Vi flyttar in i vårt hus i augusti, och är sugen på att bygga ett trädäck. Är det nån nackdel med att bygga det då, för att kunna använda det under sensommaren och lite i september?

Kommer det slitas i onödan under vintern? Vi bor i Skåne.

Är det kanske bättre att vänta till nästa år och bygga det i april/maj?

För/nackdelar med att bygga på vår/sensommar?

Tacksam för tips! :)
 
Det spelar ingen roll när du bygger ett trädäck, om det är impregnerat virke.
Du skall ändock underhålla trallen minst 1 gg/år, tvätt och olja.... då håller det många år!

Nackdelen att bygga på våren är att det blir lätt gegga på/omkring hela däcket, så som jag ser det så är det bättre att bygga på sensommaren än på våren!
Mvh P-A
 
Det spelar ingen roll när du bygger det för trädäckets del, men som alltid är det ingen dum idé att bo in sig först innan man sätter igång och bygger/renoverar. Om du behöver gräva ut och därmed kanske reparera gräsmattan en aning i anslutning till trädäcket så är det så klart bättre att göra det på hösten så du kan så direkt så har du en fin gräsmatta till nästa sommar.

Huruvida man ska olja sitt trädäck eller inte råder det dock delade meningar om :) Vissa, inklusive mig såpar in det en gång om året bara.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Tack för svaren! Låter som sensommaren inte är så dumt då..

Jag läste nånting om nån behandling man kunde ta på när det var nytt som gjorde det gråaktigt (kisel, zink eller nåt) och att det skulle hålla i 5 år eller nåt då man inte behövde göra övrig behandling. Känner ni till vad det kan vara?
 
Tomture61
Googla SIOO
 
Dyrare än dyrast. Värt pengarna?
 
Har läst, och det var lite osäkert om den var bra eller inte. Tyckte jag hörde av nån att det har kommit kopior på denna nu, som har samma effekt men som är billigar. Nån som vet vad det är?
 
Nitor har något liknande som är billigare.
 
Nackdelen blir väl att börja bygga trädäck när ni håller på att packa upp. Dessutom kanske ni får andra idéer om trädäck efter att ha bott i huset ett tag.
Men har ni tid och ork så bygg, och bygg igen om det blev galet.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.