Torpar-Anna skrev:
Din uppskattning för taket, har du då räknat med nya takpannor? Eftersom du skriver nya takpannor. Jag tänker inte byta ut till nya utan använda de gamla och lägga tillbaka.
Jag skulle vilja påstå samma som för stambyte gäller dvs att man måste veta lite mer om vilken typ av tak det är och eventuella kupor och vilken typ av plåtarbete som skall ingå.

Ett 20-tals hus kan ju innebära en hel del lite mer avancerade plåtarbeten för att få ett gammalt utseende och om det sen är kupor med plåt så går det snabbt till större pengar.

Om taket legat med trasiga pannor och papp från 20-talet så kan du mycket väl ha rötskador i råspont. Pappen från den tiden tåler inte att ligga bara för den är inte lika tät som dagens papp gjord av asfalt. Om du har inre snedtak isolerade med tex torvströ och kalk, som var vanligt på den tiden, så ligger torven normalt direkt mot råspontens insida och då är det inte tillrådligt att lägga ett tätt asfaltpapp utan en diffusionsöppen duk bör användas istället vilket blir lite dyrare. Skulle sen en del råspont vara rötskadad kommer det till byte av detta också.

Att snällt plocka ner gamla pannor, sortera dessa och eventuellt skaffa fram samma pannor att komplettera med tar mer tid än att bara riva och kasta pannorna. Så skillnaden i pris att återanvända och att köpa nya kan gå jämt ut om du ska ha inhyrd personal som gör jobbet med nedplockning och som sen letar ersättningspannor. Även om nya pannor ser lika ut på avstånd är det sällan det fungerar att komplettera med utan man brukar få försöka hitta pannor från samma tegelbruk för att få det att gå ihop snyggt.

Så 120' för ett standardtak till 250' för ett tak med lite plåtarbete skulle jag säga.
 
oceanis skrev:
Att snällt plocka ner gamla pannor, sortera dessa och eventuellt skaffa fram samma pannor att komplettera med tar mer tid än att bara riva och kasta pannorna. Så skillnaden i pris att återanvända och att köpa nya kan gå jämt ut om du ska ha inhyrd personal som gör jobbet med nedplockning och som sen letar ersättningspannor. Även om nya pannor ser lika ut på avstånd är det sällan det fungerar att komplettera med utan man brukar få försöka hitta pannor från samma tegelbruk för att få det att gå ihop snyggt.

Så 120' för ett standardtak till 250' för ett tak med lite plåtarbete skulle jag säga.
Att slänga gamla tegelpannor finns inte i min värld! :eek: Jag ska använda de gamla pannorna och kommer hitta kompletterande, det är inget som de jag anlitar behöver tänka på.
"...till 250' för ett tak med lite plåtarbete..."? Så "lite plåtarbete" skulle kosta 130'!? :eek:
 
Torpar-Anna skrev:
Att slänga gamla tegelpannor finns inte i min värld! :eek: Jag ska använda de gamla pannorna och kommer hitta kompletterande, det är inget som de jag anlitar behöver tänka på.
"...till 250' för ett tak med lite plåtarbete..."? Så "lite plåtarbete" skulle kosta 130'!? :eek:
Vem har sagt eller påstått att du skulle slänga dina gamla tegelpannor?? Det finns massor av pannor på "byggskrotarna" så det går oftast att hitta komplerttering men kan ibland ta tid. Jag letar själv saker till mina hus där.........:)

Det du är ute efter var ju ett pris och det jag försökte förklara är att jobbet med att försiktigt plocka ner och hantera gamla pannor kan, beroende på deras skick och hur dom är fastsatta, ta så mycket mer tid att tidsskillnaden äter upp prisdifferensen mellan att lägga nya pannor och att återanvända gamla pannor. Därför är nog ett pris för ett tak med en billig ny panna samma som att återanvända den gamla. Allt baserat på att du använder svenska firmor med svensk kostnadsbild.

Eftersom du inte visat eller berättat vad för hus det avser så måste du ju själv förstå att priser kan variera i det oändliga. Vi vet inte om det är ett enkelt sadeltak, ett valmat tak eller tex ett mansardtak. Vi vet inget om det finns kupor på taket eller mycket plåtdetaljer i gammal stil som skall bytas.

Om du avser ett enkelt sadeltak och bara behöver enkla rännor utan krusiduller och ett par prefabricerade plåtar till vindskivorna så kan nog 100-120 räcka för ett tak. Men om det finns plåtklädda kupor med galvad eller plåt i rheinzink som skall läggas med fals, ventilationshuvar, komplicerade hängrännor med handslagna trattar och handgjorda skarpa vinklar på stuprören istället för de prefabricerade runda man kan köpa på byggmax så blir naturligtvis priset mycket högre.

Jag har själv ett hus med sadeltak och två kupor i storlek med det du tittar på. Jag har lagt ett enkupigt tegel med så exakt lika utseende som den Weberödspanna som fanns från början. Jag har all plåt i Rheinzink och allt är gjort i samma gamla stil som huset en gång i tiden blev byggt. Det taket med byte av ytterst lite råspont gick på närmare 250 där plåtarbetet var en stor del av priset.

Det är liksom en viss koppling till vad man vill ha gjort och vad det kostar. Ett tak är inte ett tak, alla tak är olika.
 
Glöm inte elen. Det gör nästan alla. Kan bli lika dyrt som VVS delen. Man underskattar oxå alltid vad återställning efter fönsterbyta kostar eftersom det ofta inte ingår i ett "fönsterbyte offeter". Man kan få fast pris på bytet och på fönstren. Återställning ute kan täckas hyggligt. Men inne.... fönsterfoder, omfattning, skivmaterial som måste skarvas och fönsterbänk. För att inte tala om spackling målning etc. Många timmars jobb för varje fönster.
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
Vet inget om era ekonomiska förutsättningar (behöver du inte ta upp heller) men min erfarenhet är att om man är två "vanliga knegare" - Svenssonlöner på 20-25 000 ut efter skatt - så har man i princip inte råd att totalrenovera med 90-100% inlejd arbetskraft.

De hade vi iaf inte ens nära haft råd med.

Förutsatt att man inte har sparat väldigt bra, lånar så mycket de går eller eventuellt anlitar utländsk arbetskraft.

Finns massa matnyttiga trådar här om offerter på i princip alla arbetsmoment. Bara å jämföra!

Som någon skrev: glöm inte elen!
 
Vill spinna vidare lite på det ekonomiska. Det är väldigt svårt att låna på bank för liknade renoveringar. Huset köps ju billigt, till ett lågt pris, så det finns inte utrymme att låna upp till renoveringskostnanden. Jag tror inte ett liknande projekt klarar under 1 miljon (inne och ute). Skulle faktiskt gissa på 2 miljoner innan allt är klart. Vad vill jag ha sagt med det då? Jo att räkna med 1-2 miljoner. Och lägg sedan tid på hur finansieringen ska hanteras. Man blir lätt chockad av hur pengarna rullar iväg, när man har flera projekt på gång samtidigt (tak, fönster, stambyte, el). Tillkommer ju sedan Kök, darrum osv
 
Torpar-Anna skrev:
Tack för din höftning och dina råd!

När det gäller din uppskattning på 40-50.000 för att byta fönster (om jag köper begagnade gamla fönster med bra kvalité, det finns de som tyvärr inte uppskattar dem och t o m kastar sådana fönster - så kostnad för ett fönster är inte stor), hur har du räknat då?
Räknade med inköp av begagnade fönster samt arbete ( hantverkare)
 
  • Gilla
Torpar-Anna
  • Laddar…
Torpar-Anna skrev:
Din uppskattning för taket, har du då räknat med nya takpannor? Eftersom du skriver nya takpannor. Jag tänker inte byta ut till nya utan använda de gamla och lägga tillbaka.
Som jag skrev innan, så räknade jag med nya pannor, skall du leja in detta jobb så kommer det bli samma summa eller dyrare om du behåller dom gamla pannorna! Gör du det själv så sparar du 20-25000:-
 
Är det realistiskt att förvänta sig att hitta begagnade fönster i bra skick, rätt stil och till alla fönsteröppningar i ett 20-talshus? Jag behövde ett (1) fönster och letade i fyra månader innan jag gav upp och beställde ett nytt.
 
ZipLock skrev:
Är det realistiskt att förvänta sig att hitta begagnade fönster i bra skick, rätt stil och till alla fönsteröppningar i ett 20-talshus? Jag behövde ett (1) fönster och letade i fyra månader innan jag gav upp och beställde ett nytt.
Nä det är det inte....skulle snarare säga omöjligt eftersom i stort sett varje fönster från den tiden är unikt.

Om man inte vill beställa nya i samma stil från ett litet snickeri med intresse för byggnadsvård så brukar det mesta gå att reparera genom utbyte av skadadat trä, men det kostar och tar tid.
Jag väntade i 1,5 år på att få snickaren att tillverka likadana fönster som satt i huset trots att jag både kände snickaren och tjatade varannan vecka. Dessa snickerier har fullt i flera år framåt.
 
oceanis skrev:
Nä det är det inte....skulle snarare säga omöjligt eftersom i stort sett varje fönster från den tiden är unikt.

Om man inte vill beställa nya i samma stil från ett litet snickeri med intresse för byggnadsvård så brukar det mesta gå att reparera genom utbyte av skadadat trä, men det kostar och tar tid.
Jag väntade i 1,5 år på att få snickaren att tillverka likadana fönster som satt i huset trots att jag både kände snickaren och tjatade varannan vecka. Dessa snickerier har fullt i flera år framåt.
Finns mängder av just 20-tals fönster på Blocket titt som tätt. Jag är optimistisk och rätt duktig på att leta byggdelar och material faktiskt. ;)
 
  • Gilla
Meta9 och 2 till
  • Laddar…
Torpar-Anna skrev:
Finns mängder av just 20-tals fönster på Blocket titt som tätt. Jag är optimistisk och rätt duktig på att leta byggdelar och material faktiskt. ;)
Jovisst finns det. Men svårigheten är att hitta likadana med mått som passar i ditt hus och som tex har karmvirke med samma djup som tidigare fönster för att slippa massor av efterarbete omkring fönstren. Dom ska ha samma profilering i karmarna för varje snickare gjorde sina profiler så det brukar skilja lite från vem som tillverkat dom.

Det svåra blir nog att hitta likadana fönster till ett helt hus med dina mått och dina profiler. Sen ska dom vara i bättre skick än dina och av någon anledning har dom ju tagits ut ur ett annat hus. Man byter ju inte bra fönster utan anledning.

Men vi kan ju hoppas att du inom rimlig tid lyckas hitta fönster till ett helt hus på blocket även om jag inte är lika optimistisk som du efter många år av renoverande av två 20-talshus och ett av tidigt 1800-tal. Det mesta har tyvärr fått nytillverkats och jag har fått beställa specialslipade profilfräsar till snickaren för att det skulle bli som tidigare.

Ett tips om du ger upp letandet ov begagnat på blocket är att leta i Danmark när det gäller beslag och detaljer till eventuellt nytillverkade fönster. Dom har mycket mer sådant i gammal originalstil än det du hittar hos byggnadsvårdsaffärerna i Sverige och till rimligare priser
 
Bra tips från oceanis angående Danmark. Kolla här t ex: http://www.dba.dk/soeg/?soeg=gamle+vinduer

För övrigt gillar jag Torpar-Annas inställning till att renovera och bevara. Tycker det är så synd när gammalt slentrianmässigt rivs och kastas för att ersättas med något nytt, ofta av betydligt sämre kvalitet. Betongpannor på tak, t ex, istället för riktigt tegel, lågenergifönster istället för riktiga spröjsade fönster, eller spån- och melaminkök istället för gamla solida skåp och luckor.
 
  • Gilla
Meta9 och 1 till
  • Laddar…
moperandi skrev:
Bra tips från oceanis angående Danmark. Kolla här t ex: [länk]

För övrigt gillar jag Torpar-Annas inställning till att renovera och bevara. Tycker det är så synd när gammalt slentrianmässigt rivs och kastas för att ersättas med något nytt, ofta av betydligt sämre kvalitet. Betongpannor på tak, t ex, istället för riktigt tegel, lågenergifönster istället för riktiga spröjsade fönster, eller spån- och melaminkök istället för gamla solida skåp och luckor.
Jag gillar också bevarandet och byggnadsvård men man behöver ju inte frångå det gamla bara för att man väljer att renovera genom att tillverka nytt i samma stil som det gamla. Nya tegelpannor finns ju som är lika som förr och av samma lera. Att få en snickare att tillverka nya fönster med profilerade karmar och kopplade bågar som på 20-talet med samma kvalitet på virket går även om det ibland är påfrestande på nerverna för att det tar tid och man måste tjata på en fullbelagd snickare.
Stuckaturer i gips finns och duktiga stuckatörer finns också men är lite mer sällsynta tyvärr.
Osv osv.....

Betongpannor hör hemma på ett 70-tals hus och det kan på samma sätt bli tokigt med fel tak på ett sådant hus.
 
ZipLock skrev:
Är det realistiskt att förvänta sig att hitta begagnade fönster i bra skick, rätt stil och till alla fönsteröppningar i ett 20-talshus? Jag behövde ett (1) fönster och letade i fyra månader innan jag gav upp och beställde ett nytt.
Jag är optimistisk och rätt duktigt på att hitta byggdelar och gammalt material, finns en hel del just 20-tals fönster på Blocket titt som tätt. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.