Har två altaner som behöver oljas in. Hittade en relativt billig träolja för ändamålet på Bauhaus. Läste runt på lite olika forum och såg att det som rekommenderas är en träolja med hög halt av lin.

Eftersom jag är så dåligt insatt tänkte jag kolla med er om vilken olja man ska köpa, gärna från någon större firma t.ex. Bauhaus.
 
Excel
Skit i oljan, kör såpa och vatten.
 
  • Gilla
oven
  • Laddar…
Beror väll på vad det är för virke.
Impregnerad trall är iaf helt onödig att olja in.
 
Impregnerad trall behöver absolut oljas in. Impregneringen skyddar mot röta, men inte mot fukt.
 
Såpa hur tänker man då?
 
K
Man tvättar bort all beväxtning som gör att många byter ut hela altanene efter 4-5 år trots att man har 25 års garanti på virket..

Såpa kan alltså räcka i teorin...

Jag oljar varje år med billigaste skit från Jem&fix eller liknande. Då håller trallen sig snygg hela året
 
Tomture61
Om du använder olja håller virket längre ,mindre risk för sprickor o flisor, MEN liggande virke blir mörkbrunt/svart med åren.

Kör du såpa får du som åvan men virket blir silvergrått.
 
K
Ja efter inoljningen blir det mörkt. Men jag upplever att det passera grå innan det till våren är grönt igen..
 
Några erfarenheter om altanolja.
Köpte Becker altanolja med färgpigment. Fin gråmetallisk färg i provbiten i affären. I verkligheten blev det nästan svart, flammigt och fult, och färgade av så mycket att det inte gick att gå på altanen längre. Varning för pigmenterade oljor!
Vad göra för att få bort eländet? Provade terpentin. Funkar så där, men luktar urk av ångorna. Vågar inte fortsätta för hälsans skull. Sedan tog vanlig grönsåpa. Fungerar hur bra som hest! All färgen går att ta bort med lite arbete.

Nu undrar jag om det finns färg/olja som skulle fungera bättre. Altanen är inglasad, och hålls med plusgrader över vintern.
 
Redigerat:
S sepnur skrev:
Några erfarenheter om altanolja.
Köpte Becker altanolja med färgpigment. Fin gråmetallisk färg i provbiten i affären. I verkligheten blev det nästan svart, flammigt och fult, och färgade av så mycket att det inte gick att gå på altanen längre. Varning för pigmenterade oljor!
Vad göra för att få bort eländet? Provade terpentin. Funkar så där, men luktar urk av ångorna. Vågar inte fortsätta för hälsans skull. Sedan tog vanlig grönsåpa. Fungerar hur bra som hest! All färgen går att ta bort med lite arbete.

Nu undrar jag om det finns färg/olja som skulle fungera bättre. Altanen är inglasad, och hålls med plusgrader över vintern.
Följde du Beckers instruktioner och använde en opigmenterad olja efter den pigmenterade?
 
M mielo skrev:
Följde du Beckers instruktioner och använde en opigmenterad olja efter den pigmenterade?
För det första så går det inte lägga på ett lager till olja och tro att den sugs in, då man redan har oljat vad plankorna suger, som det står i instruktioner. För det andra var färgen en annan än den i provbiten, så ytterligare lager olja skulle bara försvårat borttagning av färgen. Nu är i alla fall all färgen borta. Ska till en riktig färgaffär och fråga råd. (Bauhaus där jag köpte oljan hade bara sommarvikarier som ingenting vet.)
 
S sepnur skrev:
För det första så går det inte lägga på ett lager till olja och tro att den sugs in, då man redan har oljat vad plankorna suger, som det står i instruktioner. För det andra var färgen en annan än den i provbiten, så ytterligare lager olja skulle bara försvårat borttagning av färgen. Nu är i alla fall all färgen borta. Ska till en riktig färgaffär och fråga råd. (Bauhaus där jag köpte oljan hade bara sommarvikarier som ingenting vet.)
OK! Hoppas det löser sig!
 
Såpat 170 m2 nu. Gick bra med bred borste och en sån där under sängen låda på hjul. Bred borste med långt skaft i en låda med såpvatten på en träbrygga, använd för att såpa golvytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.