjockt (6-8 mm), markera ut var ventilen ska sitta och borra igenom med borren. Nu har du ett bra centrum, ta då en hålsåg och borra det större hålet, montera sedan in ventilen. Lite fog kan du behöva också. Alla grejerna, inklusive tilluftsdonen köper du på exempelvis Bauhaus eller liknande. Svårighetsgrad 1 av 10, tid 15 minuter.
blir en lång borr. (y)
nog måste det vara väggens tjocklek :wow:
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Jag antar att jag borrar inifrån och ut?
Bör hålet sitta i mitten eller i hörnet?
 
S
Per Eskilsson skrev:
Jag antar att jag borrar inifrån och ut?
Bör hålet sitta i mitten eller i hörnet?
jag tycker hålen blir mer dolda i hörnen.
nog för att det finns långa hålsågar. men dom kan finnas att hyra.
annars är det normal hålsåg och såga i omgångar
 
Försök hitta ett ställe där det inte sitter reglar. Då borrar du i ena hörnet ett hål som är tillräckligt stort för att få in ett sticksågsblad. Sedan sågar du hålet du behöver. Ta därför bort isoleringen och borra ett motsvarande hål på utsidan och använder sticksågen från utsidan.
Är det timmerstomme blir det förstås lite mer att ta ur.
 
Per Eskilsson skrev:
I sommarstugan sover vi i en friggebod som byggdes på 80-talet som helt saknar ventilation. Nu funderar jag om jag själv kan ta upp ett ventilationshål där så att vi sover bättre.

Klarar en lekman som jag något sådant? Om ja, vad behöver jag för verktyg och material?
Jag har monterat ett antal Fresh-ventiler och det är inga större svårigheter. Du har redan fått tips om verktyg/tillbehör. Jag kan tillägga:
1. Placera bredvid ett fönster, högt upp (står i instruktionen för ventilen).
2. Ha koll på var du har dina reglar.
3. Om du borrar inifrån så ska hålet luta aningens snett nedåt. Skulle det komma fukt i ventilen, så rinner det ut istället för in i rummet.
 
  • Gilla
Jonas1130
  • Laddar…
Och blåser det mycket där så köp ljuddämpad ventil!

Väldigt enkelt att montera i en trävägg men se upp med reglar, du vill inte kapa en regel!
Köp en lite bättre kvalitets fast hålsåg (ingen sån med olika storlekar på en platta) och sen har du monterningsbeskrivning i lådan för ventilen.
 
  • Gilla
Wadenvik
  • Laddar…
Tack för alla bra svar. Jag lovar att rapportera hur det går.
 
Rapportera gärna med bilder!

Har själv en 3-5 ventiler som ska monteras i huset.

Mvh Erik
 
S
JaJsEn skrev:
Rapportera gärna med bilder!

Har själv en 3-5 ventiler som ska monteras i huset.

Mvh Erik
inte värst svårt. placera, borra, montera
 
Glöm inte att det ska vara 2 ventiler, en uppe och en nere tvärs över boden.
 
Har man verkligen det i ett så litet utrymme?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.