Hej!
Jag skall precis beställa material till mitt staket i lärk.
De liggande ribborna är 25x70 mm. Hur långt avstånd mellan stolparna är vettigt att ha för att träet inte skall hänga ner sig eller slå sig så lätt? Jag tänkte mig 2 m, är det för långt?

Trevlig kväll!
 
det beror ju lite på konstruktionen, jag har sett många som sätter en stående ribba mellan varje stolpe för att förhindra att det ska hänga och vrida sig.
Jag håller själv på att bygga staket just nu och har ca 1,9m mellan stolparna men jag ska ha en stående ribba mellan varje stolpe.
Jag har dock 28x45 ribbor och 70x70 stolpar.
 
Jag hade väl kanske helst velat slippa den stående ribban mellan varje stolpe.
Ser man att det på sikt börjar slå sig lite kan man kanske sätta dit en stående ribba då.
Hmm..får se hur jag gör.

Gjuter du plitar eller kör du jordankare?
 
Jag anser att bredd VS höjd är ganska avgörande för utseendet, skall du bara ha säg ett fyrtio cm högt staket så kommer det rent ut sagt att vara skitfult med två meter mellan stolparna, Jag läste lite för ett tag sedan om proportioner, och ett kreditkort i dess form är tydligen en behaglig form.

Tänker man på detta så är det helt rätt, jag tror inte att jag någonsin sett något med de proportionerna som jag tyckt sett konstigt/fult ut.

Men grundfrågan då, : 70mm upphängt med två meter emellan. Nej det tror jag kommer att vara formstabilt över tid.
 
Staketet kommer vara 1 m högt så 2 m mellan stolparna är ju helt ok då :)

Vi kör på 2 m mellan stolparna.

Tack för hjälpen!
 
Jag gjuter mina stolpar, men hela staketet står på en 25cm bred gjuten klack så det är inte lösa plintar.
Mitt staket blir 110cm högt som är det maximala kommunen här tillåter utan att man behöver blanda in dem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.