Har precis dragit igång med att renovera badrummet här hemma. Huset är av sutterängtyp och byggt 1965. Badrummet ligger på övre plan, gjutet valv.

Min gissning är att badrummet renoverats en omgång sedan huset byggdes, på baksidan av badkaret stod det nämligen 1977. Väggarna bestod av kakel/våtrumstapet och golvet av våtrumsmatta.

I badrummet fanns en platsbyggd garderob som öppnades utifrån hallen. Tanken var att riva garderoben för att på så sätt få lite mer yta till badrummet. När garderoben är riven blir golvytan drygt 4 kvadrat.

Jag hoppas med den här tråden få lite input på det jag håller på med men även tips och idéer för att få ett så bra slutresultat som möjligt. Har ännu inte bestämt hur mycket som kommer att göras på egen hand och hur mycket och vilka moment jag kommer att behöva ta hjälp med.

Lets do this!
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här såg det ut innan jag drog igång med rivningen.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvungen att "bryta upp" hallgolvet, som även det naturligtvis ska bytas, för att komma åt att plugga vattenrören. Vattenrören är dragna under golven på övre plan. Tyvärr är det en bra bit till pannrummet på nedre plan vilket gör att jag inte är sugen på att byta vattnet hela vägen, vilket naturligtvis hade varit bäst. Vill inte ta upp hela golvet på övervåningen och inte heller dra synliga rör i taket på undervåningen. Lösningen får då bli en skarv i hallen, jag tänker att jag ska ta upp ett hål i taket i utrymmet under så att jag sedan har koll på skarvarna därifrån.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Toalett, handfat och element bortplockat. Börjar känna lite på kakelplattorna som var kaklat direkt på masonit, inga större ansträngningar att få ner dessa😊


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Börjat montera ner den platsbyggda garderoben. Man byggde rejält på 60-talet. Uppreglat med spontat på båda sidorna o sen garderob innanför det😊


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Garderoben väck! Man kan se att sponten tagit lite skada av fukten där badkaret stått. Måste ändå säga att jag tycker att sponten ser förvånansvärt frisk ut med tanke på att den bara skyddats av kakel och masonit. Antar dock att jag gör bäst i att byta brädorna som ser mest svarta ut?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästa steg var att bila ut golvet. Hade pratat med flera som trodde att golvkonstruktionen skulle bestå av en gjutning med sand under och sen det gjutna valvet. När bilningen drogs igång upptäckte jag att konstruktionen var en gjutning, sen låg en plast och under plasten var ytterligare en gjutning innan jag var nere vid valvet. Alltså dubbelt så mycket bilande mot vad jag räknat med... Dessutom låg de gamla gjutjärnsrören halvvägs nedgjutna i valvet.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funderar på hur jag ska göra med fönstret som egentligen känns onödigt stort. Skulle dessutom eventuellt vilja ha badkaret på väggen där fönstret sitter o då vore ett mindre fönster högre upp vara att föredra tror jag?

Problemet med att byta till ett mindre fönster är dock att det är tegelfasad, vilket jag förstått är i princip omöjligt att få snyggt om man ska laga i...
 
Någon som har några bra idéer på hur man ska möblera nu när man har alla möjligheter att placera om saker o ting? Tanken är att det ska in toa, kommod och badkar. Några fällor man inte ska gå i?

Väggen med fönstret är 2m och den andra väggen är 2,2m. Dörren in till badrummet är placerad mitt på väggen.
 
BirgitS
Ett sätt nu när golvet är tomt är att lägga ut mallar eller liknande (t ex bitar av skyddspapper) på golvet för det man vill ha in och sen se efter hur olika placeringar verkar fungera, t ex med friutrymmen kring toaletten. Om det ofta blir blött på golvet vid badkaret och är det bra att ha det långt in i rummet så man kan undvika att kliva i vattnet.

När det gäller fönstret kan man göra glaset frostigt med en sprej om man tycker det är för mycket insyn.
 
  • Gilla
one-
  • Laddar…
20160427_152046.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur hade ni gjort o resonerat här? Avloppet från badrummet är det som kommer i vänster bildkant. I mitten upptill på bilden kommer avloppet från köket. I högra bildkant gör avloppet en 90-böj nedåt.

Min tanke är att byta så mycket av det gamla gjutjärnet som jag kan. Frågan är dock hur man ska göra med röret från köket? Har ingen större lust att riva ut skåp o bila även där, det ingick inte i min plan från början☺ Hur hade ni gjort, finns det nån bra lösning? Vill ju ändå försöka byta så pass mycket att jag inte behöver ta upp golvet i hallen igen den dagen det ska bytas i köket...

Tacksam för input!
 
Ju mer jag funderar o ju mer jag bilar desto mer övertygad blir jag om att jag behöver ta upp även köksgolvet för att få det vettigt... känns surt, men svårt att se hur det ska kunna lösas vettigt på annat sätt?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte jag skulle byta råsponten som varit utsatt för fukt o "svartnat". Men hur gör man med regeln?

Sågade ett litet snitt o det ser ju ut som det bara är ytan som är ansatt. Ska man försöka byta så mycket som möjligt av den eller låta den va?
 
Hur bär man sig åt för att få nån form av respons på det här forumet😂??
 
  • Gilla
nexustwins och 1 till
  • Laddar…
Regeln hade jag låtit vara om den verkar torr, såg ju friskt ut i biten du sågat
Är köket på andra sidan väggen ? Kan du isåfall sätta avloppet i väggen istället ?
 
Hur menar du med att sätta avloppet i väggen? Bilden med avloppet är tagen i hallen som ligger mellan badrum o kök😊 Jag planerar att byta gjutjärnet i köket oxå, men inte just nu. Därför skulle jag vilja få till en skarv mellan plast o gjutjärn som jag kan komma åt sen när det är dags för köket, utan att behöva ta upp golvet i hallen igen.
 
jag trodde bad och kök låg vägg i vägg
 
Nope, tyvärr inte.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jaha, så slapp man fundera på var man skulle skarva på det gamla gjutjärnet från köket... efter en mindre "regnskur" i sovrummet(som ligger under köket) i samband med att jag bilade i hallen fanns inget annat alternativ än att riva ut köksskåp, diskmaskin o spis för att komma åt att öppna golvet för en inspektion av avloppet. O tur i oturen va väl det...

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Christoffer Ehn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.