Nu har jag plöjt recensioner, trådar och tester tre dagar i rad men jag blir inte riktigt klok på vad man ska satsa på...
Budget runt 10-12.000 kr.

Gården är rätt plan och runt 400 kvm men har partier där lutningen är runt 35% (20 grader) (men brantaste kan jag tänka mig klippa manuellt då det inte är mer än kanske 10-15 kvm totalt).
Det är tre olika klippområden där det är en grusgång mellan och en annan där klipparen måste över en snutt altan (ligger i samma höjd som gräsmattan dock utan "dike").

Det som är viktigast är att den går och håller!
Jag vill inte hålla på mecka och programmera och ställa om något utan den ska bara köra på.

Märke spelar inte någon större roll men helst något mer etablerat så det finn service och resrvdelar att få tag på även om något år...
 
Grusgångar är det inte någon robot som fixar. Så där måste du antigen lägga stenplattor som den kan köra på eller lyfta över den manuellt. Vill du ha minsta möjliga strul så hade jag rekommenderarat en Husqvarna (eller Gardena nästan identiska.). Och för att klara lite mer lutning och ojämnheter så hade jag inte valt något mindre än en 310. Dock blir det svårt att få in i din budget. Men då hade jag hellre sparat i ett år till och köpt bra grejer än något som man inte vet hur det kommer funka. Man köper ju en robot för att man är lat och inte för att man snål 😜
 
Det är rätt hårt fint grus (4/11), menar du att det inte går...?
 
anders07 skrev:
Det är rätt hårt fint grus (4/11), menar du att det inte går...?
Hårt och packat så kanske. Men vanligt singel som man brukar ha i grusgångar och liknande går inte. Lätt den gräver ner sig och kör fast. Kan även gå hårt åt knivarna då som du förstår.
 
Jo, det förstår jag. Jag tror det ska gå för det är väldigt packat och inget man "sjunker" i.
Tack för kommentaren!

Jag lutar åt Gardena R50 eller HQ 310 just nu...
 
Då funkar det säkert. Man gör ju bara en smal passage där klipparen kan smita över så den kommer ju inte köra runt i det så mycket heller. Gardena har ju sileno modellen oxå som är motsvarande Hq 310. Hade jag varit i din sits hade jag skippat R50:in för att satsa på en klippare med fyra hjul. Speciellt med tanke på dina passager.
 
Jag har haft en worx 2014. Den hade mer att önska och funkade väl bara riktigt bra på en platt tomt. Nu har jag en 2016 och den är en helt annan maskin! Den hanterar lutningar mycket mycket bättre.

En granne har en HQ nånting inköpt för något år sedan. Den är mästare på backar. Det lutar nog inte 45 grader men 30 i vart fall och det fixar den med bravur. Den håller emot och bromsar inte jättefint.

Så tja... worx 2016 är absolut en bra maskin men HQ är bättre på backar vill jag påstå. Men kostar nog det dubbla per kapacitet?!
 
Husqvarna klipparna är dyra i inköp men dom verkar hålla i många år oxå. Så totalkostnaden behöver inte bli dyrare. Har sett många 220 och 230 med många år och timmar på nacken som tuffar på. Är ju till och med några här på forumet som håller igång sina första generationens automowers fortfarande. Dom är ju 15-20 år gamla nu. Sen kan naturligtvis även en Husqvarna gå sönder och ha sina bekymmer precis som alla andra märken. Man får nog lite vad man betalar för helt enkelt. Jag är i vilket fall jätte nöjd med min 310:a. Den har tuffat på prickfritt så här långt denna säsongen utan ett ända bekymmer eller driftstopp.

Henke2 din Worx 2016 årsmodell verkar ju hel grym på backar! Den kör ju i 180 graders lutning har jag sett. Ta detta med en stor skopa ironi nu ;)
 
Redigerat:
quick skrev:
Henke2 din Worx 2016 årsmodell verkar ju hel grym på backar! Den kör ju i 180 graders lutning har jag sett. Ta detta med en stor skopa ironi nu ;)
Haha ja. Det blir lite förvirrat då och då. Jag viktar in att man följer manualen i mina generella tips. Sen när jag felsöker min egna tomt/klippare så behöver man hela ryggsäcken där med. Nu har jag löst mina problem som förmodligen berodde på mig själv. (extra batteriet i baken). :wow:
 
Henke2 skrev:
Haha ja. Det blir lite förvirrat då och då. Jag viktar in att man följer manualen i mina generella tips. Sen när jag felsöker min egna tomt/klippare så behöver man hela ryggsäcken där med. Nu har jag löst mina problem som förmodligen berodde på mig själv. (extra batteriet i baken). :wow:
Jaha ja då blir det nog lite väl mycket vikt där bak. Inte så konstigt att den slog runt. Med extra batteriet där fram istället så blir det nog kalas bra. Bara det inte stör slingsensorerna då.
 
Låter ju som HQ är att föredra då.
Vad är skillnaden mellan 310 och Gardena Silensio?
 
anders07 skrev:
Låter ju som HQ är att föredra då.
Vad är skillnaden mellan 310 och Gardena Silensio?
Dom är i grund och botten samma klippare. Det som skiljer förutom utseendet så klart, är mjukvaran och sen saknar Gardenan radiosignalen ifrån laddstationen. Så Gardena måste man installera guidekabel på samt att den inte då kan slumpmässigt söka sig hem via radiosignalen som en Husqvarna kan. Inga jätte stora skillnader alltså.
 
Efter mycket velande hit och dit blev det till slut en Gardena Sileno+ 1600. Lyckades hitta den för 15.500kr så det blev billigare än en HQ 310 med installationspaket som siktet först var inställt på...

Nu återstår då bara att lista ut hur den ska installeras... :surprised:
 
Då spräckte du din budget lite men övertygad om att du gjort ett bra val.
Släng upp en skiss på din trädgård här så får du bra tips och råd om hur kablarna bör dras.
 
Bra förslag. Det ska jag göra!
Och, ja, budget gick lite över... :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.