galento
Hejsan,skulle vilja om möjligt ta bort denna vägg för att få ett större utrymme.Väggen består av 75 mm spontade plankor.Skulle man kunna sätta ett plank utefter taket på båda sidor om väggen och kapa väggen under dessa plank.Längden är 5,3 m.Efter kapningen skulle man kanske kunna spika på ett liggande plank som täcker bredden på de andra planken.Ev, en stolpe mot golvet ungefär i mitten av längden som som hjälper till att stötta upp det hela,och även på var sida.Är detta en väg att gå eller är det I balk som gäller ?Vad tror Ni,blir det för klent ?
 
Jag skulle satsa på en limträbalk eller en I balk i stället. Förstår inte riktigt hur du menar med din lösning? Tror säkert det finns nån här på forumet som kan hjälpa dig med dimensioneringen.
 
5,3 m är en ansenlig spännvidd som kräver en balk av rätt stora dimensioner...
Beskriv hur planlösningen ser ut och hur mycket som belastar väggen så kan nog någon svara på vilken balk du behöver.

Att bara spika plank utmed taket låter som samma olagliga byggfusk som beskrivs i denna tråd....

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=41125

/Ingenjören
 
galento
Ja,detta får nog bli en grej för någon snickare med mer erfarenhet än jag själv. ::)
 
En konstruktör hoppas jag!
 
Hej!
Kan inte se vad det är för golv i rummet. Men en väl beprövad metod att avlasta väggen är igenom att tillfälligt resa upp en balk (typ I balk) med domkrafter eller pelare i väggenslängdriktning, för att sedan demontera väggen. Nästa steg blir således att resa den konstruktion som skall ersätta väggen. En pelare i varje ända som monteras direkt i grundmur eller platta (möjligen över syll) och en bärande balk som ersätter väggen. Dimmensionering av dessa bör du överlåta till en konstruktör. Om du skall använda dig av limträ kan jag rekomendera att ringa till svenskt limträ och fråga om de kan hjälpa dig med detta. De hjälpte mig med dimensionering av en takåsbalk och det utan kostnad. ;)

Mvh Mats H
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.