När nu Netaria har svängt föreligger ju - såsom Netarias inställning nu får förstås - ingen meningsskiljaktighet vad gäller PBL:s avfattning.

Sen håller jag med Calle Anka om att vi får inte hamna på fel stickspår.

Därför: Åter till spåret!!!

- Fram för noggranna, hjälpsamma, trevliga allmänna företrädare som både har ork och mod att stå emot alla fixande och trixande messerschmidts!!

 
David skrev:
Jag har för andra gången handikappanpassat nedervåningen i hus som en handikappad inte ens kan ta sig upp till.
Att ta sig upp till nedervåningen behöver man inte vara handikappad för att ha problem med. ;)
 
Familjen_Bygg skrev:
När nu Netaria har svängt föreligger ju - såsom Netarias inställning nu får förstås - ingen meningsskiljaktighet vad gäller PBL:s avfattning.

Sen håller jag med Calle Anka om att vi får inte hamna på fel stickspår.

Därför: Åter till spåret!!!

- Fram för noggranna, hjälpsamma, trevliga allmänna företrädare som både har ork och mod att stå emot alla fixande och trixande messerschmidts!!
Finns det några rätta stickspår ... ;)

Vill komplettera "noggranna, hjälpsamma, trevliga allmänna företrädare" med kompetenta och kunniga - de finns.

Om vi nu ändå är inne på spåret saklighet så är en beskrivning som " ... fixande och trixande messerschmidts !!" en alltför förenklat synsätt på initierade och pålästa byggherrar - de finns också .

En sådan inställning förklarar dock delvis varför det finns såpass många problem i bygglovsprocessen som inte borde vara problem ... :(

För övrigt så lyckades jag efter en hel del diskussioner avstyra (ytterligare) en komplettering av bygglovshandlingarna på skorstenens installation. Argumentet att skorstenen och installtionen är typgodkänd gick fram till slut.

Tre och en halv månad nu ...



 
Betyder det att du fått ett "preliminärt ja" eller bara att de inte behöver mer handlingar för att avslå ansökan ;)? Har du hört när du kommer få slutgiltigt besked?
 
Hur ska du nu reda ut det här Calle Anka? Verkar som om alla klarade sammanslagningen till ett lag. ;D
 
Nja Stargazer var på samma sida som Netaria i fighten men Everyone's a winner är aldrig fel :D :D :D
 
Netaria skrev:
Betyder det att du fått ett "preliminärt ja" eller bara att de inte behöver mer handlingar för att avslå ansökan ;)? Har du hört när du kommer få slutgiltigt besked?
Nej vi befinner oss fortfarande på ett "preliminärt nej" vad jag förstår. Sedan skall frågan upp i byggnadsnämnden där SBK är föredragande ... gissa hur det kommer att gå. När? Tidigast i oktober ... sakta mala byråkratins kvarnar som sagt. :-/

Under tiden så håller jag på att "flytta berget till Mohammed" (eftersom Mohammed inte kan komma till berget.) Eftersom SBK inte godtar den typgodkända installationen så skall vi se om vi kan anpassa installationen till SBKs kravbild. Känns bakvänt :p - men det verkar vara den mest framkomliga vägen just nu. Återkommer med hur det går. :)


 
Med risk för att ha missat något i tråden...

Är det något speciellt udda med installationen som dom hänger upp sig på? Någon höjd eller så?
 
Framerate skrev:
Med risk för att ha missat något i tråden...

Är det något speciellt udda med installationen som dom hänger upp sig på? Någon höjd eller så?
Udda och udda ... mycket kortfattat:
  • Första diskussionen i våras rörde sig om kaminens placering (inklusive ingående diskussioner om vårt sätt att möblera ...)

    Därefter hamnade vi i en utdragen diskussion om säkerhetsanordningar, eftersom skorstenhöjden blir 2,3 m. Kommunens sotare hade inga invändningar mot placering och utformning.

    Efter tre månader så fick vi beskedet att skorstenens placering och utformning strider mot "3 kap. 1 § i PBL: Byggnader skall placeras och utformas ...".

Kan inte låta bli att bifoga några citat från diskussionerna:

  • "Men om ni köper en hörnsektion till bokhyllan så ... "

    "Men bygg igen den dörren då ! (en av våra klädkamrar blev just utan dörr ...) "

    "Vilka starka känslor är det som driver dig till att placera kaminen just där?"

    "Nej inte en plattform vid skorstenen, det kan aldrig bli bra. Tänk på sotaren som skall jobba på den"

    "Den här ritningen kan jag inte godkänna (kopia på bygglovsritningarna till huset som godkändes för några år sedan.)"

Vet inte om man skall skratta :D eller gråta :( ...
 
Gnällpelle här igen ... ;)

Resultat av den senaste kontakten med SBK:

Bygglovsarkitekten vill först inte erkänna att ärendet snart är inne på den femte månaden, men diariet visar ju obönhörligen inlämningsdatumet.

De senaste kompletteringarna/ändringarna kan de inte hitta ... :surprised: ... så eventuellt får jag lämna in en ny omgång.

Jag efterlyser en kommuninnevånarombudsman som granskar tjänstemännens utövande (och då inte bara SBK, skola och barnomsorg har inte imponerat ... men det är ett annat forum ::)).
 
Jag lider med dig, det gör jag verkligen!
Vi är precis på G med ett hus och har redan fått lite dåliga vibbar från kommunen, som jag dock inte vill gå närmare in på och jag hoppas verkligen att jag slipper!! :-/

Säga vad man vill om omorganisationer på företag, men det har det goda med sig att man förnyar sina tankebanor och håller sig vaken. Ibland verkar det som om vissa på våra kommuner har vuxit fast i sina roller och har börjat få inavel på sina egna tankar. Inget illa menat!!! :-*

...men i min värld och i mitt jobb är det högt tempo och man får ständigt tänka om och tänka nytt och i hög fart. Min egen kontakt med vår kommun var som en tidsresa bakåt i tiden och JA världen bestod av gråskalor utan färg, precis som man ser på TV från förr, dock struttar dom inte omkring lika käckt, dom är väl trötta efter så lång tid kan jag tro... ;)

OBS! Inget illa menat! Jag vet att jag generaliserar grovt! Jag förmedlar bara mitt eget lilla intryck och jag tror att förändringens vindar blåser allt starkare även på våra kommuner! :)
 
Idag, 4 månader och 3 veckor inlämnandet av ansökan, har SBK slutligen utfärdat bygglov för vår lilla kamin med tillhörande skorsten.

Mappen med papper om den lilla kaminen är ungefär dubbelt så tjock som den med det stora huset som vi byggde för 4 år sedan (då tog processen f ö 4 veckor, trots en mindre avvikelse).

Vi får nu förmånen att i framtiden titta på 1,4 m extra skorstensrör på insidan av vårt tak till nock. (Kaminsäljaren: "... ja normalt sett så brukar man ju vilja se så lite av skorstenen som möjligt ... "). Installationen blir minst 4 månader försenad, minst 5000 kr dyrare och estetiskt tja, omgivningen, våra två grannar på den sidan huset får en 90 cm lägre skorsten att titta på vilket de med största sannolikhet aldrig hade märkt och helt sannolikt aldrig hade haft någonting att invända emot.

Men med tanke på de ca 20 veckors behandlingstid som SBK har ägnat åt vår lilla kamin så måste ju bygglovsavgiften på 1400 kr ses som mycket rimlig.

 
Trist historia, Stargazer. Kul att veta att ens skattepengar används till väsentliga saker.
Verkar som om din kommun skulle kunna bli mycket effektivera om man sparkade några byråkrater.
Brukar bli effekten på riktiga arbetsplatser. ;)

mvh
David
 
Ja vad säger man, man kan juh hoppas att dessa byråkrater läste en del av vad som skrivs här på forumet. Eller rättare sagt att deras chefer läste lite här. Det är fanimej tragiskt att så många verkar tillhöra den sista döende delen av stalinismen på bygglovskontoret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.