H
Min Stiga har börjat bete sig lite underligt.

Remmen som sitter runt fläkten längst bak i motorn, hydrostaten, har börjat "stanna upp". Fläkten stannar och stannar därmed upp remmen också. Detta är endast då jag trycker på "gasen". Den hoppar igång ibland och går som vanligt t ex om jag fortsätter hålla ner ungefär som att den behöver värma upp innan den kör. Oljan är rätt nyligen bytt.

Är det dags för helrenovering?
 
Har du kollat så remmen är spänd ordentligt?
 
H
Jadå, den rullar på som vanligt ibland. Kan inte heller spänna så mycket mer än på den fjäder som sitter på rullhjulet (eller?). Remmen är även ny ska jag tillägga.
 
H
Denna kan jag inte spänna så mycket då den är fast
20160519_184356_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Denna blir jag lite osäker på och funderar på att om det är denna som slackar. Har spänt det jag kan dvs botten och även satt en mutter för att på lite extra. Något jag missar?
20160519_184337_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror att det som du har spänt åt är kopplingen vidare till bromsen...Du får nog se upp så du inte spänner för mkt där...då skulle maskinen eventuellt börja bromsa innan du kopplat ur helt, och då skulle remmen slira= stort slitage

Det kan till och med vara så att det är för att du spänt för mycket där som du har ditt problem, maskinen orkar inte driva ordentligt för att bromsen ligger på!?
 
Kolla så att splinesen inte börjar bli dåliga på remskivan som sitter vid den vita fläkten. Greppar den inte ordentligt går inte heller maskinen som den ska.
 
H
boltis skrev:
Kolla så att splinesen inte börjar bli dåliga på remskivan som sitter vid den vita fläkten. Greppar den inte ordentligt går inte heller maskinen som den ska.
Hur kollar man enklast detta? Måste man ta isär hela för att komma åt.

Ska även frikoppla helt på fjädern och se om det var för hårt spännt.
 
H
Löst!

Det var som tur var så enkelt som ni trodde! Det var för hårt spännt samt att vajern från broms behövde smörjas. Fastnade och åkte inte hela vägen tillbaka.

Tack!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.