Alternativet till att försöka hitta begagnade fönster till ett helt hus är att renovera de som finns på plats. Det är ju oftast bågens nedersta del som är skadad och den byter man lätt ut. Samma gäller en skadad karm där man kan lusa i en ny träbit.

Jag tror mer på att renovera gamla fönster istället för att leta sig fördärvad efter något begagnat. Här är lite från det stora byggnadsvårdslandet Danmark där staten supportar denna typ av bevaring.

https://www.youtube.com/watch?v=733mBRorTNU
 
oceanis skrev:
...och av någon anledning har dom ju tagits ut ur ett annat hus. Man byter ju inte bra fönster utan anledning
Jo faktiskt, i princip alla fönster som säljs på andrahandsmarknaden har av okunskap bl a tagits ut ur hus för att bytas mot moderna "underhållsfria" fönster skulle jag vilja säga! :)
 
  • Gilla
moperandi
  • Laddar…
oceanis skrev:
Alternativet till att försöka hitta begagnade fönster till ett helt hus är att renovera de som finns på plats. Det är ju oftast bågens nedersta del som är skadad och den byter man lätt ut. Samma gäller en skadad karm där man kan lusa i en ny träbit.

Jag tror mer på att renovera gamla fönster istället för att leta sig fördärvad efter något begagnat. Här är lite från det stora byggnadsvårdslandet Danmark där staten supportar denna typ av bevaring.

[länk]
Det är inte de gamla fönstren i huset som jag ska byta ut, det är de moderna "underhållsfria". Det finns även ett antal gamla fönster kvar i huset och de ska jag renovera, så det är inte fönster till ett helt hus som jag ska leta efter på andrahandsmarknaden. :)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Xtruder skrev:
Vet inget om era ekonomiska förutsättningar (behöver du inte ta upp heller) men min erfarenhet är att om man är två "vanliga knegare" - Svenssonlöner på 20-25 000 ut efter skatt - så har man i princip inte råd att totalrenovera med 90-100% inlejd arbetskraft.

De hade vi iaf inte ens nära haft råd med.

Förutsatt att man inte har sparat väldigt bra, lånar så mycket de går eller eventuellt anlitar utländsk arbetskraft.

Finns massa matnyttiga trådar här om offerter på i princip alla arbetsmoment. Bara å jämföra!

Som någon skrev: glöm inte elen!
För det första handlar det inte om att totalrenovera med lejd arbetskraft, dock renovering av större tyngre delar.
Det här huset blir inte mitt första, jag har alltså sen tidigare en hel del att slänga in i det här huset. :)
 
Torpar-Anna skrev:
Din uppskattning för taket, har du då räknat med nya takpannor? Eftersom du skriver nya takpannor. Jag tänker inte byta ut till nya utan använda de gamla och lägga tillbaka.
Jag skulle inte rekommendera det. Om du lejer ut arbetet så kommer inte arbetarna gilla att behöva bära ner gamla pannor från taket, eller att montera gamla pannor. Gamla pannor blir nämligen sköra vilket gör dem svåra att arbeta med. Jag kunde inte gå på mitt gamla tak utan att pannorna sprack. Det vanliga är att ställa en container nära huset och kasta ner det gamla teglet när det rivs bort.

Det kommer alltså bli betydligt dyrare och sämre om du återanvänder gamla takpannor, oavsett hur autentiskt, mysigt och miljövänligt det känns.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Jag skulle inte rekommendera det. Om du lejer ut arbetet så kommer inte arbetarna gilla att behöva bära ner gamla pannor från taket, eller att montera gamla pannor. Gamla pannor blir nämligen sköra vilket gör dem svåra att arbeta med. Jag kunde inte gå på mitt gamla tak utan att pannorna sprack. Det vanliga är att ställa en container nära huset och kasta ner det gamla teglet när det rivs bort.
Jag förstår att du pratar om "vanliga" hantverkare som i mina ögon saknar känsla för gamla hus och som bör ägna sig åt nyare hus. Att kasta gamla pannor i en container gör mig väldigt irriterad. :thumbdown:
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Håller med Anna. Anledningen att arbetarna vill byta ut till nytt är förmodligen att arbetet går fortare och att de tjänar mer pengar på det. Välskött tegel har överraskande lång livslängd. Finns inget så fint som gammalt patinerat tegel.
http://www.stockholmslansmuseum.se/faktabanken/tegeltak/
"Det finns ingen anledning att byta ut allt taktegel bara för att delar av tegelpannorna är trasiga. Äkta lertegel går utmärkt att återanvända, livslängden är praktiskt taget obegränsad. Komplettera istället vid renovering med begagnade eller med nya takpannor. "
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Klart det är trevligare att ersätta "nya" fönster med gamla begagnade, spara tegel etc. Problemet är ju som många belyst, det är inte ett snabbt och rationellt sätt att renovera på. Skulle du göra jobbet själv över en 10-års period tror jag säkert du kunde hitta fönster som passar etc, och troligen kunna komma undan billigare än "nytillverkat" och helt klart få ett bättre slutresultat, men ska du renovera med ett snickarlag innan du flyttar in tror iallafall jag att du får det mycket svårt att göra det hela "byggnadsvårdsmässigt" utan att ruinera dig.

Jag har relativt nyligen (ca 1.5 år) flyttat till ett sådant hus där jag på sikt vill byta de flesta "nya" fönster mot gamla, riva bort den påbyggda fasaden osv, men jag ser att det tar mycket längre tid än vad man först kanske tror. Jag har iallafall bytt 2st fönster till begagnade tidsenliga, jag hade turen att hitta ett antal fönster i rätt storlek och utseende, jag klarar ett rum till (2 fönster) och med lite tur ytterligare 1-2 fönster med det jag kom över. Resten räknar jag med att jag får beställa. Har letat fönster utan framgång, att få rätt mått och utseende är inte lätt. Jag kommer själv vänta med fasaden till sist och acceptera "dubbeljobb" med att anpassa fönstren till den nuvarande fasaden för att sen göra om det den dag jag har råd och tid och riva/byta (förhoppningsvis bara ta fram original) fasad.

Rörmokare och elektriker är svinaktigt dyrt. Stambyte kan vara enkelt eller jättesvårt beroende på hur rören går. Jag skulle dock tro att med "rätt" hantverkare och moderna RiR (plaströr) så går det att göra visst jobb själv eller med billigare snickare.

Med allt jobb du listar och bara köpt arbetskraft samt byggnadsvårdsmässiga metoder tror jag inte alls uppskattningar på 2-3MSEK är orimliga, samtidigt tror jag att det går att få otroligt mycket billigare med rätt kontakter och tid och ork att göra endel själv, även om det mest är jaga grejjor, bära, städa, riva, plocka pannor, måla etc. Utan extremt god ekonomi tror jag det är svårt att totalrenovera ett hus innan inflyttning med byggnadsvårdsvänliga metoder. Även med "moderna" rationaliseringar är det nog oerhört kostsamt (och blir nog sällan bra).

I ett gammalt hus kan man även fundera på om man behöver 2 stora helkalkade badrum, ett på varje våning, eller om det räcker med toalett på ett plan och ett rum med plastmatta och duschkabin på ett annat och/eller kanske ett kaklat badrum i källaren om man vill så. Badrum verkar ju kunna kosta hur mycket som helst.

Gör en lista på vad som måste göras inom 2-3 år, vad som vore trevligt att göra och det du bara vill göra. Släng in uppskattade kostnader per sak. Om sen tex taket blir dubbelt så dyrt så är det ju ok om du kan tex stryka ett badrum från listan.

Hursomhelst, jag gillar din inställning och hoppas du kan räkna ihop din kalkyl och hitta ett hus och nivå som funkar.
 
ZipLock skrev:
Extremt svårt att säga, men några släktingar i Stockholmstrakten helrenoverade insidan av ett 120 kvm hus. Kök, två badrum, en toalett, stambyte, ny el och alla ytskikt. Nivån på badrum och kök är "svensson-standard", dvs. inget utöver det vanliga. Jobbet gjordes av inhyrd arbetskraft på helentreprenad och slutade på 2 miljoner.

Då du även behöver göra utsidan borde slutsumman ligga närmare 3 miljoner.
Det låter fullständigt absurt men det kanske är mycket dyrare att renovera än bygga nytt. Vi byggde 180 kvm för en bit strax över 2 miljoner och lägga 3 miljoner för att fixa ett 120 kvm hus som man förmodligen redan köpt rätt dyrt låter overkligt. Men det är kanske fördelen att inte bo i en större region.
 
  • Gilla
moperandi
  • Laddar…
mr_bygg skrev:
Det låter fullständigt absurt men det kanske är mycket dyrare att renovera än bygga nytt. Vi byggde 180 kvm för en bit strax över 2 miljoner och lägga 3 miljoner för att fixa ett 120 kvm hus som man förmodligen redan köpt rätt dyrt låter overkligt. Men det är kanske fördelen att inte bo i en större region.
Fast det är väl inte helt ovanligt att endel lägger 200.000 på ETT badrum, 3-400.000 på ett kök, ska man sen ha tex 2 badrum och en tvättstuga så har man lagt nästan 1MSEK på detta. Att sen tex bergvärme kostar 150.000, fasad och nytt tak ett par 100.000 tillsammans, dränering. Ny el kan nog kosta 100.000. Lika om man ska byta all VVS, om det räcker. Ska man sen byta fönster och renovera alla andra ytskickt. Då har man ju i princip bytt allt på huset, och gissningsvis så har du rätt i att det kan vara dyrare att renovera i många fall... 2MSEK är nog inte svårt att nå.

Kan man göra mycket själv och sprida det över tiden blir det ju inte fullt lika jobbigt...

Å andra sidan, ett rätt åtgärdat totalrenoverat 10-20-30-talshus, är sannolikt av bättre kvalitet och håller längre än motsvarande nybyggt hus - även om komfort och värmeekonomi sannolikt är sämre. Iallafall på större orter ligger dessutom ofta de gamla husen bättre än nybyggda.

Jag gissar att det är något billigare att renovera tex ett 1970-talshus, men frågan är om slutresultatet blir ett hus med lång kvarvarande livslängd?

Jag har funderat på hur folk på mindre orter "har råd" att renovera eller bygga nytt, när ett helt hus i bra skick kostar dubbelt upp mot vad kök och badrum kostar att renovera... men jag gissar att svaret är att man lånar mindre på att köpa huset och de lägre räntekostnaderna kan kompensera för att renoveringar inte lönar sig när huset väl ska säljas. Och bor man säg 30 år i ett hus så behöver ju nästan allt göras om vare sig man bor i Stockholm eller en liten by i Norrland. Men renoveringsobjekt med massor av jobb måste vara rätt olönsamma på mindre orter?
 
Redigerat:
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Visst har du säkert rätt att med rätt läge så kan man lägga 3 miljoner på en renovering och det är en bra affär men jag kan fortfarande tycka att kostnaden för arbetet är för dyrt och bara kostnaden för att bygga nytt på de senaste 10 åren har skjutit i höjden.
 
mr_bygg skrev:
Visst har du säkert rätt att med rätt läge så kan man lägga 3 miljoner på en renovering och det är en bra affär men jag kan fortfarande tycka att kostnaden för arbetet är för dyrt och bara kostnaden för att bygga nytt på de senaste 10 åren har skjutit i höjden.
Personligen tror jag att ROT avdrag höjde priset rejält, plus att bostadsbubblan gör folk fartblinda. Tyvärr hjälper det ju inte TS att priserna är absurda. Har man tid, letar på blocket mm efter begagnat, inte har tummen mitt i handen så går det nog att göra mycket för ganska lite pengar...
 
Takpannor begagnade och återanvändning av befintliga ... Det är en liten liten del av ditt projekt.
Timelleffekten är förödande på renoveringsprojekt.
Ser ut som att bygga ett hus tas en timme.

Just renoveringsjobb är en tummelplats för bedragare och utländska underentreprenörer och om dina kunskaper är små anlita svensk Arkitekt som för nålpengar i sammanhanget kan skriva en komplett beskrivning av alla arbeten så att du kan upphandla seriös kompetens och modernisera huset samtidigt utan att hamna på parkbänk som Timelloffer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.