Hej

Tänkt att bygga nytt hus och använda solceller som en av energikällorna. Jag kommer troligen anlita en expert som har koll på bra kombinationer. Men jag undrar om det finns någon här som har bra koll på vad man bör kombinera solceller med på ett 1½ plans hus på 150 kvm för uppvärmning och el. Har funderat på FTX-lösning och vattenmantlad kamin tillsammans med bergvärme men det kanske är lite overkill, kanske räcker med solceller och luft/vatten värmepump.

Är inte alls så kunnig på detta så alla tips är välkomna.
 
Solceller producerar el när du behöver den minst. För att få någon lönsamhet för solceller måste du sälja av överskottsel. Jag vet inte vilken anläggningsstorlek du funderar över, jag har en med maxeffekt på 4.5 kW. Det räcker för att driva tvättmaskin, spis, torktumlare samtidigt samt några småförbrukare. Om allt annat är bortkopplat kan den även driva min bergvärmepump. 4.5 kW når den dock bara under toppförhållanden så jag behöver köpa in ful-el också.
Över året hoppas jag att jag kan täcka halva min elkonsumtion.
Jag antar att du kommer att ha vattenburen värme.
Man kan investera i ett antal system som kan sänka värmekostnader (som du har räknat upp). Men ju fler system du redan har ju svårare är det att räkna hem nästa. Min första Berg-VP ersatte en oljepanna, det var enkelt att räkna hem. En braskamin fanns i detta hus men att byta till vattenmantlad hade då inte räknats hem eftersom jag plötsligt hade billig värme tack vara VP. Ta en vanlig bra braskamin, den ger värme och sköna kvällar.
FTX är egentligen också en värmepump fast mycket dyrare än en luft/luft.
Solceller är inget att räkna med vad gäller husvärme. Jag ser det som en helt separat investering för småskalig elproduktion. Den investeringen kommer att betala sig efter 10-30 år, beroende på en massa faktorer.
 
  • Gilla
Gracefuluser
  • Laddar…
Hej Thomas och tack för det väldigt fylliga svaret, märks att du är kunnig, själv är jag en väldig novis på detta.

Inte varit inloggad på ett tag här, bygglovet dröjer och haft lite att stå i det och på jobbet.

Gällande anläggningsstorlek hade jag tänkt mig mellan 30-40 kwm på taket på hus, monokristallina celler (skall hålla i drygt 50 år tydligen). Är inte så inläst på vad det kan ge i effekt men det borde väl räcka och bli över?

Men det du säger med solceller är alltså att den ger el direkt när solcellerna får sol på sig? Då borde man väl ha något system i huset som känner av detta och sätter igång torktumlare, tvättmaskin, och laddar upp robotdammsugare och annan laddbar utrustning mitt på dan när solen lyser som bäst för att få ut mest av det?

Vi kommer ha golvvärme på undervåningen i huset och jag antar att det blir vattenburen. Vattenmantlad kamin har vi funderat på men i princip övergivit. Dock skall vi ha kaminen på övervåningen och undervåningen och en uppmurad stenvägg bakom kamininsatsen så värmen håller sig kvar där.

Har funderat på Berg-VP men tycker inte du det blir lite overkill om man har tjockare väggar (som vi skall ha) , kaminer och solceller. Borde inte en luft-luft eller FTX räcka då som komplement?

Återigen tack för svaret :)
 
Var i vårt avlånga land skall huset byggas?

Det är ju lite skillnad på energibehov för uppvärmning mellan Arvidsjaur och Ystad ;)
 
Hej

Huset skall byggas på västkusten söder om Göteborg. en av grannarna har redan bergvärme och det kan väl försämra effekten om man har två borrhål för näta varandra?
 
Det ska helst vara minst 20 meter mellan borrhålen.
 
Just nu kan jag sälja min sol-el för en viss peng och köpa ful-el för en mindre peng. Det betyder att jag helst ha förbrukarna på under natten så att jag kan sälja maximalt på dagen. Men det kan ändras mycket snabbt.
Glöm småförbrukarna som laddare, monitorer mm. Det enda som räknas är det som gör värme eller varmvatten, diskmaskin, tvättmaskin, elvärme, värmepumpar, spis, ugnar.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Arvtagaren skrev:
Hej

Huset skall byggas på västkusten söder om Göteborg...
Jag har ett nybyggt hus, nåja, sex år gammalt nu, ca 14 mil söder om Göteborg.
Uppvärmning: Mitsubishis minsta L/L-värmepump, som går på lägsta fart oktober - april.
Ingen golvvärme.
I och för sig bara 110 kvm stort.

Enkelt och lätthanterligt system. Varmluften fördelas runt med hjälp av ett FTX-system.
Så skippa golvvärmen och "Keep It Simple, Stupid" (=KISS) :)

Varför spekulera i solceller, inmatningstariffer och annat sådant som inte är lönsamt i det korta perspektivet,
och som är helt beroende av hur statsbidrag och feed-in tariffer kommer att ändras?

Hur tjocka väggar planer du för? Vi har 310 mm isolering i väggarna.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Just nu kan jag sälja min sol-el för en viss peng och köpa ful-el för en mindre peng. Det betyder att jag helst ha förbrukarna på under natten så att jag kan sälja maximalt på dagen. Men det kan ändras mycket snabbt.
Glöm småförbrukarna som laddare, monitorer mm. Det enda som räknas är det som gör värme eller varmvatten, diskmaskin, tvättmaskin, elvärme, värmepumpar, spis, ugnar.
Du tycker det räcker med solceller och ful-el då eller hade du någon annan lösning med?


KnockOnWood skrev:
Jag har ett nybyggt hus, nåja, sex år gammalt nu, ca 14 mil söder om Göteborg.
Uppvärmning: Mitsubishis minsta L/L-värmepump, som går på lägsta fart oktober - april.
Ingen golvvärme.
I och för sig bara 110 kvm stort.

Enkelt och lätthanterligt system. Varmluften fördelas runt med hjälp av ett FTX-system.
Så skippa golvvärmen och "Keep It Simple, Stupid" (=KISS) :)

Varför spekulera i solceller, inmatningstariffer och annat sådant som inte är lönsamt i det korta perspektivet,
och som är helt beroende av hur statsbidrag och feed-in tariffer kommer att ändras?

Hur tjocka väggar planer du för? Vi har 310 mm isolering i väggarna.
Hej

Det är 350 mm isolering i väggarna är det tänkt. Jag tänker nog inte ge upp solcellerna och funderar på att instellera solceller på en annan byggnad intill i ett senare skede. Så kombinationen Luftvärmepump och FTX-system är något att satsa på då? Tänkte ju ha en kamin också som kan värma upp när det är kallt. Vad tror ni om det?
 
Mina rådata:
150 m2 på 1,5 plan (isch) från 80-90-talet tre-glas, vattenburen, bergvärme, 2 pers + gäster. Årsförbrukning el 9000 kWh (totalt) före sol-el.
Sol-elen är inte tänkt primärt att täcka husets behov. Utan att försörja huset så långt det är möjligt och sälja överskottet. Annars går det aldrig runt. Men jag tycker samtidigt det är en kul hobby.
FTX: Jag fattar rätt mycket men vad gör en FTX egentligen? Jag vet det enkla mäklarsvaret: Den återvinner energi från ventilationsluften.
Men: Någonstans måste ju primärenergin komma ifrån. Är det en elpatron som värmer tilluften och så en värmeväxlare som förvärmer tilluften med frånluften? Eller är det en fullfjädrad värmepump som suger ut den sista värmen ur frånluften så att den lämnar huset med kanske bara 4-8C?
 
tommib
Primärkällan för ett FTX-aggregat är alla elapparater i huset samt människorna (du vet, matrix). Det är inte en värmepump. Det finns också men kallas då frånluftsvärmepump (FLVP)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.