B
Hej

Inhandlade idag 50m RiR PEX 15mm med diffusionsspärr för en liten hemmabyggd kulvert, frågan är om det är dumt eller om Uponors för 1500 kr är bättre... Eller nödvändigt.

799 kostade Biltema. Hur mycket kan det skilja ?
 
Redigerat:
Massor. Vissa saker ska man bara inte snåla på.
Det är säkert ingen dålig slang, men vill du chansa på en sån sak?
 
Skulle jag bygga in i ett träbjälklag skulle jag satsa på erkänd bekräftad kvalitet, i en kulvert skulle jag mycket väl kunna göra som du. Vad är det värsta som kan hända? Gräsmattan får lite varmvatten om det skiter sig...
 
B
Det kan ju faktiskt vara så att de görs i samma fabrik.... Inte troligt, men finns såna exempel. Det är ju på nåt vis ändå klassat och godkänt.

Det ska gå ut från grunden och ligga i cellgummi isolering i marken ca 8 m till ett förråd, tänkte hålla det budget.
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Om de går hål på den så kan de bli så illa att de inte märks förens vattenräkningen kommer, vilket iofs kanske e nåt problem.
 
B
Det är bara för värme, så typ 1 bar bara...
 
Aha, tolkade de som de till tappvatten.
Ja hade aldrig snålat på detta, men alla e vi olika.
 
B
Returnerade... Fick bli Uponor CombiPex
 
Redigerat:
B Boan skrev:
Returnerade... Fick bli Uponor CombiPex

Varför? För det folk skrev eller för du märkte kvalitetsskillnader?
 
B
K Kristoffer Hamberg Lind skrev:
Varför? För det folk skrev eller för du märkte kvalitetsskillnader?
mindes knappt inte, men det var ju för att det inte gick få fram att det var diffusionstätt, för tappvatten spelar det ju ingen roll men för värmesystem måste det ju vara det. Det var det som det föll på, deras pex är ju för tappvatten. Inte tappvatten/värmesystem.
 
Inga pex-rör på Biltema är diffusionstäta.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
B Boan skrev:
Hej

Inhandlade idag 50m RiR PEX 15mm med diffusionsspärr för en liten hemmabyggd kulvert, frågan är om det är dumt eller om Uponors för 1500 kr är bättre... Eller nödvändigt.
799 kostade Biltema. Hur mycket kan det skilja ?
Det kan gå bra, eller också gör det inte det. För den lilla skillnaden är det inte värt att chansa anser jag, materialkostnaden är ju försvinnande liten i sammanhanget om du tvingas göra om.

För egen del använder jag aldrig material från Biltemas o liknande ställen för sådant som är svårt eller kostsamt att byta ut eller kan orsaka omfattande följdskador. I el och VVS-sammanhang är allt annat än välkända kvalitetsmärken därför helt uteslutet.

Som bonus inser man dessutom ofta hur mycket mer lättjobbade ”riktiga” material är.
 
Bara som en föklaring för andra som kanske läser tråden.

Diffussionstät betyder att den inte tar upp syre från luften. En slang som inte är diffusionstät syresätter vattnet i slangen. Syre vandrar igenom plasten och tas upp av vattnet. I ett värmesystem innebär det att man får rost. En radiator kan rosta igenom och börja läcka efter bara några år med syresatt vatten.

Därför är det på sätt o vis hårdare krav på en slang för värme än för tappvatten, trots det lägre trycket.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
B
Tack för en bra förklaring.

Nog många som missar det, så blev ju uponors combi-pex. Ligger i marken nu och ska inte bytas ;-)

att göra en egen kulvert var inte så komplicerat
 
Haha, ser ju nu att tråden är gammal :crysmile:. Klokt val att du bytte (y)
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.