Har beställt ett ute spa 5+6 pers.
Min tanke är att ha det på samma ställe som jag tidigare hade en mindre pool.
Den hade jag nedsänkt en bit i min altan. Längst ner finns lera o sedan har jag ca 5cm sand.
Min tanke är nu att göra grunden med bärlager, ca 10-20cm och sedan överst 5cm frigolit.
Min fråga är då om jag måste ta bort sanden först eller den kan vara kvar? Vill ju inte att spaet ska börja luta efter ett tag! Vill ha ett jämnt o stabil underlag.
 
Jag hade grävt bort sanden till förmån för ett rejält paddat bärlager sen hade jag avslutat med dubbla isodränskivor innan jag ställt dit badet. Exakt så står mitt eget bad och det fungerar kanon. Använt inte frigolit som är tät utan vatten måste rinna igenom, 5 cm är för snålt
 
ok tack för infon.
Sanden är nu borta och därefter har jag hällt i 0-18 bärlager ca 3ton i ett hål på ca 3x3 m.
Dvs grunden kommer vara riktigt bastant. Ska nu bara hyra en padda o padda det hela :)
Dock kommer jag köra med frigolit 5cm som jag skrev från början eftersom jag fått det rådet från flera personer och sidor på nätet :)
Det handlar om 8st frigolitbitar som ska läggas ut, men måste de limmas ihop eller räcker det att sätta dem kloss intill varandra?
 
Nu är ju isodränskivor en typ av frigolit som dels är dränerade och anpassade för att hålla länge i utomhusmiljö. Det kan ju vara så att råden du fått handlar om just isodränskivor. Tar du någon typ av frigolit som används som förpacknings frigolit så kommer du få göra om det ändå när den vittrar sönder och bryts ner..Dessutom kanske den ej släpper genom fukt/vatten och du får mögel på ditt bad.
När du nu lagt ner ett sådant jobb så köp rätt saker, dubbla isodränskivor kan kosta dig ca 1500kr.
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mrskores
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.