Ett exempel:
Jag ska renovera en ful gammal källartrappa där någon monterat plastmatta och gummilister på 60- eller 70-talet.

Om jag ska vara trogen husets byggnadsår 1937 så skulle jag antagligen måla trappan grå och hälla i sand i färgen som halkskydd.
Om jag ska maximera värdet så borde jag slipa den trären och klarlacka eller olja, alternativt klä in i ek. Nackdelen är skallskador och brutna ben när barnen halkar och ramlar.
Min plan är att måla trappan grå och sätta trappstegsmattor som halkskydd. Dessutom belysning så man ser var man går. Detta är nämligen det som jag tror passar mig och min familj bäst.
 
  • Gilla
moperandi och 1 till
  • Laddar…
D
Tja... I din situation skulle man t.ex. Kunna tänka sig att ett alternativ till att riva ut rummen på vinden och bygga ditt master bedroom kanske skulle kunna göra en ny utbyggnad och där kunna få till ett lyxigt rum precis som du vill ha?

Då har man gått från ett alternativ som kanske ökar eller kanske minskar värdet, till ett aöternativ som i de allra flesta fall skulle öka värdet. Så man kan ju ibland hitta ett alternativ som verkligen ökar värdet.

Förstår du hur jag menar nu?
 
Jag förstår dig, och köper dina argument också. Men släpp min situation, tänk hypotetiskt:

Bygger du som du vill ha det, eller tar du hänsyn till pengar och omvärld?
 
Jag bygger för mig själv och bryr mig inte om vad marknaden tycker , har tänkt mig att bo här tills jag blir begravd.
Så länge jag lever och har hälsan så vill jag ha mitt hus på mitt sätt även om det inte genererar några extra pengar vid en framtida försäljning.
Har själv modifierat om ena barnrummet till ett biorum och det andra barnrummet ska bli ett kontor/ gästrum så fort sista ungen har flyttat ut permanent.
Skulle inte ha några problem med att flytta lite väggar om det blev till ett bättre boende för mig.
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 1 till
  • Laddar…
Jag bygger som "tanten" vill ha det, annars får jag bygga åt mig själv... någon annan stans.
Nej, jag/vi bygger som vi vill ha det, helt utan tanke på om fastigheten blir mera eller mindre värd.
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
BirgitS
Planerar man att bo kvar länge så ska man ju bygga om för sig själv, det är väl bättre att trivas i 20 år än att vara missnöjd i 20 år för att sen få 200 000 kr mer vid en försäljning. Däremot planerar man att flytta eller få helt andra krav (få barn) inom 5 år är det ju annorlunda. Ingen som vet hur marknaden för ens läge ser ut om 20 år, kommer folk att vilja ha mycket utrymme per person eller kommer det en depression så att folk blir tvungna att klämma ihop sig många på en liten yta för att överleva. Om marknaden skulle efterfråga något särskilt när det är dags att sälja kan man sätta upp den där väggen eller renovera badrummet i den tidens smak då.

Det kanske är så att din fru egentligen hade börjat fundera på annan användning för de där rummen, t ex eget arbetsrum eller rum för barnbarn, men inte tänkt färdigt och blev överraskad när du presenterade ett färdigt förslag.
 
  • Gilla
Moltas och 1 till
  • Laddar…
Nja, det hade varit en annan femma om hon hade visioner för dessa rum för oss, men som sagt: Oviljan var för att hon tyckte huset skulle förlora värde pga detta. Inget annat.

Därför den ALLMÄNNA frågan, bygga för sig själv, eller för nästa ägare, Släpp mitt exempel nu, snälla. ;)
 
Vi bygger som vi vill ha det. Det är snarare en avvägning mellan ekonomi, arbetsinsats och förnuftiga/känslofyllda argument. Saker må va fint, men arbetsinsats och kronor lär stå i paritet med resultatet så att säga :)

Tillägg: vi har å andra sidan ingen tidsplan på hur länge vi ska bo där. 5-50år uppskattningsvis.
 
Redigerat:
Snål-Jocke skrev:
Nja, det hade varit en annan femma om hon hade visioner för dessa rum för oss, men som sagt: Oviljan var för att hon tyckte huset skulle förlora värde pga detta. Inget annat.

Därför den ALLMÄNNA frågan, bygga för sig själv, eller för nästa ägare, Släpp mitt exempel nu, snälla. ;)
Du har säkert insett att de som inte funderar på att dö i sitt hus överväger vad en ombyggnad kan betyda för värdet och överäger för och nackdelar. Hade jag obegränsat med pengar så skulle jag bygga helt efter eget huvud och helt strunta i de ekonomiska aspekterna.

Men kontentan är att jag aldrig bygger för nästa ägare men jag funderar på om målgruppen för mitt hus gillar mina planer innan jag tar ett beslut om det är en bra idé
 
Intressant spörsmål. När mina barn var utflugna fick jag den vansinniga ideen (ja, det var vad vännerna ansåg) att bygga nytt för endast mig och min hund. Max 100 kvm. Fanns inte många varianter på marknaden. Så det blev arkitekt som skapade mitt nya liv. Perfekt ur alla avseende. Plats: litet attraktivt fiskeläge med sängkuddesutsikt över Östersjös fiskebåtar.
Sedan - mot alla odds - utökas familjen med ytterligare 2 vuxna och 5 små dvs vi blir alltsomallt 10 individer (exkl även hund som blev 2).
Trots detta fungerar huset under sommarmånad pga duktig, förutseende arkitekt; smärre ombyggnad har skett inomhus.
Jag drömmer ibland om att bygga ut ... men då faller ju ideen om att bygga klimatsmart. Jag är inte övertygad om att mitt nybygge på sikt är så smart. Grannarna får väldigt höga priser vid försäljning - ett pyttehus som mitt ... folk i gemen vill ha stort! TS ska naturligtvis bygga för sitt ändamål (ok då ... jämkandes med hustrun) men vitsen är ändå att trivas i vardagen.

Attefall är ett väldigt vettigt alternativ för nästa generation!
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 1 till
  • Laddar…
harry73
Här i sverige baseras pris på yta och inte antal rum., som i stor brittanien t ex. Så att slå ut en vägg och minska antal sovrum ändrar inte nödvändigvis husets värde. Det ändrar framförallt målgrupp. Och där tycker jag att eftersom ni bor det och huset därmed är anpassad för folk som er är det inte heller negativ att rumsindelning passar er.
 
Priset baseras ju ioförsej på efterfrågan av potentiella köpare men det va ju inte det ts frågade om utan om vi bygger för att trivas eller för att tjäna pengar vid kommande försäljning...
 
Redigerat:
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Bygger och renoverar för vårt behov, har bott här i 30 år nu och skulle varit väldigt opraktiskt att utgå från värdet den dagen man ska sälja. Bor man länge hinner man slita ut både kök och badrum.
 
  • Gilla
Micro och 1 till
  • Laddar…
harry73
Jag vet att TS vill att vi ska svara på frågan om vi bygger för oss själv eller för nästa köpare, men frågan är inte så enkel. Jag tror inte det finns någon som skulle riva ett nybyggt stort hus för att återbygga ett mindre hus för att relationen tog slut / barnen flyttade ut och huset känns för stort.
Och et betyder att alla har husets restvärde med i renoveringskalkylen. Kanske inte väldig medveten och absolut inte i kronor och ören men på något sätt försäkrar man sig att man inte gör något väldigt dumt.
Och därmed behöver man svara på TS exempel. Den ger nivån man ska tänka på. Och då är mitt svar att jag inte skulle minska antal kvm, men att ändra planlösningen till något jag tycker är smart och genomtänkt känns som en bra renovering.
 
Jag väger in alla aspekter. Det ska vara bra för mig och min nuvarande situation, men även framtidssäkrat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.