Hej på er!
Jag försöker få insikt i hur min skorsten är uppbyggd, vilka kanaler som går till vilket rum och möjligheten att återinstallalera eldstäder i någon av rummen. Lodat skorstenskanaler o filmat kanaler för att samla information.
I de flesta rummen har det funnits kakelugnar som värmekälla. I ett av rummen på nedre plan vill jag installera en gjutjärnskamin, där det tidigare stått en kakelugn. Bilade upp putsen i övre hörnet idag för att se vilken kanal som går från det rummet, överraskande nog gick kanalen genom golvet upp till övre våningen där det också stått en kakelugn, syns tydligt att skorstensanslutning skett i övre hörnet i rummet.
Är det vanligt att man kopplade två kakelungar på detta sätt på slutet av 1800-talet? alltså att man går in i skorstensmuren först på andra våningen högst upp mot taket

Med vänlig hälsning
Johan
 
Här kommer en skiss på hur det gissningsvis såg ut förr, tror ni det stämmer?
 
Ingen här som är kunnig kring kakelugnar och hur dom ev seriekopplades förr`? :eek::
 
Jag har ett hus byggt 1880 och alla eldstäder mynnar rakt ut i storpipan på enklaste vis. Jag har inga kanaler i skorsstenen. Kakelugnen i kammarn har en kanal som jag kan rensa med handen från köket om jag stoppar in handen i luckan innuti kåpan ovanför vedspisen. Där är "botten" på skorsstenen.
Jag har aldrig hört att man kan göra som på din skiss. Det måste vara ovanligt.
 
Har heller aldrig hört om en lösning som denna, men då gamla hus i allmänhet har reparerats/renoverats åtskilliga gånger så är det troligtvis en efterhandskonstruktion som någon vid något tillfälle tyckte var en enkel och bra lösning...
Kanske har det inte varit kakelugnar från början?
 
M
Jag hade inte heller blivit förvånad över en sådan konstruktion även om jag inte har hört talas om den tidigare. Man var ju väldigt kreativ på den tiden.

Däremot så är det ju bra att ringa sotaren och kolla om du får behålla det så. Man får ju ha två eldstäder på samma kanal, men det är nog själva genomföringen i bjälklaget som sotaren kan ha åsikter om.
 
Oldboy skrev:
Har heller aldrig hört om en lösning som denna, men då gamla hus i allmänhet har reparerats/renoverats åtskilliga gånger så är det troligtvis en efterhandskonstruktion som någon vid något tillfälle tyckte var en enkel och bra lösning...
Kanske har det inte varit kakelugnar från början?
Det är en släktgård, så jag vet att det alltid varit kakelugnar. Men däremot vet ingen levande idag hur o exakt var de var anslutna i muren och till vilken kanal.

Var det vanligt förr att man anslöt två kakelungar på samma kanal? i så fall "vägg i vägg" på samma våningsplan eller två i höjdled som på min skiss?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.