hej

Vi har nyligen flyttat in i vårt radhus med fjärrvärme som kommunen tillhandahåller. Vi har dock problem med värmen och kommunen kan inte hjälpa oss eftersom det är vi i samfälligheten som äger det mesta här. Vilket fall...vi har problem att få värmen att fungera tillfredsställande. Det är ett två vånings med inredd vind. På ovanvåningen finns två element och på andra våningen finns tre element och längst ned finns 4 element. Vårt problem är dels att vi inte har värme i alla element och blir det varmt så blir det endast ljummet i de elementen. Vi har också problem med att golven blir kalla. Det verkar vara styrt av vädret,  men på fel sätt. När det är kallt ute så är det kallt  inne och vice versa. Hur får vi en jämn temperatur i alla rummen oavsett väder och vad kan vara felet som vi har det nu? Tidigare ägare sa att de aldrig haft problem med värmen men det vette sjutton om vi ska tro på med tanke att vi  nu har det som vi har det. Någon som kan hjälpa oss?
 
Hej,

för det första har du troligtvis värmeväxlare eller en shunt i huset med en reglercentral
som via en utegivare (och en kurva) höjer resp. sänker framledningstemp.
Några saker att kolla.
Pumpen - går den?
Prova att handshunta full värme till elementen (Ventil vid Värmeväxlare).
Kolla kurvinställningar.
Och framförallt - Kolla så du inte har luft i systemet.

//Jeppson
 
blir det nån skilnad om du knackar lite lätt med en hammare på röret presis vid termosteten på det element som inte blir varmt
 
Kolla också att du har rätt tryck i systemet.

Förmodligen har du ett slutet system om det är någorlunda nytt. Avluftning i ett slutet system kan vara trickigt, man kan behöva springa runt i huset och avlufta både här och där innan det fungerar på alla ställen och fylla på trycket (vatten i systemet).

I bland kan man få igång ett element genom att stänga av alla andra element och därmed öka trycket i det element som krånglar. Går det ändå inte så är det nog igenkorkat.
 
Är själv en novice vad gäller fjärrvärme, men några tips har man snappat upp.

Själv har jag precis flyttat in i ett 50-tals hus med fjärrvärme installerad för 5-6 år sedan. Därmed har vi fått ett värmesystem som är en blandning av 50-, 70- och 90 tal, vilket inte är optimalt i alla lägen...

Först, så antar jag att ni har termostater på varje element. Där finns det olika utföranden förstås, men om ni har en modell där termostatdelen är påskruvad på en T-koppling vid elementet kan ni lossa på hela termostaten från T-kopplingen. Termostaten trycker in en ventil i kopplingen beroende på temperaturen i rummet.

Vi har haft problem med krånglande termostater; dels där den inte tryckte in ventilen helt så elementet var alltid på max (Löstes med en liten spik mellan termostat och ventil-piggen i kopplingen), dels där det inte ens blev varmt, även vid max öppet. (Löstes genom att demontera termostaten och fila ned klacken som ska trycka in ventilen).

Om ni inte kan få bort termostaterna, så prova tipset innan; stäng av alla element utom ett. Trycket till detta borde då öka och med några försiktiga slag runt termostaten kanske ni kan få bort något som fastnat i röret.

Kontrollera trycket i systemet (finns en mätare i centralenheten). I vårt hus på 2+1 våning så rekomenderar manualen ca 1.5 bar (eller vilken måttenhet det nu var) för att orka trycka upp vattnet till övervåningen. Prova att höja några tiondelar mot vad ni har nu, samtidigt som ni försöker få igång elementen.

Det är ingen större vits att försöka lufta ett system ordentligt, där inte alla element får genomströmning. De elementen kan innehålla massor med luft, som sedan sakta släpps lös till resten av systemet. Då brukar man få hålla på att lufta element varje vecka.
Däremot kan en tömning av ett element som inte fungerar kanske få lite fart på det igen.

I själva centralen så finns det många rattar och kranar, men ni borde ha en manual som beskriver funktionerna på dem.

1 - Självklart måste pumpen gå för att få ut vattnet i systemet.
2 - Det brukar finnas ett smutsfilter av någon sort. Kolla det.
3 - Kolla styrenheten; kurvan, natt/dag-läge, serviceläge, osv. Parallellföskjutningen av kurvan med en ratt som brukar vara märke + och - i några steg runt 0.

Det kan vara så att förra ägaren drog ned på värmen om radhuset stod tomt en stund.

När vi flyttade in så hade vårt hus stått på 'sparlåga' under 3 månader. Det tog oss en hel del trixande innan vi hade fått upp värmen (skall nämnas att vi flyttade in då det var -16 på dagarna). Efter ca 3 veckor hade vi fått någorlunda normal spridning av värmen. Efter 5-6 veckor hade vi hittat rätt inställningar och fått ordning på elementen, tror vi.

 
Det mesta verkara vara behandlat men till att börja med så är ju fjärrvärmesystemen "långsamma".

Har ni gjort några ingrepp i huset sedan ni flyttade in, typ tillbyggnad, fönsterbyten eller liknande som kan påverka isoleringen av huset?

För mig verkar det som dåligt tryck i systemet samt att termostaterna är olika inställda?

Se till att alla termostater står på samma värde annars tar elementen med högre inställning från de med lägre. Att ändra termostaterna hela tiden ger dessutom ingen effektiv uppvärmning. Styr det centralt via fjärrvärmen.

Prova med att öka hastigheten på cirkulationspumpen. Cirkulerar det dåligt värms bara en liten del av elementen.

Fungerar utegivaren korrekt? Sitter den på norrsidan av huset?
Ändringar i temperatur ger dessutom full effekt efter ca ½- 1 dygn.

 
1. plocka bort alla termostaterna på elementen,
2. sätt pumpen på mellan läget om du har en justerbar ,annars kontrollera att den går. 3. höj kurvan på fjärrvärme centralen (rattarna med graderingen vid värmeväxlaren, är det en TA 213 så ställ ratt A på 0 och ratt B på 4 kanske)
4. vänta några timmar
5. känn på röret som går till huset... varmt?
6. gå runt i huset och känn på radiatorerna. Är alla varma?
7. om en radiator inte är varm. 1. känn på den lilla piggen där termostaten satt. Fjädrar den innåt om du trycker hårt på den? ändras ljudet i radiatorn?
om den inte fjädrar så slå försiktigt på den med ett skruvmejselskaft AKTA SÅ DEN INTE KRÖKS. 2. om ventilen nu fungerar så lufta radiatorn ordentligt.
8. gör likadant på alla radiatorerna. Nu skall alla alla radiatorerna vara varma.
9. sänk värmekurvan till 3 ( på TA213 ratt B)
10. koppla förbi eventuella nattsänkningar (vit dosa som tickar, oftast i hallen nere i huset)ställ väljaren på dag.
11. kontrollera husets temperatur med ett flertal max min termometrar(köp billiga på typ classe eller nåt)
12. om huset blir för varmt i snitt vid ett flertal mätningar under 3 dar =sänk värmekurvan. motsatt förhållande= höj kurvan
13. montera tillbaka termostaterna (är dom gamla, byt ut)
14. ta fram termometrarna igen, mät i tre dar.
15. sätt över väljaren i hallen till auto eller på klockan, kontrollera funktionen på klockan.

om det är piggarna på ventilerna som slutat fjädra (kärvar) så behöver ventilerna bytas. detta är alltså inte termostaten utan ventilen som sitter i radiatorn. Har en börjat så är det troligtvis dags för allihop.
 
Lånar denna tråd. Har liknade problem. Har fjärrvärme men ingen värme i elementen.

Vi har varmvatten, det fungerar normalt.

Har luftat elementen och höjt trycket till 1,5 bar. Jag tycker att cirkulationspumpen går det låter om den och det låter mer när man höjer farten. Men röret ut från värmeväxlaren är bara ljumen.

Tycker att det verkar som dålig tryck i radiatorerna, innan när man öppnade för fullt så hörde man hur cirkulationen ökade och tempen likadant, men nu hörs det nästan ingen skillnad från elementen.

Jag har en Ceteterm 2000P med Danfoss styrning och cirkulationspumpar.

Några tips?
 
D
Montera bort shuntmotorn eller manövrera den för hand och se om du får ut någon värme.
 
Vet inte vilken motor du syftar på. Har en ventil nr 2, och den kan jag öppna delvis manuellt men den tror jag är främst till varmvattnet.

Min teori är att det är stopp i systemet trots tryck, eftersom det inte är någon värme att tala på vid utgående ledning, ca 30 grader och tillbaka 20 grader. Cirkulationspumpen går. Eller är det så att termostaterna sitter en ute och en på utgående rör för radiatorledningen är dåliga? Hur styrs systemet radiatorerna inte blir varma. Går det att kontrollera flöder från pumpen nr 3?

Sedan funderar jag på om skruven innan pumpen nr 1 kan vara något filer av något slag? Har aldrig öppnat där. Bör väl finnas något filter någonstans?

Och instruktionen hittar jag inte heller ska ned och leta bland mina papper. Så tips tar jag fortfarande emot.
v%C3%A4rmev%C3%A4xlare.jpg
 
Redigerat:
D
Det var AMV 100 jag syftade på (2). Det är den motorn som påverkar en ventil under som bestämmer hur varmt vattnet ut från centralen skall vara. Det händer ganska ofta att ventilen under kärvar så att det inte blir varmt. Du kan då skruva loss motorn och motionera piggen under för att se att den kan röra sig och fjädrar tillbaka (precis som ventilen under termostaterna på radiatorerna).

Nu har du ju 30 grader ut vilket ju inte är jättekasst, så det kan ju vara så att du har fel på någon givare också (framledningsgivaren eller utegivaren).
 
Då blir nästa fråga hur kollar jag framledningsledare och utegivaren? När jag sätter styrenheten på manuellt ska den blinka efter antalet givare och den blinkar två gånger precis som jag har.

Sedan har jag som sagt ca 50 grader på varmvattnet så jag har svårt att se att värmen från fjärrvärmecentralen eller själva värmeväxlaren skulle vara problemet.
 
D
Blinken visar bara antal inkopplade givare så det säger ju inget om en givare har börjat ge fel värden.

Att du har 50 grader på varmvattnet säger absolut ingenting om att det inte kan vara fel på AMV100-shunten. De har inget med varandra att göra.
 
Tack, då börjar med att motionera AMV100 shunten.

Vet någon vad skruven innan cirkulationspumpen nr 1 har för någon funktion?
 
D
Kan vara en avstängningsventil så att du enkelt kan byta cirkulationspump. Såg att övre anslutningen hade inbyygd avstängning men inte nedre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.