Planerar att bygga altan på ca 8x5 meter där halva altanen skall ha tak. Problemet jag har är hur sjutton jag skall gjuta plintar ner till frostfritt, 180 cm, då jag har en massa småsten upp till dubbla knytnäven? Provade att borra med Julas jordborr, spett och spade och efter 2 timmars slit var jag nere på ca 90 cm. Någon som har en smart lösning för åtminstone 6 hål för stolparna till taket? På övriga ställen tänkte jag använda lecablock.
 
Varför måste du gjuta plintar? Om marken under är bra så är det väl bara att köra med betongplattor?
 
Den gamla altanen hade i o f inte rört sig mycket alls men har ett tak med 47 graders lutning som kommer att släppa mängder med snö på altantaket. Är nojig över att stolparna hamnar snett och tappar bärighet. Jag kanske är överdrivet orolig?
 
Äh, det håller nog lika bra med plattor. Att hålla på och gräva ner plintar till frostfritt är något som bara praktiseras i Sverige.
 
Ett alternariv kan ju vara att minska tjäldjupet. Lägg markisolering under och runt om plintarna så går inte tjälen ner, då behöver du inte gräva så djupt.
 
Kollade på det och såg att isoleringen skall ligga 1200 mm runt om plinten så det blir också ett rent helvete att gräva ur. (Förstår hur negativ jag låter men jag försöker uttömma alla alternativ till manuellt grävande i en vecka😥.)
 
markskruv?
Sitter som berget!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.