V
Går o funderar på om jag ska skaffa en värmepompsberedare. Verkar finnas några olika på marknaden.
Någon som har erfarenheter av dessa?
Finns det några tester av dom?
 
Vad har du för uppvärmning i övrigt?
 
V
Fjärrvärme och en luft luft.
Fjärrvärmen kommer avslutas och in med en luft/luft till.
Dock så återstår ju varmvattnet.
Hittar Indol som låter bra men svårt o veta, känner inte igen namnet.
Hittade även en kul solfångare med inbyggd värmepump, heter SoletAer, verkar ju kul om det funkar??
 
Hade det inte varit bättre att byta fjärrvärmen till en LVVP istället för en/flera LLVP?
Du har ju redan ett vattenburet elementsystem och det blir betydligt jämnare innetemperatur med vattenburet värmesystem än med LLVP. Med vattenburet system så slipper man också fläktljudet inne.
För att LLVP ska fungera optimalt så bör/måste det vara öppen planlösning, varje dörrhål (även med öppen dörr) ger lägre temperatur i det rum som ligger på andra sidan dörrhålet.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Håller med Demmpa. Luft/luft skulle jag skippa om du redan har vattenburet system. Montera en luft/vatten så löser du ju det med varmvattnet också.
Att ha två värmepumpar för värme och en för varmvatten är ingen bra lösning. Billigare blir det inte heller.
 
  • Gilla
FG
  • Laddar…
Vad betalar du för fjärrvärmen?

Angående Soletaer så fungerar den säkert bra, men det blir en rätt dyr installation. 30 000 kr och sedan tillkommer en tank och installation, så totalt över 40 000 kr. Jag har inte hittat någonting om garantitid för den produkten heller.
 
V
Ctc Eco water är ju misstänkt lik Indol??
 
V
Även en av golvmodellerna på Panasonic aquarea DHW, hittar inga uppgifter om hur effektiv den är dock!
 
V
Jag har vattenfall fjärrvärme och även dem som nätägare på elen.
FJ har fast avgift 3450:- och 78,5öre per KWh.
Logiskt sett borde det vara (tycker jag) billigare ju större företag det är men i nätägar branschen verkar det vara tvärt om.
Har idag FV och vattenburet. Samt en L/L VP Mitsubishi FH 25 tror jag den heter samt en kakelugn.
Eftersom det är ett gammalt hus 110år och dåligt isolerat så tror jag det kommer bli grymt varmt i sovrummen på övervåningen i sommar.
Jag tänkte därför skaffa en L/L till (Mitsubishi duo split) men en enhet nere och en på övervåningen.
Fördelen med en värmepumpsberedare borde vara att jag kan använda inomhusluften som är värmd med L/L.
Det naturliga borde va att isolera huset men eftersom det tydligen är kulturhistoriskt intressant av någon konstig anledning så tror jag att kommunen endast tillåter invändig isolering och det går inte eftersom huset inte är så stort från början...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
V
Inst av ny "Duo" enhet ca 25000:-
Inst av värmepumpsberedare max 25000:-
Demontering fjärrvärme? 5-10000kr kanske?
 
VillaAnna skrev:
Inst av ny "Duo" enhet ca 25000:-
Inst av värmepumpsberedare max 25000:-
Demontering fjärrvärme? 5-10000kr kanske?
Hej,
VP-beredare är ju till för att utnyttja överskottsvärme, tar in varm luft genom en kanal och släpper ut kall luft genom en annan. Det kan ju vara bra på sommaren om man har varm övervåning men resten av året ? Det är ju en Asiatisk produkt och passar säkert bra i varma klimat, tror att de flesta som finns är likvärdiga och många från Indool.
Du behöver bibehålla ett centralt värmesystem som ju är bättre och tillförlitligare än LL-VP så en bra LV-VP är vad jag skulle installera, den har också en Elpatron som kan gå/kopplas in vid fel eller när det är som kallast. Den fungerar också bättre än LL-pumpar vid låga utetemperaturer.
Tror inte du behöver demontera FJV om utrustningen tillhör huset, är väl bara att stänga kranarna ?
Beträffande huset så borde du kunna tilläggsisolera taket från utsidan, det är vad jag gjort på flera hus och det behöver inte påverka utseendet eller stilen på huset nämnvärt.
MVH
 
  • Gilla
VillaAnna
  • Laddar…
B Bert19 skrev:
Hej,
VP-beredare är ju till för att utnyttja överskottsvärme, tar in varm luft genom en kanal och släpper ut kall luft genom en annan. Det kan ju vara bra på sommaren om man har varm övervåning men resten av året ? Det är ju en Asiatisk produkt och passar säkert bra i varma klimat, tror att de flesta som finns är likvärdiga och många från Indool.
Du behöver bibehålla ett centralt värmesystem som ju är bättre och tillförlitligare än LL-VP så en bra LV-VP är vad jag skulle installera, den har också en Elpatron som kan gå/kopplas in vid fel eller när det är som kallast. Den fungerar också bättre än LL-pumpar vid låga utetemperaturer.
Tror inte du behöver demontera FJV om utrustningen tillhör huset, är väl bara att stänga kranarna ?
Beträffande huset så borde du kunna tilläggsisolera taket från utsidan, det är vad jag gjort på flera hus och det behöver inte påverka utseendet eller stilen på huset nämnvärt.
MVH
Bert19

Jag har en kåk byggd 1963 och som bruligt med den årgången så är det spånisolering i vindsbjälklaget.
Om man ska tilläggaisolera där, spånet ska vara kvar, så antar jag att man ska välja ett isolermateial av cellulosa med liknande egenskaper som spånet?
Det som bekymrar mig lite, det är ju ett självdragshus och ventilationen får inte strypas för mycket, med risk för fuktproblem på vinden. Jag vet flera som gjort misstaget att täta för mycket med mögel på vinden som följd.
Förslag emottages tacksamt då du verkar ha erfarenhet av dylika operationer.
 
G Guzzen1 skrev:
Bert19

Jag har en kåk byggd 1963 och som brukligt med den årgången så är det spånisolering i vindsbjälklaget.
Om man ska tilläggsisolera där, spånet ska vara kvar, så antar jag att man ska välja ett isolermaterial av cellulosa med liknande egenskaper som spånet?
Det som bekymrar mig lite, det är ju ett självdragshus och ventilationen får inte strypas för mycket, med risk för fuktproblem på vinden. Jag vet flera som gjort misstaget att täta för mycket med mögel på vinden som följd.
Förslag emottages tacksamt då du verkar ha erfarenhet av dylika operationer.
Hej,
tror inte det har så stor betydelse om du använder porösa cellulosa- glas- eller stenullsmaterial, de släpper alla igenom fukt. Viktigt är ju att det är ventilerat ovanför isoleringen och att det finns en luftspalt närmast yttertaket och en luftspalt vid takfoten så att luft kan komma in.
I vissa hus är det ju mycket svårt att komma åt att tilläggsisolera på vinden och då kan det ju vara lättare och effektivare att som jag skrev ovan isolera ovanifrån och speciellt om man ändå behöver byta yttertakbeklädnaden.
Jag tog bort det gamla teglet och pappen, lade nya "takstolar" 25 cm höga ovanför de befintliga, lade dit 20 cm isolering och vindskyddspapp, råspont samt ytpapp och sedan takpanneplåt på det.
Man får ju då en varm vind och ventilation för att förhindra kondens sker i stället i det 5 cm utrymme som finns under råsponten.
Lycka Till !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.