Finns någon expert på flytspackling här som kan ge ett gott råd?
Inför dagens flytspackling har inte startprimer använts utan primer för tätskikt. Ovanpå det är elslingor limmats. Underlaget är betongplatta gjuten 1 april. Får jag ett mögelhus om vi flytspacklar och lägger klinker på tätskiktsprimern?
 
Primern är nog ingen större fara, skulle nog vara mer oroad över att flytspackla på så nytt betonggolv.
 
Jag tänker att primern har "plastat in " betongplattan....
 
Primer används ju för att öka vidhäftningen och att skydda för snabb uttorkning, vad står det på burken/flaskan?
 
Betongplattan i ett modernt hus ska vara "torr" så det är inte några problem... Det finns heller inget som kan mögla i ett betonggolv så varför det skulle bli ett "mögelhus" förstår jag inte heller...
I så fall är det väl andra vägen, om primern hindrar fukt (vilket den gör i en väldigt begränsad utsträckning) så hindras fukt att komma upp i golvet och det är ju bättre i så fall. Dock kan fukt vandra i betong men som sagt så en modern isolerad platta ska inte bli fuktig...
 
Samtidigt så ska ju plattan torka ut riktigt med innan man börjar med tätskikt, så det är ju inte bra om man stänger inne fukt, den kan ju komma upp på andra ställen när värmen sen dras på, vet bara hur rummen runt mitt badrum blev när vi drog på golvvärmen, då var det ändå 6 månader efter gjutning.
 
Nu har vi haft kontakt med tillverkaren av systemet och det går bra att flytspackla ovanpå för att sedan lägga klinker. Badrumsdelen får vi däremot kanske problem om vi gör dubbla tätskikt. Därför borras många små hål ner i plattan för att på så sätt göra hål i primerskiktet . Därefter är det fritt fram för flytspackling där också. Pust! Det blev lite svettigt där ett tag.....tack för era kommentarer och hjälpsamhet....... :D
 
Ps det finns inga fler rum i stugan. Bara ett rum och en liten toa.....
 
  • Gilla
Nicklas647
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.