När min fru var ute och körde vår McCulloch M53-190 så började den gå dåligt för att sedan stanna. När hon sedan försökte dra igång den (elstarten funkade inte) så "klonkade det till" och sedan blev det lätt att dra i snöret.

När jag kikade på den verkade det som om det inte var någon kompression (eftersom det går att dra den så lätt). Vad värre är så verkar det dessutom som om den hade fått slut på olja... så nu befarar jag att det är någon ventil som fastnat öppen eller något värre fel.

Är det någon som har en teori vad som kan ha hänt?
Och framförallt, vet ni var man kan finna en servicemanual eller sprängsskiss?

Eftersom vi är mitt uppe i fönsterbyte och badrumsrenovering så tänkte jag bespara mig en kladdig operation om det visar sig att forumet tror den är "beyond repair".
 
Låter ju som ventilmekanismen skurit. Utan olja blir det mkt att renovera
 
Ja, jag misstänker också det. Tyvärr hittar jag ingen sprängskiss på nätet (dålig google-karma kanske).

Det som är lurigt är att den inte snurrar när man kör med elstart, men man hör tydligt hur det "murrar" om startmotorn.
Kan det vara så att man öppnar ventilerna när man kör elstart för att få den att snurra lättare ett tag?
 
Lite uppdatering:

Nu har jag tagit av topplocket och det verkar som om vevstaken och/eller vevaxeln är kass.
Kolven var uttryckt i sitt yttersta läge och gick att trycka in i cylindern utan att motoraxeln snurrade. :(

Tror ni det är värt att skaffa en ny vevstake eller vevaxel?

Dessutom, tycker ni att förbränningsutrymmet och ventilerna ser ok ut? Ventilerna ser ut att röra sig som de ska om man snurrar motoraxeln.

motor2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vadå menar du att vevaxeln är av? Då är nog vevhus o kolv också skadat. Du får väl kolla vad delarna kostar o hur mkt som är trasigt. Kan ju vara hur mkt som helst som är slut. Vevlager, cylinderlopp etc.
 
Det är oklart vad som är av, om jag ska gissa så tror jag vevstaken eller vevlagret är av. Dock verkar kolven röra sig relativt lätt i cylindern, så det är ju positivt.

Nåja, jag får väl bita i det sura äpplet och skaffa en ny.

Funderar på en Klippo excellent SH med hondamotor eftersom jag mer eller mindre tröttnat på B&S nu. Är det en värdig ersättare tro?
 
Anders243 skrev:
Tror ni det är värt att skaffa en ny vevstake eller vevaxel?
Nej, tyvärr. Låter som att vevlagret skurit och dragit av vevstaken. Havererad vevstake, skador på vevaxel och eftersom den gått utan olja är troligen även ramlagren skadade och kanske även oljepump och fler lager. Möjligen kan även vevhuset ha tagit stryk.
 
Asså en B&S klarar nästan vad som helst. Men måste ju ha olja såklart. Körde min fars i 20 år utan oljebyte ;)
 
Jag undrar vart oljan tagit vägen. Vi fyllde på och kollade oljan i höstas, och sedan inte kört så mycket med den.
Dessutom står den på ett betonggolv så man borde sett om det var en pöl under, vilket det inte var. Och i år har vi bara kört ca 3 timmar med den innan den havererade.

Jag ska plocka isär den och se vad som hänt, men jag håller med er att det nog inte är lönt att reparera.
 
Anders243 skrev:
Det är oklart vad som är av, om jag ska gissa så tror jag vevstaken eller vevlagret är av. Dock verkar kolven röra sig relativt lätt i cylindern, så det är ju positivt.

Nåja, jag får väl bita i det sura äpplet och skaffa en ny.

Funderar på en Klippo excellent SH med hondamotor eftersom jag mer eller mindre tröttnat på B&S nu. Är det en värdig ersättare tro?
Jag har en sån och är nöjd med den. Startar inte på första rycket och i år fick jag använda startgas för att få igång den, men jag har alltid bensinkranen öppen året om så jag vet inte om det kan bero på det.
Motorn går tyst i alla fall.

Jag lyckades bryta av gaswiren när jag skulle transportera den men det var ju handhavandefel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.